בקשתם של הנאשמים בשוחד ומרמה במשפט המו"לים לחיפוש נוסף של מידע רלוונטי בחומרי החקירה, טופחת על פניהם. לאחר שלבקשתם הורה בית המשפט לפרקליטות לערוך חיפוש נרחב יותר, הבינו הנאשמים כי בין החומרים עלולים להימצא גם כאלו שיפלילו אותם, ופנו בבקשה לצמצם את החיפוש. כעת מביאה הפרקליטות את המחלוקת בפני השופטים.

משפט המו"לים ונתניהו מתנהל זה מספר חודשים בבית המשפט המחוזי בירושלים. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מחד והמו"לים שאול ואיריס אלוביץ' (לשעבר בעלי השליטה בבזק וב"וואלה") וארנון (נוני) מוזס (מו"ל "ידיעות אחרונות") מאידך, מואשמים שכרתו ביניהם עסקאות שוחד ומרמה. המשפט נפתח בפרשת "תיק 4000", עסקת השוחד הנטענת בין האלוביצ'ים לנתניהו, ובעדותו של אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, שטרם הסתיימה.

ישועה מסר למשטרה מכשירי טלפון ונערך בהם חיפוש. מסיבות של יעילות ושמירה על הפרטיות, חיפוש כזה לא נערך על ידי סריקה של כל החומר אלא באמצעות חיפוש של מילות מפתח. במידה ומוחלט להגיש כתב אישום, חומרי החקירה הופכים זמינים, במגבלות מסויימות, גם להגנה. במהלך החקירה הנגדית של ישועה חשף עו"ד ז'ק חן, בא כוחו של שאול אלוביץ', כי במסגרת מעבר על חומרי החקירה מהטלפונים של ישועה, הסיר בטעות מסנן בתוכנת האקסל ונגלה לפניו חומר רב נוסף שנשאב ממילות חיפוש אחרות מאלו שהיו מוכרות להגנה עד כה.

הנאשמים מעוניינים להסתיר מידע הקשור לבנימין נתניהו, שרה נתניהו, נוני מוזס, ניר חפץ, שי חייק, בועז סטמבלר, רן ברץ, לירן דן, ניר שלום, ערן טיפנברון ולכתב "הארץ" גידי וייץ

בעקבות הגילוי ביקשה ההגנה מבית המשפט שיורה לפרקליטות לערוך חיפוש נוסף, נרחב בחומרים שנתפשו במכשירי הטלפון של ישועה ובתיבת הדואר האלקטרוני שלו ב"וואלה", ולקבל לידיה "את כל ההתכתבויות והשיחות של ישועה מכל מכשירי הטלפון הנייד שלו ומתכתובת המיילים שלו עם גורמים פוליטיים, דוברים, אנשי עסקים, גורמי פרסום, גורמי תקשורת, גורמים מרשויות האכיפה ואחרים, הכל בקשר עם מעורבותו הנדרשת או המוצעת בנוגע לסיקור, מעורבות בתכנים, עריכה וכיו"ב באתר וואלה או באמצעי תקשורת אחרים".

השופטים נעתרו לבקשה, ולמרות שמדובר בהוראה טכנית בעיקרה, ההגנה חגגה את הגילוי ואת הוראת בית המשפט, הנאשמים ויחצניהם מיהרו להפיץ את הגרסה כי מדובר בהישג חשוב וחסידי נתניהו נופפו בהתפתחויות כהוכחה נוספת לכך שהפרקליטות מתנכלת לנתניהו ונוהגת בו באופן לא הוגן. אלא שכעת מתברר כי ההישג הגדול טומן בחובו סיכון גדול עוד יותר, והסניגורים דורשים מבית המשפט שיורה לסגת מההיענות המלאה לבקשתם וינחה את הפרקליטות לצמצם את החיפוש שהם עצמם ביקשו.

עו"ד בועז בן-צור, המוביל את סוללת פרקליטי ההגנה של נתניהו, שלח לפרקליטות דרישה לא לחפש בחומר מילות חיפוש מסויימות. כך ביקשו הנאשמים נתניהו, אלוביץ' ומוזס להסתיר מבית המשפט (ומהציבור), את כל התכתובות הנוספות שקשורות לעוזריו ודובריו השונים של נתניהו (ניר חפץ, שי חייק, בועז סטמבלר, רן ברץ ולירן דן), לאשתו (מילות החיפוש "שרה" ו"הגברת") ולו עצמו ("נתניהו", "הבוס", "הגדול"); לניר שלום (המעאכר שתיווך בין אלוביץ' למוזס), לערן טיפנברון (עורך ynet של מוזס באותה תקופה) ולגידי וייץ (כתב "הארץ" שחשף את "תיק 4000").

טענת ההגנה היא כי בעוד החיפוש הנרחב הנוסף נצרך, הרי שאסור לפרקליטות לכלול בו מילות חיפוש שעלולות להזיק לנאשמים ולחשוף את אשמתם, זאת משום שמדובר ב"השלמת חקירה פסולה". "תכליתו של החיפוש הנדרש כעת היא השלמת התמונה ביחס לפניות של גורמי חוץ שאינם קשורים בנאשם 1 [נתניהו; ש.ט]", טען בן-צור.

עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של רה"מ נתניהו, משפשף מרפקים עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים, 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד עמית חדד, מפרקליטיו של רה"מ נתניהו, משפשף מרפקים עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס מחוץ לבית-המשפט המחוזי ירושלים, 8.2.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

הפרקליטות מנגד, טוענת כי מילות החיפוש הללו תואמות בדיוק גם את הוראת בית המשפט וגם את בקשת ההגנה. הנה כי כן, מתוך עמדתם שלפיה חיפושי המחשב שנערכו עד כה במדיה הדיגיטלית אינם משקפים לאשורה את תמונת מעורבותו של ישועה בנושאי הסיקור בוואלה, ביקשו הנאשמים לקבל לידיהם כל תכתובת של ישועה עם גורמים המשתייכים לקטגוריות שנמנו בבקשתם – ככל שיש לה קשר לנושאי סיקור. בקשה זו לא החריגה ולא סייגה מתוכה תכתובות עם גורמים פוליטיים, דוברים, אנשי עסקים, גורמי פרסום, גורמי תקשורת או גורמי אכיפה שיש להם קשר לסיקור של נאשם 1 או של בני משפחתו, או כל גורם אחר".

הפרקליטות מזכירה גם את הוראת בית המשפט לפיה יש לחפש "כל מילת חיפוש רלוונטית" וכי "ההחלטה לא החריגה מתוכה מילות חיפוש הקשורות במעורבות של העד ישועה בסיקור של נאשם 1 ובני משפחתו או בסיקור גורמים אחרים". הפרקליטות גם מצביעה על כך שההגנה עצמה היא שהעלתה בחקירה הנגדית את החומרים הקשורים לדמויות שכעת היא מבקשת להסתיר חומרים הקשורים בהם.

הנאשמים, מסכמת הפרקליטות, "מבקשים הלכה למעשה לכרסם בהחלטת בית המשפט הנכבד ולסגת מן המתווה המוסכם להרחבת החיפוש בהתקני המדיה של העד ישועה. לטעמם, כך נראה, החיפוש שעליו הורה בית המשפט נועד לצרכיהם, ולצרכיהם בלבד. ולא היא: אכן, החיפוש הנוסף בהתקני המדיה של העד ישועה נולד מבקשתם של הנאשמים והוא לא נועד לשפר את עמדותיה של המאשימה. עם זאת, לאחר שהוכר הצורך בחיפוש נרחב נוסף, לא ניתן לקבל את העמדה שהוא נועד לצרכיה הבלעדיים של ההגנה. החיפוש, כמו כל חיפוש, בין אם הוא נערך בשלב החקירה ובין אם הוא נערך לאחר שהמשפט כבר החל, נועד לצורך גילוי האמת ולא לצורך מטרותיו של צד כזה או אחר".

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 2.17MB)