על אף סדרה של פיגועי טרור קטלניים ופרישה מפתיעה של יו"ר הקואליציה במהלך שמאיים על עתיד הממשלה, הצליח שיגורו לחלל של איש העסקים הישראלי איתן סטיבה לזכות בסיקור נרחב בכלי התקשורת בישראל. לא היה זה מקרה.

הטיסה לחלל של הישראלי השני בהיסטוריה היא סיפור תקשורתי מתבקש, אך בצוות "משימת רקיע", האחראי לשיגורו של סטיבה לחלל, החליטו לוודא שהטיסה תזכה לסיקור בולט באמצעות השתתפות במימון סיקור המשימה. במרבית המקרים, כך לפי בדיקת "העין השביעית", העיתונאים לא גילו לציבור כי משימתם מומנה, לפחות חלקית, בידי הגורם שאותו הם מסקרים.

הכסף שמימן את הסיקור מגיע מ"רקיע" של קרן רמון, אך מקורו בסטיבה עצמו. סטיבה שילם עבור כרטיס הטיסה לחלל כ-55 מיליון דולר, כשאת הכסף העביר מחברה הרשומה באיי הבתולה לחברת אקסיום, שביצעה את השיגור, כשהתרומה שלו נרשמה בספריה של קרן רמון.

סטיבה הוא טייס חיל האוויר לשעבר שעשה את הונו באפריקה. לפני כשנתיים איים על "הארץ" בהגשת תביעת דיבה בלונדון אם לא יימחקו מאתר העיתון באנגלית כל האזכורים לחלקו בסחר בנשק באנגולה.

בן מיטלמן מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 12, 8.4.22 (צילום מסך)

בן מיטלמן מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 12, 8.4.22 (צילום מסך)

סטיבה ספג ביקורת לא רק בשל עברו העסקי, אלא גם סביב ההחלטה להוציא הון עתק על תיירות חלל, ולשווק אותה אחר-כך כמעשה פטריוטי ותרומה מדעית.

"50 מיליון דולר הם הרבה מאוד כסף. אם סטיבה מעוניין לסייע לתחום חקר החלל בישראל, יש לא מעט דברים שניתן היה לעשות בכסף הזה", כתב יוגב כרמל ב"כלכליסט" לפני כשנתיים, עם ההודעה של סטיבה על רכישת הכרטיס:

"גורם בכיר בתעשיית החלל הישראלית סיפר לי שעם 50 מיליון דולר ניתן היה לפתח רשת לוויינים שתחליף את מערכת ה-GPS. קרן רמון, שעומדת מאחורי המשימה של סטיבה, עושה עבודה חשובה בתחום החינוך המדעי בישראל. עם השקעה של 50 מיליון דולר היא הייתה יכולה לעשות מהפכה ולייצר דור של אנשי חלל איכותיים שיקפיצו את תעשיית החלל הישראלית ההולכת ונבנית. זכרו זאת כשסטיבה ימנף את שליחותו בחלל כמשימה לאומית ושליחות פילנטרופית".

גיל תמרי מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 13, 8.4.22 (צילום מסך)

גיל תמרי מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 13, 8.4.22 (צילום מסך)

אם העיתונאים המסקרים את השיגור זכרו את הביקורת על סטיבה, הם לא נתנו לה מקום מרכזי, אם בכלל. בימים האחרונים אפשר היה להיתקל בשלל דיווחים נרגשים של עיתונאים שהגיעו לקייפ קנוורל, פלורידה, כדי ללוות מקרוב את הטיסה לחלל. לא ברור איזה ערך מוסף מקבלים הצופים מסיקור שיגור רקטה לחלל מפלורידה במקום מישראל, אך קל להבין את הערך עבור המסוקר, שהופך כך להיות גם המארח והספונסר של המסקרים אותו.

בין העיתונאים שמסקרים מפלורידה את המשימה של סטיבה בחלל נמנים בן מיטלמן וענבר טויזר מחדשות 12, גיל תמרי מחדשות 13, נתן גוטמן מחדשות כאן 11, רן רימון מ"ידיעות אחרונות" ו-ynet, סתיו נמר מ"מעריב" ו"וואלה" ויהונתן מרוז מ"ישראל היום".

במענה לפניית "העין השביעית" אישרו בחדשות 12, 13 ו-11 כי חלק ממימון הסיקור הגיע מקרן רמון (ראו תגובות מלאות בהמשך). ביתר כלי התקשורת סירבו או נמנעו מלהגיב.

בדיווח של מיטלמן על השיגור ב"אולפן שישי" של חדשות 12, וכן בדיווחים אחרים של מיטלמן מפלורידה, לא נכלל גילוי נאות על כך ששהייתו במקום ממומנת בהשתתפות הגורם המסוקר. גם בדיווח של תמרי על השיגור במסגרת "שישי עם אילה חסון" של חדשות 13 לא נכלל גילוי נאות שכזה, אף כי בחברת החדשות טוענים כי תמרי שילב לאורך יום השידורים של השיגור הבהרות בעניין. בדיווח של גוטמן בכאן 11 במסגרת התוכנית "השבוע" שוב לא נכלל גילוי על השתתפות הגורם המסוקר במימון המשימה העיתונאית.

גילוי נאות שכזה לא הופיע גם בדיווחים שהופיעו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", "וואלה" ו-"מעריב" או "ישראל היום".

נתן גוטמן מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 11, 8.4.22 (צילום מסך)

נתן גוטמן מדווח על השיגור של סטיבה לחלל בחדשות 11, 8.4.22 (צילום מסך)

מדוע החליטו בקרן רמון וב"רקיע" לממן סיקור עיתונאי של השיגור לחלל? מנכ"ל הקרן רן לבנה הפנה את "העין השביעית" לדוברת קלי אימר, שלא מסרה תגובה.

סמנכ"ל התוכן בחדשות 13 רותם דנון מסר ל"העין השביעית": "משימת רקיע היא בעלת חשיבות ועניין ציבורי, למרות הכסף הפרטי שמממן אותה היא נושאת חזון מדעי וחינוכי ונעשית בשיתוף קרן רמון. כל גופי התקשורת שליוו את סטיבה למיטב ידיעתנו נעזרו במימון הנסיעה על פי הצעתם.

"גם אנו נעזרנו במימון, כשחלק מהתפעול היה על חשבון חברת החדשות.
במשדרי יום השיגור גיל תמרי הבהיר בשידור כי אנו אורחי משימת רקיע.
נציין שלכל אורך הסיקור הדגשנו שוב ושוב את היותו של סטיבה בעל ממון שרכש את הזכות לנסוע לחלל, שאין מדובר באסטרונאוט - וכן הצפנו בפניו את השאלות הקשות והביקורת מצד חלקים של הציבור שעולות מאלה - כל אלה תפסו נפח גדול מסיקור האירוע".

מכאן חדשות נמסר: "טיסתם של הכתב והצלם מומנה על ידי מערכת כאן חדשות, קרן רמון השתתפה במימון חלק מהוצאות הלינה".

מחדשות 12 נמסר: "טיסות העיתונאים שולמו על ידי חברת החדשות והשהות בהשתתפות קרן רמון".

מ"ישראל היום" נמסר: "ב'ישראל היום' בחרו שלא להגיב". מ-ynet, "ידיעות אחרונות", "וואלה" ו"מעריב" לא נמסרה תגובה.