מכתב שבו ביקשה היועצת המשפטית של הכנסת להכשיר את הופעתם ב"מאסטר-שף" של יפעת שאשא-ביטון ודוד אמסלם הוכיח, למרבה האירוניה, את ההיפך הגמור. היועמ"שית, עו"ד שגית אפיק, אישרה לשרת החינוך מתקווה חדשה ולחבר הכנסת מהליכוד כי לפי כללי האתיקה מותר היה להם להשתתף באופן חד-פעמי בתוכנית שאינה כוללת תוכן מסחרי. בפועל, השניים קידמו בתוכנית מגוון חברות עסקיות - מספקית גז ועד יצרנית כלי מטבח.

אפיק שלחה את ההבהרה על רקע טענות של עמותת "הצלחה" כי השתתפות השניים בריאליטי הבישול היתה מנוגדת לדין ולהנחיות. "לבקשתכם", כתבה אפיק לשרה ולח"כ, "יובהר כי ככלל, בהתאם להחלטות ועדת האתיקה, השתתפות חד-פעמית של חבר הכנסת בתכניות באמצעי התקשורת, שאינה עולה כדי השתתפות קבועה ומתמשכת, ושאין בה משום פרסום של תכנים מסחריים, אינה אסורה".

אפיק עוצמת עיניים מול עובדה גלויה: קידום מסיבי של מוצרים וחברות הוא חלק בלתי נפרד מתוכניות ריאליטי דוגמת "מאסטר-שף". הנה למשל רשימה חלקית של מוצרים שקודמו בדקות שבהן הופיעה שרת החינוך על המסך: סכינים של ארקוסטיל, סבון כלים "פיירי", כיריים של אמישראגז, שמן של שופרסל, גבינה של מחלבות גד. מותגים דומים קודמו גם תוך כדי הופעתו של אמסלם.

למרבה התמיהה, האיסור שמציינת אפיק לפרסם תוכן מסחרי לא הוזכר בתשובתה לעמותת "הצלחה". גם בתזכורת ששלחה אפיק לכלל חברי הכנסת בדבר הכללים להשתתפותם בתוכניות טלוויזיה, היא הזכירה רק את האיסור לפרסם את התוכנית עצמה. היועץ המשפטי של "הצלחה", עו"ד אלעד מן, מבקש כעת מהייעוץ המשפטי של הכנסת להבהיר את הפער. לדבריו, "את הסתירה הזו צריך להסביר. דומה שהכנסת בחרה להתפתל כאן".

יפעת שאשא-ביטון ופרודוקטים ממותגים בתוכנית "מאסטר-שף V.I.P" בקשת 12, 6.2.2022 (צילום מסך)

מן מוסיף כי "התשובות שהתקבלו מהייעוץ המשפטי לממשלה ומהייעוץ המשפטי לכנסת מאכזבות באשר לאופן שבו הוחלט לטפל, או נכון יותר, שלא לטפל, בהפרות הברורות שהתגלו". לדבריו, הטיפול הלקוי הוא בבחינת פרס על הפרת הדין: "שר שככל הנראה לא דיווח ולא ביקש אישור בזמן אמת להשתתף בתוכנית בעלת מאפיינים מסחריים וקידומיים ברורים, יוצא נשכר מכך, משום שבינתיים הסתיימה כהונתו".

מן מפנה אצבע מאשימה גם אל הרשות השנייה. "למרות שהרשות היתה מודעת לפניות ולבעייתיות טרם השידור, גם היא בחרה שלא לפעול למניעתו ואיפשרה להפרות להתרחש. הדברים מציירים תמונה עגומה ורפה ביחס לרגולציה על שידורים ולאכיפת האיסורים המוטלים על שרים וחברי כנסת במסגרת תפקידם".

דרך אגב, אפיק מזכירה במכתבה לשאשא-ביטון ולאמסלם סייג נוסף להשתתפות חברי כנסת במופעים טלוויזיוניים: כל עוד "התוכנית עצמה אינה מעוררת שאלה אתית לעניין פגיעה בכבוד הכנסת ובמעמדה". התנאי הזה, כמדומה, הוא כבר עניין של טעם.

כשאורן חזן מכר לכם פיצה

ועדת האתיקה נדרשה בעבר לפרסום וקידום חברות מסחריות בידי חברי כנסת. באחד המקרים דנה הוועדה בעניינה של ח"כ מירי רגב (ליכוד), שבזמן כהונתה כשרת התרבות פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון שבו קראה לעוקביה לצפות בתוכנית "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. בעקבות הדיון הודיעה הוועדה כי "אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת".

אמסלם, בניגוד להחלטות קודמות של ועדת האתיקה ולעמדת היועצת המשפטית של הכנסת, השתתף בקידום התוכנית "מאסטר-שף" עצמה.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו)

ח"כ אורן חזן (הליכוד) בפרסומת לפיצה (צילום מסך מתוך סרטון שפורסם בדף הפייסבוק שלו)

בשנת 2017 פרסם ח"כ אורן חזן (ליכוד) סרטון שבו הוא קורא לציבור לאכול פיצה ברשת מסוימת. חזן הסביר את המעשה בכך שהרשת הבטיחה לתרום לעמותות. בתגובה לפרסום המקרה ב"עין השביעית" מסר דובר הכנסת, בשם היועץ המשפטי של המוסד, כי "ח"כים אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים, גם אם אלה מקדישים חלק מרווחיהם למטרות ציבוריות ראויות".

כך או אחרת, אמסלם ושאשא-ביטון יכולים להיות רגועים. ממילא אין בכנסת ועדת אתיקה שתטיל סנקציה על אמסלם; ואילו במקרה של שאשא-ביטון, אנשי היועץ המשפטי לממשלה כבר הדגישו שהתוכנית צולמה לפני שהיתה שרה, ובתרגום חופשי: זה לא מעניין אותם.

לפני כמה חודשים נכתב באתר "שקוף" על חברי כנסת ההופכים לפרזנטורים של הוצאות ספרים. היועצת המשפטית של הכנסת קבעה אז שקידום כזה מותר כל עוד הוא נעשה מטעמי אידיאולוגיה והשקפת עולם. אבל נראה שמדובר במדרון חלקלק, ומה שמתחיל בקידום ספרים מסתיים בפרסומת לנוזל כלים בתוכנית בישול.