אולה קרבנצ'נקו, שנודעה כא"ק והוחשדה ברצח תאיר ראדה, הגישה תביעה בסך 5.4 מיליון שקלים נגד יוצרי סדרת התעודה "צל של אמת", שנתנה הד להאשמות נגדה. נתבע נוסף הוא עו"ד ירום הלוי, בא-כוחו של רומן זדורוב שהורשע ברצח ראדה וכעת עומד למשפט חוזר. הלוי האשים את קרבנצ'נקו מפורשות ברצח.

"הדברים המזעזעים אינם משקפים את האמת, וממילא לא היה עניין ציבורי בפרסומם", נכתב בכתב התביעה.

קרבצ'נקו טוענת בתביעתה, באמצעות עו"ד אמיר טיטונביץ, כי הפרק המסכם בסדרה "צל של אמת" הוקדש לקידום רעיון שהפיץ בן-זוגה המתעלל לשעבר אדיר חבני, שכונה בסדרה א.ח. ולפיו היא התוודתה בפניו כי רצחה את הנערה ראדה. עם זאת, התביעה אינה עוסקת בתכני הסדרה, אלא בדברים שאמרו היוצרים ארי פינס ויותם גנדלמן בראיונות עמם.

"גם פינס ויותם - אשר הרבו להתראיין באמצעי התקשורת ולפרסם דברי לשון הרע אודות התובעת – חרגו מכוונתם הראשונית, להשתעשע במוחו של הצופה, ולשכנעו בכל פרק, כי הרוצח הוא אדם אחר – והכריזו על כך שהתובעת היא הרוצחת, ושאין בלתה", נטען בכתב התביעה, "אף שמצפייה בראיונות, שניתנו על-ידיהם, עולה כי הם הוזהרו והונחו, בנוגע לאופן, שבו עליהם להתבטא, על-מנת שלא תוגש נגדם תביעת לשון הרע, ואף שניכר היה עליהם, שהם השתדלו למלא אחר ההנחיות [...] הרי הדבר לא עלה בידיהם, והם פרסמו דברי לשון הרע זדוניים ומזעזעים אודות התובעת".

קרבצ'נקו מונה עשרה פרסומים מפי פינס ויותם שבהם לטענתה הוציאו את דיבתה.

בין היתר היא מזכירה כי במרץ 2016, בסמוך למועד שידור הסדרה, אמר פינס בראיון לקרן נויבך כי "החשיפה הגדולה שלנו בסדרה" היא על א.ק, אשר "בזמן שהיא הייתה במעצר בית, היא ניסתה לרצוח מישהו". עוד היא מזכירה כי באוקטובר שנת 2018, בתוכנית "הצינור", אמר גנדלמן: "אנחנו יודעים שא.ק. מלבד זה שהיא ניסתה לרצוח שני אנשים נוספים, אחד היא תכננה לרצוח, את השני היא ממש ניסתה. אנחנו יודעים שהיא התוודתה בפני שלושה אנשים לפחות".

עו"ד ירום הלוי (מאחור משמאל: רומן זדורוב) ביהמ"ש המחוזי בנצרת, 12.10.21 (צילום: דוד כהן)

עו"ד ירום הלוי (מאחור משמאל: רומן זדורוב) ביהמ"ש המחוזי בנצרת, 12.10.21 (צילום: דוד כהן)

בנוסף קרבצ'נקו מונה 23 פרסומים שבהם, לטענתה, הוציא עו"ד הלוי את דיבתה. בין היתר היא מזכירה כי במרץ 2018 אמר עו"ד הלוי בראיון לתוכנית "אורלי וגיא" בערוץ 10 כי "יש עשרות ראיות כנגד א.ק. ברמה של, עם עשירית מזה, כל אדם נורמאלי, נאשם רגיל בבית משפט, היה כבר מזמן במאסר עולם". באותו היום אמר בתוכניתו של שרון גל ברדיו גלי-ישראל: "אני יודע מי הרוצח, אני יודע מי הרוצחת. [...] הרוצחת מסתובבת חופשי ברחוב, כבר שנים, כאחת האדם וזאת א.ק. [...] א.ק. 100% רצחה".

בראיון לרזי ברקאי באוקטובר 2018 חזר עו"ד הלוי ואמר כי "עשרות ראיות  מלמדות 100% שהיא רצחה את תאיר, עם סימן קריאה. אני חוזר פעם שנייה, 100% היא רצחה את תאיר. אני עורך דין ירום הלוי אומר את זה תחת כל עץ בפרסומים". בכתב התביעה עוד דוגמאות רבות לאמירות דומות מפי עו"ד הלוי. כך, לדוגמה, בראיון למהדורה המרכזית של חדשות 12 ביולי השנה אמר "התמזל המזל של רומן שבראיות וזה מקרה, שיודעים מי הרוצחת וזאת אולה קרבצ'נקו".

"כל הדברים המזעזעים, כל אחד בפני עצמו, ועוד יותר בהצטברם זה לזה, הנם כאלה, אשר פרסומם עלול להשפיל אדם בעיני הבריות, לעשותו מטרה לשנאה, לבוז, וללעג מצדם, ולפגוע בו במקצועו, במשרתו, במשלח-ידו ובעסקו", טוענת קרבצ'נקו בתביעתה.

מלבד תביעת לשון הרע טוענת קרבצ'נקו כי פינס וגנדלמן גם הפרו את זכויות היוצרים שלה כשפרסמו בסדרה כמה מציוריה ללא רשות וללא אישור.

קרבצ'נקו דורשת מבית המשפט להורות לפינס, גנדלמן ועו"ד הלוי לפרסם תיקון של דבריהם, לתת צו מניעה האוסר על שידור הפרק בסדרה "צל של אמת" העוסק בה, להורות על "השמדת כל העותקים - מכל סוג ובכל אופן שבו הם שמורים" של הפרק בסדרה שמוקדש לה, וכן לחייב את הנתבעים לפצותה ב-5.4 מיליון שקלים.

במקביל להגשת התביעה הגישה קרבצ'נקו בקשה לפטור מתשלום אגרת בית-משפט. טרם הוגשו כתבי הגנה.

2449-12-21