אז מה, בנצי גופשטיין הוא בסך הכול דוד חביב, איש משפחה חם, אוהב אדם ובלתי מזיק? מה בדיוק עמד מאחורי המשדר הארוך שהוקדש לו, לרעייתו ענת ולארגון להב"ה שהקים? מה חשבה לעצמה צופית גרנט כאשר יצאה ל"מסע הזה"? מה חשבו לעצמם קברניטי רשת 13, ערוץ טלוויזיה מרכזי, כאשר אישרו את התוצר המוגמר ששודר למאות אלפי צופים בשעת צפיית שיא בטלוויזיה?

אין דרך עדינה לומר זאת: ערוץ טלוויזיה מרכזי העניק במה מחבקת ומלטפת ומאפשרת לאחד האנשים הגזענים ביותר במרחב הציבורי בישראל. בפרק הראשון של הסדרה של גרנט "חוצה את הקווים", רשת 13 החליטה לנרמל גזענות והסתה נגד ערבים רק בשל היותם ערבים.

ולא, ציקצוקי הלשון של גרנט, משפטים כמו "אני לא נושמת" שפיזרה לאורך המשדר, או הבעות התיעוב המלאכותיות שהפיקה למצלמה, אינם תחליף לתחקיר מינימלי שהיה כל כך חסר וכל כך נחוץ מרגע שהוחלט לעסוק בארגון להב"ה ובראשיו. גם קטעי הקריינות והשיחות שניהלה לאורך המשדר עם ישות אלמונית, שהפיקו תיבול של עובדות על תנועת כ"ך ועל הטבח של ברוך גולדשטיין - גם הם לא טישטשו מה שהיה שם.

במשך יותר מ-60 דקות בשעת צפיית שיא, בערוץ טלוויזיה מרכזי, ניתנה לגופשטיין ולרעייתו ענת במה חופשית לפרוס את המשנה הגזענית שלהם, להסית, לזרוע בהלה ושינאה. בלי ביקורת, בלי תחקיר, בלי עימות מינימלי. כאילו יש צד שני לגזענות שצריך לשמוע אותו.

במשך המשדר התלוותה צופית גרנט לגופשטיין ברחובות ירושלים, עמדה לצדו ולצד אנשיו בדוכן שהם מקימים לעיתים קרובות במרכז עיר הבירה כדי להפיץ את תורתם, ניהלה שיחות נינוחות וידידותיות איתו ועם אשתו, ותיעדה מפגש משפחתי של כל ילדי ונכדי משפחת גופשטיין. איש משפחה למופת.

צופית גרנט מראיינת את בנצי גופשטיין, "חוצה את הקווים" ברשת 13, 3.1.2022 (צילום מסך)

שום דבר ממה שאמרו בנצי גופשטיין ורעייתו ענת לא נבדק. גרנט לא התעמתה איתם ולא ניסתה לערער אמירות כוללניות, גזעניות ומסיתות נגד ערבים, או מוסלמים.היא התלוותה לענת גופשטיין כשהיא יוצאת למבצע ל"הצלת" צעירה ש"נחטפה" בידי מוסלמי (הצילו, מוסלמי!) תוך פיזור אמירות כמו: "נערות בנות 13, 14, 15, נסחרות בידי ערבים מוסלמים בירושלים המזרחית". גרנט אפילו ניהלה בעצמה שיחת טלפון עם צעירה כזאת, שבסופה ביקשה הצעירה לנתק מרצונה.

יותר מכך: כשהתלוותה לאשתו של גופשטיין במבצע מצולם ודרמטי לחפש נערה שעקבותיה אבדו, גרנט ליוותה את המסע באמירות כמו "זה אחד המקומות המסוכנים ביותר בירושלים", כשהמצלמה מתמקדת על תושבים תמימים ורחובות מוזנחים בירושלים המזרחית.

דבר ממה שאמרו גופשטיין ורעייתו לא נבדק. צופית גרנט לא התעמתה איתם ולא ניסתה לערער אמירות כוללניות, גזעניות ומסיתות נגד ערבים או נגד מוסלמים

הנקודה היחידה שעומדת לזכותה של גרנט היתה האבחנה שלה שהנערות שענת גופשטיין מדברת עליהן הן מה שמוגדר "נערות בסיכון" - כאלה שנפלטו ממערכת החינוך, שבאות ממשפחות מוחלשות או בלתי מתפקדות. אבל הנערות האלה זקוקות לסיוע של שירותי הרווחה, ולא של ארגון להב"ה.

גרנט לא היתה צריכה לגייס יכולות מודיעיניות מתוחכמות ולא להשקיע ממון כדי לרכוש את שירותי תוכנת פגסוס של NSO. די להציץ בערך "בנצי גופשטיין" בוויקיפדיה כדי לגלות שהאיש צמח על ברכיו של הרב כהנא; שהיה פעיל בתנועת כ"ך שהוצאה מחוץ לחוק כבר ב-1994 עם הכרזתה כארגון טרור; שהארגון ותורתו של כהנא נמצאים ברשימת ארגוני הטרור גם בארצות הברית, בקנדה ובאיחוד האירופי.

שם היא יכלה ללמוד שגופשטיין לא גויס לצה"ל, ושבאמתחתו תיקים על הפרת סדר, תקיפה וחבלה ברכוש של ערבים. שם יכלה גם לגלות שבשנת 2018 אפילו חברת פייסבוק, שמפיקה רווחים נאים משיח של שינאה, החליטה לסגור את הדף של גופשטיין משום שהופיעו בו "שנאה מאורגנת ודברי שינאה" המנוגדים למדיניות חברת פייסבוק.

שם היתה מגלה שגם יוטיוב הסירה את הערוץ שהפעיל גופשטיין בגין "הסתה עקבית ובוטה לגזענות מצדו נגד ערביי ישראל".

אבל למה צריך פייסבוק, כשיש רשת 13?

צופית גרנט מראיינת את בנצי גופשטיין במערת המכפלה, "חוצה את הקווים" ברשת 13, 3.1.2022 (צילום מסך)

הזעזוע שהפיקה צופית גרנט מול המצלמה לא יכול לחפות על העובדה שהיא העניקה לענת גופשטיין במה לספר כיצד ערבים מוסלמים חוטפים נערות יהודיות קטינות כדי לסחור בהן. במה חופשית, בלי לנסות להתחקות אחרי עובדות.

כדי לחזק את דבריה של הגברת גופשטיין נפגשה גרנט עם צעירה (יהודייה, כן) שנמלטה עם שלושת ילדיה מבעל אלים ומתעלל (מוסלמי, כן). היא לא אמרה לה את המשפט הבנאלי המתבקש: מוסלמים אינם אלימים יותר מיהודים, נוצרים, או אפילו בודהיסטים. גברים מכים יש בכל שפה, בכל לאום, בכל גיל ובכל מקום מגורים. וזה פסול מעיקרו בכל סיטואציה.

אפילו השאלות שלה על התנגדותו של גופשטיין למצעדי הגאווה היו רכות, והזמינו אותנו, הצופות והצופים, להקשיב לו בלי שום פילטר של ביקורת.

צופי ערוץ 13 שלא טרחו לבדוק בגוגל ולא נכנסו לערך "בנצי גופשטיין" בויקיפדיה קיבלו משדר מתקתק על דוד חביב, חייכן, שמדבר במתק שפתיים וזורע בהלה.