לראשונה מאז מערכת הבחירות, הופעל ה"ביביגרם", הבוט של מפלגת הליכוד והיו"ר בנימין נתניהו ברשת הטלגרם. מדובר בגלגול של ה"ביבי בוט", הבוט שהפעילו נתניהו והמפלגה בפייסבוק, ושנחסם ביום הבחירות, באחת ממערכות הבחירות הקודמות, על-ידי פייסבוק, בשל הפרה חוזרת ונשנית של חוקי הבחירות ושל כללי הקהילה של פייסבוק.

לעומת פייסבוק, טלגרם היא רשת בבעלות רוסית שלא אוכפת באותו האופן כללים המונעים הפרת חוק והפצת שנאה והסתה. הבוטים הם אחד מהכלים הדיגיטליים החשובים של קמפיין נתניהו, לצד אפליקציית הבחירות ומכונת התעמולה ברשתות. הבוט מאפשר לנתניהו פנייה אישית למיליוני אזרחים, איתור וגיוס תומכים. לקראת הבחירות הארסנל הדיגיטלי מאפשר איסוף מידע מפורט והזנה של רשת פעילים לפעולה כירורגית רחבת היקף ביום הבחירות.

לאחר הניצחון בבחירות, דמם ה"ביביגרם". היום (9.3), לראשונה, נשלח מסר מהתוכנה שקרא לחתום על עצומה ל"השארת צה"ל מחוץ לשיח הפוליטי". זאת לאחר שהמחאה נגד בליץ החקיקה של ממשלת נתניהו הסלימה וכללה, בין היתר, לצד הפגנות ענק בלתי פוסקות, עצומות של עשרות אלפי מומחים מתחומים שונים, משבר כלכלי בהתהוות, השבתות יזומות וביקורת יוצאת דופן מחו"ל, גם הצהרות של אנשי מילואים רבים, גם ביחידות המובחרות ביותר של צה"ל, כי לא ישרתו במילואים אם ימשיך הניסיון להפיכה משטרית בישראל.

הודעת ה"ביביגרם", 9.3.2023

הודעת ה"ביביגרם", 9.3.2023

מדוע נתניהו משתמש בנשק הדיגיטלי שלו כדי לקדם עצומה? אם כל מטרתו היתה איסוף חתימות, חשבונות הטוויטר והפייסבוק הפופולריים שלו הם הדרך האפקטיבית. וכיצד עצומה תעזור לראש ממשלה כדי להתמודד עם מחאה המונית? נראה כי האזכור של העצומה הוא רק תירוץ לשימוש ב"ביביגרם" על מנת לאסוף מידע לקראת הצעדים הבאים שמתכנן נתניהו. הקישור שהפיץ נתניהו ב"ביביגרם" משמש למעקב אחרי גולשים. כל אחד מהקישורים הוא ייחודי, ומזהה ברמה האינדיבידואלית כל גולש שילחץ על הקישור.

אספקט אחר של הפעלת ה"ביביגרם" הוא חשש כי מדובר בשימוש אסור במאגרי מידע. בתקופת מערכת הבחירות, הקמפיינים השונים מתבססים על "פנקס הבוחרים", מאגר מידע עצום, הכולל את פרטי האזרחים הבוגרים במדינת ישראל. לפי החוק, בתום תקופת הבחירות, על המפלגות לבער את פנקס הבוחרים ואסור להם להשתמש בו יותר. ה"ביביגרם" פעל, בתקופת מערכת הבחירות, על בסיס פנקס הבוחרים.

אם השתמש נתניהו באותו מאגר על מנת להפעיל את ה"ביביגרם" גם מחוץ לתקופת הבחירות, מדובר, ככל הנראה, בעבירה על החוק. זו לא תהיה הפעם הראשונה בה הליכוד עובר על חוקי הבחירות, ומפר את פרטיות כלל אזרחי ישראל. גם לא השנייה.