תביעת דיבה שמינית של חברת הכנסת לשעבר אסנת מארק: דורשת פיצוי של 145,034 שקל מהעיתונאי בן כספית משום לטענתה כינה אותה "זבל עופות", בתוכנית בהנחייתו בתחנת הרדיו 103FM, ב-7.7 השנה. מארק טוענת כי למכתב ההתראה ששלחה למחרת השידור, לא התקבל מענה. בכתב התביעה לא מצוין כי במכתב ההתראה דרשה מארק פיצוי של חצי מיליון שקל וכי כספית התנצל על הדברים למחרת השידור.

כספית אמר את הדברים כשחזר אל האולפן לאחר שעזב אותו באמצע ראיון עם מארק, "באקט מחאתי", לפי כתב התביעה. "זו הייתה הופעת הפרידה של הזבל עופות הזה אצלנו בתוכנית" הוא הציטוט המלא. בכתב התביעה נטען כי מדובר ב"לשון ביבים, שאין להגדירה אלא התפרקות מוחלטת מנורמות שיח מקובלות בתקשורת, חוסר שליטה בסיסית ביותר בחרצובות הלשון והתרת דם מסוכנת ומבאישה של מושא הדברים".

לפי כתב התביעה "הנתבע עמד על דבריו גם כאשר שותפו, מר מגל, ניסה להסות אותו וקרא לעברו: 'אל תגיד ככה', לכך השיב 'אני אגיד ככה'". מארק טוענת כי כספית התבטא כלפיה בעבר "בצורה מבחילה", במאי השנה, כשאמר: "אסנת מארק ידועה באין שכל ואין דאגות, מגיעות לה שתי סטירות".

מארק, שטוענת כי הדברים שאמר כספית גרמו לה "נזק מוניטין אובייקטיבי, השפלה והכפשה", מצטטת בכתב התביעה ממכתב שנשלח לה מנציב קבילות הציבור של הרשות השנייה בעקבות פנייתה אליו, לפיו האמירה של כספית "לא הייתה ראויה ופוגענית ומוטב היה לו לא הייתה נאמרת כלל".

צילום מסך מהשידור החי של תוכניתם של בן כספית וינון מגל, כפי שצורף לכתב התביעה

צילום מסך מהשידור החי של תוכניתם של בן כספית וינון מגל, כפי שצורף לכתב התביעה

מי שיעיין במכתב עצמו, המצורף כנספח לכתב התביעה, ימצא את תגובת תחנת הרדיו כפי שנמסרה לנציב הקבילות:

"יתכן כי השדר יכול היה לברור את מילותיו ביתר קפידה, אולם לא מצאנו כי דבריו של השדר עולים הסתה [כך במקור; ש.ט] או מיזוגניות כאמור בפניות. בהקשר זה מן הראוי לציין כי, בניגוד לאמור בפניות, מהאזנה לקטע עולה שהשדר לא כינה את ח"כ מארק 'זבל עופות' אלא את סגנונה. זאת, לאחר שח"כ מארק בחרה לעלוב באימו של השדרן במסגרת ראיון שקיימו הצדדים". האזנה לראיון לא העלתה עלבון כזה.

"עם זאת", ממשיכה תגובת התחנה, "עוד בטרם קבלת פניות המאזינים בנושא מאת הרשות, זימן מנכ"ל התחנה את השדר לשיחה בעניין סגנון הדיבור שלו בתוכנית ונזף בו. בנוסף בפתח תוכניתו ששודרה ביום 8.7.2021 התנצל השדר בשידור על דבריו".

כאמור, זו תביעת הדיבה השמינית שמארק מגישה, לאחר שתבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו; תבעה את האזרח צבי עידן שפרסם תצלום שבו נראית אשה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה ותיאר אותה כח"כ מארק; תבעה את האזרח יעקב לנדוי בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שגם בו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה; תבעה גם את פעיל המחאה סדי בן-שטרית, שטען כי היא משסה את תומכי נתניהו נגד מפגינים שכמותו; תבעה את העיתונאי רון קופמן בעקבות טור ב"מעריב" שבו כינה אותה "חמצן קולני"; תבעה את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות"; ותבעה גם את אייל ברקוביץ' וקשת 12, לאחר שאמר בשידור שהפגנה נגד שקד ובנט "מעודדת לרצח".

בניגוד לתביעות קודמות, בהן התעקשה מארק להגדיר עצמה כ"אדם פרטי", למרות היותה חברת כנסת, הפעם, כשהיא אדם פרטי, מגדירה את עצמה מארק כ"אשת ציבור".

התביעה הוגשה היום (19.10). מארק מיוצגת בידי עו"ד אברהם סרוסי. טרם הוגש כתב הגנה.

46504-10-21