קבלת החלטות מושכלת במדינות מתוקנות מבוססת על מידע וידע מקצועי שמספקים לרוב מומחים ועובדי מדינה מקצועיים. כאשר החלטות פוליטיות מתקבלות לא על בסיס מידע מקצועי ותוך התעלמות ממומחים, התוצאות הן לרוב הרסניות.

הדוגמאות, לצערנו, הן רבות ומחרידות, מהניסיון של נשיא סין מאו דזה-דונג לתעש את סין ב"קפיצה הגדולה קדימה" שעלתה בחייהם של עשרות מיליוני סינים שגוועו ברעב וכלה בדוגמאות אחרונות מוונצואלה וניקרגואה בהן הפוליטיקאים פשוט חיסלו את מוסדות וכלכלת המדינה והביאו מיליוני אזרחים לנוס מהן, כאשר הנותרים סובלים מחוסר ביטחון תזונתי, מערכת רפואית בקריסה, אבטלה קשה, אלימות, וחברה מפורקת.

מדינת ישראל תמיד נשענה על קבלת החלטות של אנשי מקצוע, בכל תחום. אולם עם עליית הממשלה הריאקציונרית הנוכחית, לידע מקצועי אין כמעט ערך. גם כאשר ישנה תמימות דעים נגד השינוי המשטרי המוצע, שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן וחבריהם לממשלה, פשוט מפגינים בוז כלפי המומחים שלא מסכימים עמם.

מבדיקה של כלל גילויי הדעת והעצומות של קבוצות מומחים כלפי השינוי המשטרי, עולה שעד כה 11,462 מומחים ואנשי מקצוע חתמו נגד השינויים המוצעים. החותמים עשו זאת במסגרת של 55 קבוצות מומחים מתחומים שונים, אקדמיה, משפטים, כלכלה, ביטחון, רפואה ועוד.

הסכמה כה רחבה של מומחים וקבוצות מקצועיות בנושאים פוליטיים היא נדירה. בקרב החותמים יש אנשי ימין ואף מינויים בכירים לשעבר של נתניהו. נבחרי ציבור שפועלים במקצועיות ושיקול דעת היו לוקחים ברצינות תהומית את ההסכמה הרחבה הזאת ועושים חישוב מסלול-חוקתי מחדש.

מומחים נגד השינוי המשטרי

הקבוצה הגדולה ביותר של מומחים המתנגדת לשינוי המשטרי מגיעה מתוך האקדמיה הישראלית. כ-7,701 חוקרים ומרצים, כמעט מכל המוסדות להשכלה הגבוהה בישראל, סבורים שהשינויים המוצעים בעייתיים ומאיימים על סדרי החברה והממשל. בתוכם, חמישה נשיאים ורקטורים של אוניברסיטאות המחקר בישראל ו-19 נשיאות ונשיאים של מכללות אקדמיות ברחבי הארץ, כולל מהפריפריה החברתית והכלכלית של ישראל. עבור רוטמן אלו רק "קבוצה קטנה ולא מייצגת" החותמים על "עצומה של אקדמאים תומכי דיקטטורה".

מאות משפטנים (562) ישראלים טוענים שהשינויים המוצעים על-ידי ממשלת נתניהו במערכת המשפט יזיקו למערכות המדינה ושלטון החוק, בהם דיקניות ודיקנים של פקולטות למשפטים באוניברסיטאות ובמכללות בישראל. ההתנגדות המשפטית מגיעה גם ממשפטנים בכירים בארה"ב ובקנדה, כולל ידידו של נתניהו, אלן דרשוביץ. להם משיב רוטמן ש"יום אחד אני אבין מה הופך מומחים למשפט חוקתי לסוכני בורות חסרי בושה", כי הרי רוטמן עולה על כולם בהשכלתו ותבונתו המשפטית.

גם שורה ארוכה של יועצים משפטיים ופרקליטי מדינה לשעבר, נשיאים ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון, מתריעה בפני ההשלכות של השינויים המוצעים, ולצדם 17 משרדי עורכי הדין מהמובילים בישראל. גם היועמ"שית הנוכחית מתנגדת להצעת החוק אך מבחינת רוטמן "אם היא לא מסוגלת לייצג את הממשלה, ראוי שתתפטר". כך גם יתר השופטים, עורכי הדין, היועמ"שים כי כפי שהבטיח רוטמן, "כשנחזור, לא נצטרך אפילו להתווכח עם מערכת המשפט והתקשורת אלא פשוט לומר: תשתקו".

מאות מדעני מדינה (454) וחוקרי מדיניות ציבורית מתריעים מפני פגיעה "בתפקודם של גופי הממשל והמדיניות בישראל" בשל פוליטיזציה של המנגנונים ואובדן מוטיבציה בקרב עובדי המדינה וכן פגיעה "ביכולתה של הממשלה להתמודד עם אתגרי מדיניות בכל התחומים, ולהבטיח את ביטחונם, בריאותם ואיכות חייהם של האזרחים ושל התושבים בישראל". אבל רוטמן הוא גם מומחה מטעם עצמו במדע המדינה ומינהל ציבור ולדעתו פוליטיזציה של השירות הציבורי תביא ליותר "משילות".

מאות כלכלנים (534), רואי חשבון ומנהלים בכירים בשירות הציבורי מזהירים ש"הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות" ולפגיעה בהייטק הישראלי, לבריחת מוחות, ו"לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל". בין אנשי המקצוע נמנים מנכ"לים וכלכלנים ראשיים לשעבר בשירות המדינה, חוקרים בבנק ישראל, דיקנים לכלכלה, כלכלנים חברי האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב, זוכי פרסי ישראל בכלכלה, ושני זוכי פרס נובל בכלכלה. אבל רוטמן הוא גם גאון בכלכלה הטוען ש"הרפורמה במערכת המשפט היא הדבר הדחוף ביותר כרגע כי היא תנאי להכל... תנאי לטיפול בבעיות הכלכלה". בניתוחו הכלכלי רוטמן גם מצא את מקור הבעיה ליוקר המחיה: "גם אם רוצים לטפל ביוקר המחיה או בבעיות שגורמות למחירי הדיור לעלות... אי אפשר לעשות זאת כאשר בית המשפט לא נותן לנבחרי הציבור לפעול", לדבריו.

אלפי רופאים (2,862) ועשרות ארגוני סביבה ובריאות רואים סכנה בהיעדר ביקורת שיפוטית על ההיתכנות של "אפליה וגזענות במתן טיפול רפואי, פגיעה בזכויות המטופלים, או שינויים לרעה ואפליה בכללי העבודה של הרופאים בישראל" ופגיעה ב"טוהר המידות והמקצועיות בניהול המגזר הציבורי, כולל מערכת הבריאות". אבל רוטמן מזלזל בציניות בפרופ' מומחה: "כן, הבנו, זה פוגע בבריאות".

כלות וחתני פרס ביטחון ישראל רואים בתוכנית נתניהו-לוין-רוטמן "הפיכה משטרית" שתפגע בטווח הארוך גם במחקר ובפיתוח הצבאי וב"יכולת המדינה לעמוד באתגרים הבטחוניים הגדולים שלפניה". אבל רוטמן מבין טוב מהם גם בביטחון כי לדבריו "בלי תיקון יסודי ועמוק במערכת המשפט, לא נוכל להגן על חיילי צה"ל".

רוטמן, לוין וחבריהם אינם מעוניינים בחוות דעת מקצועית. הם רוצים לדרוס את האופוזיציה, כלומר חצי מהעם, כמה שיותר מהר. אצה להם הדרך לשנות את שיטת המשטר והמשפט בישראל כי הם חוששים שלא יצליחו לעשות זאת מאוחר יותר. הם יודעים ששינוי המשטר שהם מציעים אינו מבוסס על קשר סיבתי והגיון מקצועי לשיפור מנגנוני המדינה אלא מנקמה מדומיינת "בשמאל" ונציגיו ב"דיפ סטייט". לוין ורוטמן להוטים להעביר את שינוי המשטר כבר במושב הכנסת הנוכחי כי הסיבה היחידה לכך שהם נמצאים בתפקידם היא הצורך הנקודתי של נתניהו להימלט ממשפט, והוא כנראה יזרוק אותם ואת ה"רפורמות" לפח אם וכאשר הוא יסגור עסקת טיעון או ייחלץ ממשפט בדרך אחרת.

אלו הסיבות האמיתיות שבגינן לוין, רוטמן ושות' לא שועים למומחים וממהרים לבצע שינוי משטרי ופוגרום בדמוקרטיה בזמן שראש הממשלה נמצא בניגוד עניינים חריף בין משפטו והשינויים שאותם הוא מקדם. עכשיו כבר ברור לכולם כיצד דמוקרטיה קורסת. לזה כבר לא צריך מומחים. רואים זאת בשידור חי יום יום.

פרופ' דורון שולצינר הוא ראש החוג לפוליטיקה ותקשורת, המכללה האקדמית הדסה ירושלים