העיתונאי ירון דורון מערער על פסק-הדין שדחה את תביעתו לקבל ממשטרת ישראל פיצוי בגין התנהלות שוטרים כלפיו בשלהי 2015.

דורון, כיום כתב "ישראל היום", סיקר באותה תקופה את תחום הפלילים עבור "מקור ראשון" ואתר nrg. במסגרת עבודתו נשלח לסקר פיגוע דקירה שאירע בשכונת פסגת זאב בירושלים.

על-פי פסק-הדין של בית-משפט השלום, בהתקרבו לאזור נתקל בחסימה שביצעו שני שוטרים באמצעות ניידת המשטרה שלהם. ירון העמיד את רכבו בסמוך לניידת וביקש מהשוטרים לאפשר לו לעבור עם רכבו אל אזור הפיגוע, כדי לבצע את עבודתו העיתונאית. הם סירבו, ואחד מהם, השוטר אמיר עבאס, הפעיל כלפיו כוח פיזי. דורון טוען כי השוטר עבאס תקף אותו שלא כדין.

דורון הגיש לפני כשלוש שנים תביעה נגד המשטרה בדרישה לפיצוי בסך 30 אלף שקלים. הוא טען כי שוטר עבאס הכניס אותו בכוח לרכב, העיף מידיו את הטלפון הנייד שבו צילם אותו, טרק את דלת הרכב על רגלו ושלף תכשיר פלפל תוך איום לעשות בו שימוש נגדו. משטרת ישראל טענה מנגד כי דורון הפריע לשוטרים למלא את תפקידם וכי הם לא עשו שימוש בכוח בלתי-סביר.

השופט אודי הקר מבית-משפט השלום בבת-ים דחה את התביעה וקבע כי השוטר עבאס "היה רשאי לדרוש מהתובע להיכנס לרכבו ולפנות את הצומת ולנקוט בפעולות הנדרשות לצורך אכיפת הוראה זו" וכי השוטר לא הפעיל כוח בלתי-סביר.

בשבוע שעבר ערער דורון על החלטת השופט הקר. דורון, שמייצג את עצמו, טוען בערעורו כי הגיש אותו בין היתר "בשל החשיבות הציבורית של הנושא וחשיבות חופש העיתונות במדינה דמוקרטית", ומוסיף כי בית משפט השלום "לא התייחס לכך, שהתובע הוא עיתונאי אשר הגיע למקום כדי לבצע את עבודתו החשובה".

לפי דורון, החלטת השופט הקר מתבססת על הקביעה כי השוטר עבאס הורה לו לפנות את רכבו, כי הוא סירב ועל כן הופעל נגדו כוח. אולם, טוען דורון, מסרטון המתעד את התקרית וכן מכתב ההגנה של המשטרה והעדות של עבאס עולה כי השוטר קודם כל הכניס אותו בכוח לרכבו והורה לו להישאר שם, וביקש ממנו להתפנות רק בהמשך, כשדורון ביקש ממנו את פרטיו כדי להתלונן נגדו.

עוד טוען דורון, בין היתר, כי שופט השלום שגה כשקבע כי השוטר לא הפעיל עליו כוח בלתי-סביר ושגה גם כשקבע כי האיום של השוטר לרסס אותו בגז פלפל אינו הפעלת כוח פסולה.

טענה נוספת של דורון היא כי שופט השלום "התעלם מחומרת היתר בתקיפת עיתונאי ומניעת עבודתו החשובה". לדבריו, ישנה "הנחיה גורפת של הפיקוד לאפשר סיקור עיתונאי בכל זירה". בתקרית מול השוטר עבאס, טוען דורון, נמנעה ממנו האפשרות לבצע את עבודתו העיתונאית בעוד עיתונאים אחרים עברו את החסימות המשטרתיות והגיעו לזירת הפיגוע.

"במקרה הנדון, שוטר תקף עיתונאי אשר ביקש לבצע את עבודתו, העיף לו את הטלפון, טרק עליו את דלת הרכב, איים עליו במעצר ובריסוס גז פלפל לעיניו, מנע ממנו לבצע את עבודתו למרות הנחייה פיקודית - ובית משפט קמא התעלם מכך. זהו מצב מסוכן ואסור שכך יישארו פני הדברים", טוען דורון בערעור.

5008-02-22
35279-02-19