מפלגת הליכוד שומרת נתונים אישיים על אזרחים, יתכן כי באופן מפר חוק. כך עולה מדברים שאמרה ביום רביעי שעבר ראש מטה המתנדבים הארצי של המפלגה, תמר אדרת, שגם מתמודדת על מקום ברשימת הליכוד. אדרת אמרה לפחות בשתי הזדמנויות שונות, בכנסי בחירות של הליכוד, כי למתנדבים לקמפיין הליכוד יועבר מידע על מצביעי ליכוד שלא הגיעו להצביע בבחירות הקודמות. באחת ההזדמנויות אף נקבה במספר המדויק: 285,557 מצביעים פוטנציאליים.

מדובר בשני סוגי מידע על דפוסי הצבעה: הראשון, על ההשתייכות המפלגתית של האזרח, והשני, האם הצביע או לא בבחירות האחרונות. את סוג המידע השני יכולה לאסוף כל מפלגה באמצעות המשקיפים שלה בקלפיות. סוג המידע הראשון, אודות ההשתייכות המפלגתית, נאסף על-ידי שימוש באפליקציות לניהול בחירות כגון "אלקטור", בה השתמשו בליכוד בבחירות האחרונות. אולם האם איסוף המידע הזה הינו חוקי?

בעוד איסוף מידע מקלפיות או שימוש ב"אלקטור" יכולים להיעשות בצורה חוקית, הרי שהצלבה של המידע והשימוש האפקטיבי בו אינם אפשריים ללא "פנקס הבוחרים", מסמך ובו רשימת כלל הבוחרים בישראל ופרטיהם. מסמך זה מקבלת כל מפלגה לפני כל מערכת בחירות - אולם היא מחויבת על פי חוק להשמיד אותו מיד אחרי יום הבחירות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסרטון שבו הוא קורא לתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור" (צילומי מסך)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסרטון שבו הוא קורא לתומכיו להשתמש באפליקציית "אלקטור", לפני בחירות מרץ 2020 (צילומי מסך)

ב"עין השביעית" נחשף כבר לפני בחירות מרץ 2020 כי הליכוד משתמש בנתונים על דפוסי הצבעה, בדיוק כמו אלה שאדרת התייחסה אליהם - לכאורה בניגוד לחוק. בליכוד האשימו אז בתגובה את אפליקציית אלקטור.

בינואר 2021 קבעה הרשות להגנת הפרטיות כי הן אלקטור והן המפלגות הליכוד וישראל ביתנו (שגם היא היתה לקוחה של האפליקציה) אכן עברו על חוק הגנת הפרטיות (נגד המפלגות לא ננקטו שום סנקציות). בהודעת הרשות להגנת הפרטיות נקבע אז באופן חד-משמעי כי אלקטור "החזיקה בפנקסי בוחרים שונים שנמסרו לעיבודה ממערכות בחירות קודמות, על אף שנדרש ביעורם בהתאם לדין".

כפי שעולה מהדברים שאמרה אדרת בכנסי הבחירות של הליכוד, בידי הליכוד נמצאים גם כיום נתונים קריטיים לקמפיין, שנאספו במערכות הבחירות שעברו באמצעות פנקס הבוחרים.

הליכוד: מתנערים מהפעילים שלנו

הפרת חוק? אולי. מבוכה? בטוח. בתגובה לפניית "העין השביעית" אם מפלגת הליכוד מפרה חוק באופן בו היא מוסרת מידע למתנדבים שהיא מגייסת, הכחיש דובר הליכוד יונתן אוריך כי ראש מטה המתנדבים היא חלק מקמפיין הליכוד. לדבריו, הוא "לא מכיר דבר כזה" ולאדרת אין תפקיד בקמפיין הליכוד. מדובר בתגובה יוצאת דופן, אפילו באקלים הפוליטי-תקשורתי הנוכחי, בו מראש לא קיימת ציפיה כי דובר רשמי יאמר את האמת. בפועל, אדרת היא פעילה מרכזית בקמפיינים של הליכוד כבר שנים ואת הדברים אמרה בכנסים של הליכוד בהשתתפות חברי כנסת מהליכוד.

"אנחנו צריכים אתכם. זה לא סתם כאימרה. אתם תגיעו, דברו איתי, אני אעביר לכם את האנשים שלא בחרו, נשב, נעשה טלפונים. מה צריך בעצם? צריך מזגן, צריך שירותים, צריך מים ואנשים עושים טלפונים. גם אם זה מהבית שלהם, גם אם זה להגיע לבית של השכן שלהם או לשכונה שלהם".

את הדברים הללו אמרה אדרת בכנס של הליכוד בחולון ב-6 ביולי. באולם ישבו בין השאר חברי הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן ושלמה קרעי, מנאמניו המובהקים של נתניהו.

שבועיים אחר-כך, ב-20 ביולי, בכנס נוסף של הליכוד בחולון, אמרה אדרת את הדברים באופן אף יותר מפורש: "אנחנו צריכים אנשים שיהיו אחראים על כל עיר, שיעזרו לנו, שיביאו את המתנדבים, שיביאו את האנשים שלהם. אנחנו נביא להם את האלפון של האנשים שלא הצביעו לליכוד, אנחנו נביא להם גם את האמצעים, אנחנו נעזור להם בכל מה שצריך. הרי מה אנחנו צריכים יותר מטלפון... ממשרד לשבת בו, אפילו בסניף - לא משנה איפה". באולם נכחו ח"כ מאי גולן, ארז תדמור ומשה פייגלין.

נתניהו קורא להתנדב ל"צוות ביבי" (צילום מסך מפייסבוק)

נתניהו קורא להתנדב ל"צוות ביבי" (צילום מסך מפייסבוק)

ומה באשר למתנדבים עצמם? ובכן, הליכוד מגייס מתנדבים בדיוק למטרה המוצהרת עליה מדברת אדרת, ואליה מתכחש כעת דובר הליכוד. בליכוד מריצים בימים האחרונים בפייסבוק מודעה בתשלום לגיוס מתנדבים. למודעה מצורף סרטון בו בנימין נתניהו עצמו, יו"ר הליכוד ומי שמוביל פעם אחר פעם את הקמפיין שלה, מסביר מה תהיה האסטרטגיה: "צוות ביבי" - מתנדבים שיעברו מדלת לדלת באיזורי ההצבעה הליכודניקיים. עד כה הושקעו 10,000 שקל באיסוף מידע על מתנדבים באמצעות המודעה.

אדרת עצמה, שהליכוד כעת מתכחש לכך שהיא חלק מהקמפיין שלו, היא חברת ליכוד, מתמודדת בפריימריז, מקימת מטה המתנדבים הארצי - ומי שהקימה את מטה המתנדבים בפריימריז של מועמד אחר, בשם בנימין נתניהו.