ליסה פרץ, עורכת המוספים "גלריה שישי" ו"ספרים" של "הארץ", מסיימת את תפקידה בעיתון בעקבות העדויות על ההתעמרות המתמשכת שלה בעובדים – כך הודיעו היום (5.12) העורך אלוף בן וסגנו ליאור קודנר. התנהגותה של פרץ נחשפה בתחקיר שפורסם בחודש אוגוסט באתר "זמן ישראל". מיד לאחר מכן עשרות מעובדי "הארץ" קראו להנהלה לפטר אותה מתפקידיה בעיתון, ופרץ יצאה לחופשה כפויה.

התחקיר על פרץ התבסס על עדויות של למעלה מ-20 עובדים בעבר ובהווה שעברו תחתיה מאז גיוסה לעיתון ב-2008 – כתבים, עורכים, כותבים חיצוניים, עובדי הפקה וגרפיקה. מחבר התחקיר, אבנר הופשטיין (המשמש במקביל חבר ועד בעמותת "העין השביעית"), ציין שרוב התלונות התקבלו מנשים. כמו כן דווח בתחקיר על מקרים שבהם הזמינה פרץ טקסטים מכותבים חיצוניים, ולאחר מכן גנזה אותם בלי לשלם למחברים.

"מי שניסה להתלונן כשל, ולאורך השנים עיתונאים ועובדים המגדירים עצמם כ'קורבנות התעמרות' נאלצו לעזוב את המוסף או העיתון בכלל. חלקם מעידים כי החוויה נצרבה בליבם כטראומטית ואת חלקם היא אף הרחיקה ממקצוע העיתונות כליל", כתב הופשטיין בתחקיר.

אחת המרואיינות, שלא זוהתה בשמה, הרחיבה: "לאורך השנים שאני כאן, כל מי שהעז להתלונן על ליסה, אפילו באופן אגבי, לא עובד יותר במוסף, וחלק גדול כבר לא נמצא בעיתון. המסר על עוצמתה והגיבוי שהיא מקבלת עבר היטב. היא נשארת בתפקיד שנים ואנחנו כמו סרט נע. למעלה יודעים מהכל ומושכים כתף".

"לדברי עיתונאים במערכת", צוין בתחקיר, "לפרץ יש יכולת לזהות עובדים חלשים ולהפעיל עליהם מערכת של טרור רגשי אשר הופך את מקום העבודה לאורך זמן לבלתי נסבל. בין השיטות שנמנו בעדויות, חלקן באופן חוזר, היו 'הפחדה שיטתית', 'הקטנה והשפלה מול אחרים', 'עלבון מתמיד', 'טפילת האשמות שווא', 'זלזול בעבודה', 'זלזול בזמן ובצרכים של האחר', 'דרישות מופרזות וגחמניות', 'ייבוש מתמשך ללא נימוק', 'יוהרה והתנשאות', 'הלחצה מכוונת', 'צרחות בלתי נשלטות', ו'דואליות מתעתעת בין יחס חביב ליחס מרושע בהפרשי זמן קצרים'".

זמן קצר לאחר פרסום התחקיר, עורך "הארץ" אלוף בן והמנכ"ל רמי גז הודיעו לעובדים שיערכו "בירור יסודי של סביבת העבודה ויחסי האנוש בכל מחלקות החברה" שבסופו ינוסח "קוד התנהגות פנימי" של "המותר והאסור" בסביבת העבודה של "הארץ" ו"דה-מרקר". בהמשך דווח ב"זמן ישראל" שכותבים ששלחו לפרץ מאמרים שנגנזו יקבלו עליהם רטרואקטיבית תשלום חלקי. כעת, שלושה חודשיים וחצי לאחר חשיפת העדויות, הוחלט שפרץ לא תחזור לתפקידיה.

"אנו מודים לה על תרומתה לעיתון, ומאחלים לה הצלחה בכל אשר תפנה", כתבו אלוף בן וליאור קודנר בהודעה שהופצה היום בקרב עובדי "הארץ". לפי הודעתם, תחומי האחריות של פרץ יחולקו בין עורכי התרבות בעיתון: "כחלק מתפיסת דיגיטל פירסט וריכוז מאמץ בתחום התרבות, החלטנו לאחד מחדש את מערכת 'גלריה'. ענבל פרגר תשמש כעורכת התרבות של 'הארץ': באתר, בעיתון 'גלריה' היומי וב'גלריה שישי'. ניב הדס ישמש כעורך המשנה של 'גלריה שישי'. עופר פרלמן יהיה עורך המשנה האחראי על הדיגיטל והעיתון היומי. עדי ערמון יערוך את מדור הספרים, מתוך כוונה להעמיק את נוכחותו הדיגיטלית".

ליסה פרץ לא השיבה לפניית "העין השביעית".