תאלה ספוואן, 20, היא ולוגרית ויוצרת תוכן דיגיטלי. היא פעילה בעיקר בטיקטוק, מאז השנה שעברה, וקהל היעד העיקרי שלה הוא בני נוער וצעירים ממדינות המפרץ, שם סרטוניה פופולאריים במיוחד. לספוואן, מצרייה במקור המתגוררת כיום עם משפחתה בסעודיה, יש כחמישה מיליון עוקבים בטיקטוק וסרטוניה גרפו עד כה יותר מ-160 מיליון צפיות. בסרטוניה היא עוסקת לרוב בבעיות חברתיות המעסיקות בני נוער וצעירים ומשתפת בחוויות אישיות שלה מטיולים ברחבי העולם.

בחודש שעבר כוחות משטרה סעודיים עצרו את ספוואן. העילה: סרטון "לייב" שפרסמה בערוץ הטיקטוק שלה באמצע הלילה, שבמהלכו הזמינה ברוח מבודחת את אחת העוקבות שלה לביתה, ואמרה לה שכולם בבית כבר ישנים בשעה זו כך ש"איש לא ישמע כמה כיף הן יעשו".

ברשתות החברתיות בסעודיה התעוררה סערה, לאחר שרבים פירשו את דבריה כהזמנה בעלת רמיזה מינית לסבית. גולשים החלו להסית נגדה ולקרוא למעצרה תוך שימוש בהאשטאג "תאלה פוגעת בחברה". הדבר לא נעדר מעיני התקשורת העולמית והערבית שסיקרה את מעצרה של ספוואן.

בין שלל הפרסומים בנושא, עיתונאי מצרי בשם מוחמד רביע פירסם במגזין הדיגיטלי העצמאי "דרג'" טור ביקורתי על מעצרה של ספוואן, ובו הוא מותח ביקורת על השלטונות בסעודיה שמקדמים רפורמות חברתיות ליברליות רק למראית עין, בזמן שהמציאות בשטח בהתייחס למעמד האישה ולחופש הביטוי לא השתנתה.

תאלה ספוואן בטיקטוק (צילום מסך)

תאלה ספוואן בטיקטוק (צילום מסך)

ספוואן, שחששה לביטחונה האישי, פרסמה סרטון נוסף ובו ניסתה להסביר שלא היתה כל כוונה מינית בדבריה, אך ללא הועיל. ברגע שהרשויות במדינה הוציאו הודעה רשמית על דבר מעצרה, הרשת געשה ומסע ההסתה נגדה הלך והחריף. לא ידוע מה מצבה נכון לעכשיו ואם שוחררה לביתה או לא.

ספוואן נעצרה באשמת "פגיעה בערכים ובנורמות של הציבור הסעודי", שכן כידוע, קיום יחסים חד-מיניים אסור על פי חוק בסעודיה. עד 2016, פעלה בסעודיה משטרת צניעות בשם הוועד "לצוות את הטוב ולאסור על הרע", שאכפה את המגבלות הדתיות במרחב הציבורי. שוטרים אלו ניצלו לא פעם את כוחם והתנכלו לנשים בעת שיטוט תמים ברחוב או בזמן בילוי זוגי במסעדה.

כחלק מהרפורמות של "חזון 2030", שנועדו בין היתר לשנות את הדימוי השלילי של סעודיה ברחבי העולם, החליטו השלטונות הסעודיים ב-2016 לצמצם את פעילות "הוועד לפעולות הסברה", מסביר רביע.

בשנים האחרונות אמנם הנהיגו השלטונות בסעודיה רפורמות שונות במסגרת "חזון 2030", אך רבות מהנורמות החברתיות השמרניות והמסורתיות בתחומים הללו עדיין נותרו כשהיו

אולם באפריל 2019 חוקקה ממשלת סעודיה סדרת חוקים שעוסקים בהגנה על הנורמות החברתיות במרחב הציבורי, ונקבעו בהם עונשים לכל מי שפוגעים באותן נורמות. כך למשל, לבישת בגדים לא-צנועים, בגדים עם כיתוב או סמלים "שיש בהם משום פגיעה בנורמות הציבוריות", עלולה להסתיים בבית הכלא. יוצא אפוא שהרשויות בסעודיה צמצמו את פעילותה של משטרת הצניעות הישנה רק כדי להחיותה בלבוש חוקי חדש – ולראיה, ספוואן נעצרה בשל מה שהוגדר כעבירה על החוקים הללו.

ספוואן היא לא הראשונה או היחידה שנפגעה מנחת זרועם של החוקים החדשים הללו, מציין רביע. בספטמבר 2021 עצרו הרשויות בסעודיה שתי צעירות שהעלו לרשתות החברתיות סרטון שבו נראתה אחת מהן מבעד לחלון מכונית בזמן נסיעה כשהיא רוקדת – סרטון שנהיה ויראלי ועורר בעקבותיו גל שנאה והסתה כנגד שתי הצעירות הללו.

כמוהן נעצרה גם דוגמנית בשם ח'ולוד לאחר שהצטלמה ב"ביגוד קצר" באתר ארכיאולוגי בסעודיה. כך מעניק החוק האזרחי החדש עילה חדשה-ישנה בידי השלטונות להמשיך להנהיג משטרת צניעות, המשמשת גם כדי לפזר אירועי תרבות ומופעים שהשלטונות אינם מעוניינים בקיומם.

רביע מעריך שמדובר בין היתר בצעד שנועד לספק ציבור אדוק גדול בסעודיה, שכנראה לא היה מרוצה מכך שהצרו את צעדיה של משטרת הצניעות. בשנים האחרונות אמנם הנהיגו השלטונות בסעודיה רפורמות שונות במסגרת "חזון 2030", ובראשן התרת הזכות לנשים לנהוג לבדן במכונית או להתגרש ולהינשא גם ללא אישור מפורש של האפוטרופוס שלהן. אך רבות מהנורמות החברתיות השמרניות והמסורתיות בתחומים הללו עדיין נותרו כשהיו.

מוחמד בן סלמאן אאל סעוד, יורש העצר הסעודי (צילום: הפורום הכלכלי העולמי)

כך למשל, רביע מציין כי ישנם דיווחים על מקרי אלימות מהשנים האחרונות נגד נשים שנוהגות לבדן, וכי בפועל נשים עדיין נדרשות לקבל אישור מהאפוטרופוס שלהן טרם ההחלטה על נישואים. רביע מוסיף גם שלמרות הצהרת השלטונות על כך ששיעור הנשים העובדות זינק ל-35% בשנים האחרונות (גידול של פי שניים משנים קודמות), המציאות בשטח שונה.

רביע למעשה טוען שלמרות החזון הליברלי למראית עין והרפורמות שמוביל מוחמד בן סלמאן בשנים האחרונות, סעודיה עדיין רחוקה מאוד מלהכיל, ולא כל שכן לאפשר, שיח חופשי וחופש ביטוי ברשתות החברתיות ובמדינה. כמובן שבכל מדינה ליברלית שבה שורר חופש ביטוי על פי כל קריטריון בינלאומי, ספוואן מעולם לא הייתה נעצרת בגין הסרטון שפרסמה, אפילו אם היה בתגובתה משום רמיזה חד-מינית מפורשת.

ופה בעצם טמונה הבעיה, כותב רביע, מסע השנאה נגד ספוואן פרץ בעוצמה כזו בשל היותה צעירה דעתנית שיוצרת תוכן נועז שצעירים רבים נחשפים לו. אם השלטונות בסעודיה באמת חפצים בשינוי מהותי במדינה, הוא מסכם, עליהם לנסח אמנה חברתית חדשה מול האזרחים, להקטין את מעורבותם של אנשי הדת בנעשה במדינה ולהעצים את מעמד האישה במדינה בצורה רצינית יותר.

און דגן הוא מתרגם וכותב בצוות פרויקט אופק, מבית מכון ון ליר והפורום לחשיבה אזורית. הפרויקט מנגיש לקהל קוראי העברית תוכן מאתרי תקשורת, מגזינים, בלוגים, מרכזי מחקר ומידע וכתבי עת אקדמיים בערבית