שני אסטרונומים מגלים אסטרואיד בגודל האוורסט שעומד לפגוע בכדור הארץ, ועלול להשמיד אותו אלא אם תנקוט האנושות פעולה מיידית. האסטרונומים עושים הכל כדי לעורר מודעות: הם פונים לתקשורת, אבל זו מנסה לעדן את המסר עד שהוא הולך לאיבוד לגמרי. הם פונים לפוליטיקאים, אבל מגלים שאכפת להם רק מאינטרסים אישיים. כשהם פונים לאנשי העסקים הם מגלים שלאלו אכפת רק כמה כסף יוכלו להרוויח מהמשבר. בין כל אלה אובדת האזהרה החשובה לאנושות, והסוף הרע ידוע מראש.

הסרט החדש של נטפליקס "אל תסתכלו למעלה", שכתב וביים אדם מקיי, מותח ביקורת נוקבת על התנהלות התקשורת, הפוליטיקאים, המגזר העסקי והאנושות בכללה כלפי משבר האקלים. ואכן, הוא זכה לתמיכה רחבה ממדעני אקלים מובילים. מייקל מאן, אחד המדענים המוכרים בעולם, קרא ללכת ולצפות בו, ופיטר קאלמוס, מדען אקלים בנאס"א, כתב ש"אומנם הסרט הוא סאטירה, אבל כמדען אקלים שעושה הכל כדי לעורר אנשים ולמנוע את חורבן כדור הארץ, זה גם הסרט הכי מדויק שראיתי על חוסר התגובה המפחיד של החברה בכל הנוגע לקריסה האקלימית".

קאלמוס מבהיר את אחת הנקודות המדהימות של הסרט: אף על פי שהוא מעוצב כפרודיה, במה שנוגע למציאות הוא לא מגזים. קאלמוס מציין שלמרות שאנחנו חיים בצל סכנה אקלימית ברורה שהסיבות לה ידועות, יותר ממחצית מחברי הקונגרס הרפובליקאים עדיין אומרים שהמשבר הוא "מתיחה"; תעשיית דלקי המאובנים ממשיכה לקבל סובסידיות ענק (למרות שהיא האחראית למשבר); עיתונים ממשיכים לפרסם מודעות של התאגידים האלה, והחדשות על המשבר ממשיכות לעניין פחות מחדשות הספורט (כשהן בכלל משודרות).

כאילו כדי להצדיק את המסר של הסרט, התגייסה התקשורת הישראלית להדגים כיצד מציבים לעיתונאים את המשבר מול העיניים, והם מסתכלים הצידה. במקרה הזה מדובר בעיתונאים במדורי התרבות השונים, שפירסמו רשימות ביקורת על הסרט - ופיספסו את המסר בגודל הר האוורסט.

ב-ynet קיבלנו סקירה ארוכה מאת ארז דבורה על סוגת סרטי האסונות והאפוקליפסה, שרק בסופה מוזכר שהסרט עוסק במשבר האקלים, אבל "יותר משוכנע בהיותו מצחיק מאשר מצליח להיות כזה בפועל". ב-mako כתב תומר קמרלינג סקירה על עבודותיו הקודמות של הבמאי, בלי שום איזכור למשבר האקלים. מקריאה של המאמר עולה התהייה אם הכותב בכלל הבין על מה הסרט.

מתוך הסרט "אל תסתכלו למעלה" (צילום מסך)

מתוך הסרט "אל תסתכלו למעלה" (צילום מסך)

אבל על כולם התעלה אבנר שביט מ"וואלה", שתהה אם הוגן לטעון שהעולם מתנהג כיום בחוסר אחריות אל מול איום קיומי, כי הרי האנושות הגיבה בצורה רצינית ומיידית למשבר הקורונה. "לטעון שכולנו רוקדים לצלילי התזמורת של הטיטניק בשעה שהקרחון מתקרב", הוא קובע, "זה פשוט לא נכון".

ובכן, זה דווקא כן נכון. אומנם האנושות התנהלה באחריות אל מול משבר הקורונה אבל לפי ארגון הבריאות העולמי הסכנה החמורה ביותר לבריאות בני האדם אינה הקורונה - אלא משבר האקלים. רק לפני חודשיים 200 כתבי עת רפואיים הזהירו שהתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס בטמפרטורה הממוצעת היא "הסכנה הגדולה ביותר הנשקפת לבריאות הציבור בעולם".

ובכן, אבנר שביט, יש לי חדשות רעות: אנחנו כרגע בדרך להתחממות של כמעט 3 מעלות עד סוף המאה, וגם זה רק בתנאי שהאנושות תשכיל לצמצם את פליטות גזי החממה שלה, מה שהיא לא עשתה בינתיים. לדברי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, האנושות מבצעת התאבדות המונית בטיפול במשבר האקלים. קריסה של הציביליזציה האנושית היא תסריט סביר עוד בימי חיינו או חיי ילדינו.

אם זה לא טיטניק וקרחון מתקרב - אז מה כן? אסטרואיד? כוכב שביט? ניסינו את המטאפורה הזאת, אבל גם אותה פספסתם.