ב-2017 הגיש אברהם ברק בקשה לתביעה ייצוגית על סך של חצי מיליארד שקל נגד חברת מטא, חברת האם של פייסבוק, בטענה כי היא מפרה את פרטיות המשתמשים ברשת החברתית בשל טכנולוגיית זיהוי הפנים המופעלת לתיוג תמונות.

"אצל ג'ורג' אורוול ב-1984", נכתב בפתח הבקשה, "תמונת עינו של האח הגדול העוקבת אחריך היוותה את השליטה בעולם הקודר המתואר שם. אצלנו, בהיפוך אירוני של המציאות, התמונות שלך, שלי ושל ילדינו הופכות בידיה של פייסבוק למטבע עובר לסוחר ומעניקות לה את הזכות העילאית שמעולם לא ניתנה לה להיות 'האח הגדול'".

ברק טען כי בעשור האחרון שילבה פייסבוק תוכנה לזיהוי תמונות ו"טכנולוגיה המאפשרת לה לזהות פנים של כל אדם באופן אוטומטי". בשנים האחרונות, כך נטען, פייסבוק אף החלה לתייג בעצמה את האנשים שמופיעים בתמונות שמועלות לרשת החברתית, כך ששמם יצורף לתמונה והם יקושרו אליה. בהקשר זה מוזכר כי בגרמניה נאלצה פייסבוק למחוק את אפשרויות זיהוי התמונות, וזאת לאור מגבלות של חוקי הפרטיות של המדינה.

לפי הבקשה, משמעות הדבר היא כי בפייסבוק יצרו מאגר מידע ענק ולא חוקי על אזרחי מדינת ישראל, וזאת בלי הסכמה ובניגוד לחוק. למעשה, כך נטען, בפייסבוק יצרו מאגר ביומטרי עצום ממדים, שבניגוד למאגר הביומטרי הממשלתי אינו מפוקח על-ידי אף גוף למעט הרשת החברתית עצמה.

"מדובר בשימוש לא חוקי שהיא עושה במאגר המידע הענק (שגם הוא לא חוקי) שיצרה ואשר נמצא ברשותה, שימוש שעד עתה רק מדינות וגופי ביון יכלו לבצע", נטען בתביעה. בהמשך טוען ברק כי לפייסבוק ישנה גם טכנולוגיה שמאפשרת לה לזהות חפצים המופיעים בתמונות וכך לצבור עוד ועוד מידע על האנשים שמצולמים בהן. "פייסבוק רוצה לדעת הכל על כל אדם וכל משתמש", כך נטען, וזאת כדי שהחברה תוכל להציע פרסומות ממוקדות לכל אחד לפי תחומי העניין שלו, מיקומו ופעולותיו ביומיום.

פייסבוק עיכבה במשך שנים את הדיונים בתיק בטענות שונות בהקשר למחוז השיפוט הראוי, אולם בנובמבר 2021 הודיעה כי היא משביתה את מערכת זיהוי הפנים וכי "אנשים שבחרו בהגדרת זיהוי פנים של פייסבוק לא יזוהו עוד אוטומטית בתמונות
ובסרטונים, והמשיבות ימחקו את תבנית זיהוי הפנים ששימשה כדי לזהותם באופן אוטומטי".

כעת הגישו הצדדים בקשה לאישור הסכם פשרה. לפי הפשרה, בפייסבוק התחייבו שלא להפעיל מחדש את טכנולוגיית זיהוי הפנים האוטומטית. בנוסף, יעבירו סכום של 4.6 מיליון שקל לקרן התובענות הייצוגיות. קבוצת הנפגעים, דהיינו משתמשי פייסבוק שנפגעו מההטמעה של זיהוי הפנים ברשת החברתית, לא יפוצו באופן ישיר, כך לפי הסכם הפשרה, בשל הקושי לזהותם ולאתרם.

ברק יזכה לגמול בסך 341 אלף שקל בתוספת תשלום הוצאות בסך 103 אלף שקל, ועורכי דינו לגמול בסך 1.5 מיליון שקל. ברק מיוצג על-ידי עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן-מאיר. מטא מיוצגת על-ידי עורכי דין ממשרד מיתר.

ת"צ 32672-02-17

להורדת הקובץ (PDF, 2.98MB)