הסופרת וההיסטוריונית פרופ' פניה עוז-זלצברגר פרסמה ציוץ הבהרה ובכך באה לידי סיום תביעה בסך 144 אלף שקלים שהגיש נגדה השר איתמר בן-גביר.

בחודש מאי של 2021, על רקע המהומות בין יהודים לערבים ברחבי המדינה, צייצה עוז-זלצברגר בחשבון הטוויטר שלה את המילים הבאות:

פוגרומיסטים יהודים הציתו הלילה את כל יפו באמצעות בקבוק תבערה, דירה שרופה, ושני ילדים פצועי כוויות. תבוא מארה על ראשם, על ראש מסיתיהם, ועל ראש משפחת הפשע איתמר בן גביר".

עוד באותו היום, לאחר שהסתמן שזורקי בקבוק התבערה ביפו היו דווקא ערבים, צייצה עוז-זלצברגר כי בעקבות הערות שקיבלה, לפיהם טרם הובררה זהות מיידי בקבוק התבערה, החליטה למחוק את הציוץ שבו קבעה כי מדובר ביהודים והאשימה את בן-גביר בהסתה למעשה.​

יומיים לאחר מכן צייצה התנצלות מפורשת: "טעיתי, עשיתי עוול של קפיצה למסקנה, האשמתי קבוצה גדולה ופגעתי באנשים כשייחסתי את המתקפה הנפשעת ביפו לפורעים יהודים. אני מתנצלת. להבא, וגם כעת, אמתין לראיות ברורות או לכתב אישום". עם זאת, מיד בהמשך ציינה: "בן גביר, שהצית אש משני הצדדים, לא יקבל ממני שום התנצלות".

בגין הציוצים הללו תבעו ח"כ בן-גביר ועוצמה-יהודית, באמצעות עו"ד חנמאל דורפמן, פיצוי בסך 144 אלף שקלים מעוז-זלצברגר. עוז-זלצברגר, כך טען חבר-הכנסת, הציגה אותו "כראש משפחת פשע שגרם לשריפת ילדים ערבים ביפו". לדבריו, "גם לאחר שהנתבעת הבינה שטעתה ואף הודתה בכך, המשיכה הנתבעת לטעון ולרמוז כי לתובע קשר לביצוע המעשים". התביעה הוגשה גם בשם עוצמה-יהודית שכן לפי כתב התביעה עוז-זלצברגר הציגה את המפלגה "כארגון פשיעה".

עוז-זלצברגר טענה להגנתה, באמצעות עו"ד גלעד שר ממשרד גלעד שר, תלחמי ושות', כי בציוץ שלה לא קבעה שח"כ בן-גביר שלח יהודים לפגוע במשפחה ערבית ואף לא רמזה לכך. לדבריה, היא הבחינה במפורש בין "מבצעי העוולה, מסיתיהם, ובנפרד מכך התובע עצמו". בעוד הנתבעת עומדת על כך שח"כ בן-גביר הוא אדם מסית, שמלבה את האש משני הצדדים, היא מתעקשת שלא האשימה אותו בשליחת פורעים. בכתבה ההגנה שלה טענה עוד כי בן-גביר הוא אכן "ראש משפחת פשע" אך מדגישה כי הכוונה היא ל"מובן המטאפורי של הביטוי".

בחודש שעבר נפגשו הצדדים בבית-המשפט לדיון בפני השופט הבכיר נאיל מהנא. "אני פוחדת מהתובע", אמרה עוז-זלצברגר. "אני פוחדת מאנשיו. למרות שיש לי צוות הגנה אני פוחדת. התובע תקף אותי מילולית ואמר לאתר חדשות בישראל ואני מצטטת כי אני משקרת ומסלפת באופן קבוע. אני היסטוריונית במקצועי וזה פוגע בי. אני מרגישה מאוד לא בטוחה תחת תביעת ההשתקה הזאת".

השר בן-גביר, בתגובה, אמר "אני מודה לנתבעת. היא אומרת שאמרתי שהיא מסלפת ומפחדת וחיה בחרדות. היא אמרה עלי שאני ראש משפחת פשע".

לאחר דיון מחוץ לפרוטוקול הציע השופט מהנא לצדדים לסיים את התיק בפשרה על ידי פרסום הבהרה לפיה הציוץ לא התייחס לבן-גביר וכי עוז-זלצברגר אינה מייחסת לו את הדברים שאירעו באותו מועד ואף לא כי הוא משתייך למשפחת פשע וכי הדברים צוינו באופן מטאפורי.

היום הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר פשרה במסגרתו התביעה תידחה אם עוז-זלצברגר תצייץ ציוץ בזה הלשון: "בקשר לציוץ שלי מיום 15.5.2021 אבהיר שלאיתמר בן גביר לא היה קשר להשלכת בקבוק התבערה לבית בשכונת עג'מי וכשכתבתי לגביו 'ראש משפחת פשע' היה זה ביטוי מטאפורי ולא כפשוטו".

עוז-זלצברגר צייצה את ההבהרה, והתיק נסגר.

43249-08-21