מפלגת ש"ס פרסמה סרטון גוועלד חדש, לרגל פרישתו הכפויה של היו"ר אריה דרעי מהכנסת לאחר שהורשע בעבירות מס, וברשתות חגגו. על הגזענות, כשמול הילד המזרחי ה"עני" ניצב "עשיר" עם מבטא רוסי; ועל הצביעות, של המפלגה שפונה לעניים בזמן שהיו"ר המורשע שלה מבלה בחופשה יוקרתית במלון קמפינסקי שבסנט מוריץ בשוויץ. אבל מה שלא דובר עליו, לצד הניצול הציני של השד העדתי, הוא השד הסביבתי שעומד במרכז הסרטון.

התשדיר של ש"ס תוקף באופן ספציפי מיסים שהטילה הממשלה (או "ליברמן", בלשון התשדיר), כולם מיסים שהוטלו מנימוקים סביבתיים ובריאותיים: המס על משקאות ממותקים, הכנסת בקבוקי הפלסטיק הגדולים לחוק הפיקדון ומיסוי כלי הפלסטיק החד-פעמיים. כלומר, כשש"ס ודרעי רוצים לזעוק את זעקתו של העני הנגזל, הם לא בוחרים בעליית מחירי הירקות והפירות, הבשר או מוצרי הפארם, אלא דווקא בצעדים הסביבתיים המעטים שהממשלה מאמצת לרווחת הציבור, בריאותו וסביבתו.

הסרטון של ש"ס גזעני לא רק כלפי יוצאי חבר-העמים אלא גם כלפי המזרחים. לפי הסרטון, קהל הבוחרים של ש"ס מורכב ממי שאינם חרדים לבריאות ילדיהם, שלא אכפת להם מזיהום האדמה, האוויר והמים של ארץ הקודש.

יו"ר ש"ס אריה דרעי מכנס מסיבת עיתונאים לאחר שהורשע בעבירות מס ונאלץ לפרוש מהכנסת, 2.2.22 (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר ש"ס אריה דרעי מכנס מסיבת עיתונאים לאחר שהורשע בעבירות מס ונאלץ לפרוש מהכנסת, 2.2.22 (צילום: יונתן זינדל)

דרעי מכפיש מגזר שלם על לא עוול בכפו. נכון, במגזר החרדי יש שימוש נרחב יותר בכלי פלסטיק, אבל המס משפיע גם על הציבור הכללי שקונה כוס קפה בבית קפה או מזמין טייק-אוויי. ומשקאות ממותקים כמו הקולה שמוצגת בסרטון קונים בכל מגזר, והם מזיקים מאוד לבריאות של כולם, ללא קשר לדפוסי הצבעה.

דרך אגב, ידוע שלמלונות בכלל ועל אחת כמה וכמה מלונות יוקרה כמו אלו שמשפחת דרעי כנראה מעדיפה, ישנה טביעת רגל סביבתית גבוהה, כלומר, הם מזהמים יותר. אולי דרעי בחר ברשת קמפינסקי בשל תוכנית הקיימות והאחריות סביבתית שלה. מלונות הרשת החליפו את כל קשיות הפלסטיק בקשיות מחומר מתכלה והפסיקו את השימוש במקלות קוקטייל, מסרקים ומברשות שיניים מפלסטיק.

יוקר המחייה הגואה בתקופה האחרונה צריך להרגיז ולהזיז את כולנו מהמקלדת, ולא משנה לאיזה עדה, דת או מגזר אנחנו משתייכים. גם הדאגה שלא יהיו בישראל עניים, ובטח ובטח ילדים שילכו לישון לא שבעים, חייבת להיות משותפת לכולם. אבל מי שלא מבין שגם הדאגה לאיכות הסביבה ולבריאות הציבור צריכה להיות נחלת כולם, ללא הבדל דת, עדה ומגזר, אולי באמת לא מתאים לכהן בכנסת.