הייתי בנהיגה כשלפתע נחתה במייל שלי הודעה מחבר יקר ובה שתי מלים, "מה זה??" וקישור. מודה, הייתי סקרן. עצרתי בצד הדרך ולחצתי על הקישור. הגעתי ל"בדוק" משהו שמציג את עצמו כ"מדור בדיקות המוצרים של ynet". בפתח כל בדיקה מופיע המשפט הבא: "'בָּדוּק' - מדור בדיקות המוצרים של ynet, בוחן בכל פעם מוצר אחר ונותן לכם את דעתו האובייקטיבית".

"דעתו האובייקטיבית", זה ההפך מ"דעתו הסובייקטיבית"? מה המסר של המשפט המסתורי הזה, שמדובר במדור מקצועי? נטול פניות? שלא שילמו עבור הסקירות? לא ברור וקצת מוזר, אבל שטויות.

המדור הבודק הוא חדש-דנדש. הוא החל לפרסם את סקירותיו תחת ערוץ הכלכלה של ynet רק לפני שלושה חודשים, אבל בינתיים כבר רשם הישגים מרשימים, שהופכים למרשימים במיוחד כשמבינים שמאחוריו עומד כותב אחד בלבד, אסי גל.

ההספק של גל מעורר השתאות: אחת לכמה ימים הוא מפרסם "בדיקה". ולא רק הקצב מעורר התפעלות אלא גם רוחב היריעה. ב-3 בנובמבר, לדוגמה, פרסם גל בדיקה על פיצה-גריל; יום למחרת הוא בדק מצלמת אבטחה; ארבעה ימים אחר כך, שואב אבק לרכב ומשאבת ניפוח; וכעבור שלושה ימים רמקול נייד של Anker.

חולפים עוד ארבעה ימים, ואסי גל מפציץ עם שתי בדיקות: גם מכונת כביסה F16105S בנפח 10.5 קילו של LG וגם הליכון MAX550 של Vo2. בהמשך הוא בודק טאבון גז, מקרן קול, מיקסר שף, מכונת קפה, שוטף רצפות, מייבש כביסה, סיר טיגון ללא שמן, מיקרוגל, מצלמת אבטחה – אין מה לומר, אסי גל הוא המולטי-טאלנט של עולם הבדיקות. הוא מבין בהכל, מכיר את הכל, מומחה בכל תחום: בישול ואלקטרוניקה, מצלמות ורמקולים, מכונות קפה ומכונות כביסה. הוא בודק לעומק ואז מפרסם את דעתו "האובייקטיבית", לא משנה אם מדובר במייבש שיער או בבלנדר-מוט. מה עוד בנאדם יכול לבקש?!

המממ, מה בנוגע לרמת כתיבה שנמצאת דרגה אחת מעל "עילגות מביכה"?

סיכום בדיקת מוצר של מיקסר ב-ynet (צילום מסך)

על מיקסר שף XL טיטניום פטיסייר של קנווד גל כתב: "לקח לנו רגע להבין שהוא מצליח בעדונו (כך במקור) מביטים בפירורי קמח שלא התחברו לבצק, אבל כולם נאספו, כולל הפירורים מהכי למטה של הקערה". הכי למטה של הקערה. "חוץ מזה, הוא לא מאוד שקט. יש רעש כשהוא עובד". אני מזכיר: הוא בודק מיקסר. "המסך טאצ' עובד מצוין, אם כי יש שהתלוננו שמדי פעם הוא מקרטע, אנחנו לא חשנו". אנחנו לא חשנו. באמת, זה כתוב שם. "אנחנו לא חשנו".

על פיצה-גריל מדגם SM1021 של נורמנדה כתב גל: "כגריל הוא בסדר למוצרים שלא מצריכים טיפול. יעני לא משהו לסטייק שבא לכם במידת עשייה לבחירתכם". יעני. "ההתחממות בהחלט מהירה יותר מאשר להפעיל עכשיו תנור שלם... יצא בסדר. לא פיצה חרוכה, לא בצק שהוא גם פריך וגם רך ומבחר דברים שיצא לנו להנות מהם בתנורי פיצה מקצוענים". מבחר דברים? "הניקוי של העסק קל ופשוט, והציפוי נון-סטיק בהחלט מסייע להוריד את הפיצה וגם את מה שגירלתם בקלות" מה שגירלתם? כי זה, יעני, גריל?

מה בנוגע למייבש שיער 631 של חברת קאררה? "בת הזוג נהנתה לסובב את השיער על מברשת תוך כדי הייבוש הנקודתי, ויצרה מין תלתלים מגניבים". זו ביקורת על המוצר, כן? "הפתח מכוסה בציפוי קראמי שנועד למנוע כתמי חום בשיער, לא היו לנו אז כנראה שהוא אכן עושה זאת". ואם זו לא בדיקה מקצועית ומעמיקה, אל תקראו לי אסי גל, שמסיים, אגב, בהמלצה ברורה: "ההתלהבות של בת הזוג הוכיחה שמי שאוהב סטיילינג ייהנה מאוד מהמוצר וייתכן ששווה לו לשים את הסכום". שווה לו לשים את הסכום. שירה.

אולי מוצרים פשוטים יותר יניבו תובנות קצת יותר מבוססות? נניח רמקול Soundcore Rave PartyCast של Anker. גל פותח בניסוחיו העילגים הרגילים, שאם אני מבין נכון, הם סימן ההיכר של המדור כולו. "לרמקול יש שני פיצ'רים מהותיים". פיצ'רים מהותיים. טוב. "הרמקול מנגן היטב גם בסים וגם טרבל. עם זאת, יש לרמקול כפתור שבלחיצה עליו הבס אמור להיות מאובחן יותר ולא ממש חשתי בהבדל". תודו שזה מאכזב לא לחוש בבס מאובחן. "הכפתורים הם פיזיים אבל שטוחים, מין באמצע בין כפתור מגע לפיזי ומגיבים מצוין". כן כן, גם זה ממש מופיע שם: "מין באמצע בין כפתור מגע לפיזי".

כל זה החזיר אותי לשתי המלים שנשלחו אליי למייל: "מה זה??" – וזו חתיכת שאלה טובה. הפיצוח של החידה טמון, כך נדמה לי, במודעה שמשולבת בתוך כל "בדיקה".

כותרת המודעה היא "איפה קונים", ובתוכה מוטמעים קישורים למוצרים "שנבדקו" ב"בדיקה". בתחתית המודעה נכתב "Powered by Bezo" ולצידה קישור ל"גילוי נאות". לחיצה עליו מציגה את הטקסט הבא:

BEZO סורקת אלפי מוצרים מידי יום בכדי להביא את העסקאות הכי משתלמות למוצרים המופיעים בכתבה, ההכנסות שלנו מגיעות באמצעות הפניות לאתרים המפרסמים ללא שום שינוי במחיר הסופי לצרכן. מוצרים המפורסמים באתר הינם בגדר המלצה, המחיר ותיאור המוצר הינו נכון בזמן הפרסום והוא יכול להשתנות בכל עת. הקניה באתרים הינה על אחריותכם בלבד מול האתר ממנו נרכש המוצר. למידע בהרחבה לחץ כאן"

אז לחצתי כאן והגעתי להסכם משפטי שנפתח במילים:

חברת Bezo ("החברה") הינה המפעילה של אתר "Bezo.Ai" שכתובתו www.bezo.ai ("האתר") במסגרתו ניתן לראות מחירי מוצרים, השוואות מחירים והפניות לאתרי המכירות השונים"

כשנכנסתי לאתר עצמו התברר ש"האתר" לא כל כך עוסק בהצגת מחירי מוצרים אלא – ואני מצטט – "We transform every article into a profitable e-commerce site".

קישור של חברת Bezo בטור בדיקה ב-ynet (צילום מסך)

אם אני מבין נכון את ההסבר שמופיע באתר, Bezo (ע"ש בזוס?) פונה לאתרי תוכן, נניח ynet – בהנחה שאתם מוכנים לכנות את ynet "אתר תוכן" – ומציע להם לשלב את טכנולוגיית ה-AI של החברה בכתבות שיש בהן "בדיקות" של מוצרים. הטכנולוגיה החכמה של Bezo סורקת את האינטרנט, מוצאת את המוצרים ש"נבדקו", מוסיפה קישורים לרכישה, ואז, אני מניח, אם הקוראים רוכשים את המוצרים, הם – Bezo ו-ynet – מתחלקים בהכנסות.

אז ייתכן שלפניכם "שיתוף פעולה" מהסוג הזה. ייתכן. מצד שני, ייתכן שמדובר בבדיקות כמעט אותנטיות לגמרי, יעני, תוכן שהוא מין באמצע בין תוכן מקצועי לתוכן שיווקי, כזה שלא תחושו שהוא מאובחן עם מבחר דברים אבל יאפשר לכם לקרוא אותו בכיף מבלי שגירלתם יותר מדי.​