ההתלקחות היהודית-ערבית בישראל גובה מחיר גם מהעיתונאים המבקשים לסקר אותה. האספסוף היהודי והערבי היוצא לרחובות על מנת להכות ולשרוף, פוגע גם בכתבים ובצלמים בשטח. בנוסף, סובלים העיתונאים לא פעם גם מתקיפות שוטרים. לפחות 14 כתבים וצלמים הותקפו בשבוע וחצי האחרונים.

אלימות כלפי עיתונאים בזירות אירוע אינה דבר חדש, ונראה שמדובר בתופעה במגמת עלייה בשנה-שנתיים האחרונות. בחודש שעבר דיווח כאן אורן פרסיקו כי ארגון העיתונאים השיק אתר האוסף דיווחים על מקרי אלימות כלפי עיתונאים, וכי מאז יוני 2020 תועדו לא פחות מ-37 מקרים של תקיפת עיתונאים (האתר לא מציג את המקרים מהתקופה האחרונה). רשימות מעודכנות יותר מפרסמים הארגונים הבינלאומיים הוועד להגנה על עיתונאים ועיתונאים ללא גבולות.

"המשטרה לא מתייחסת לדברים ברצינות המתבקשת", אומרת העיתונאית הוותיקה ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים. "היא לא מטפלת בתלונות על תקיפות אלימות ואיומים ברשתות, ולא עושה מאמץ מספיק לאתר תוקפים בזירות אירוע".

רק היום (13.5) תועד מקרה תקיפה חמורה של כתב כאן 11 יואב זהבי והצלם רוליק נוביצקי, בידי בריונים יהודים בשכונת התקווה בתל-אביב. נוביצקי הוכה בראשו בקסדת אופנוע ופונה לחדר מיון. אתמול (12.5) הותקף בלוד עיתונאי ערוץ 13 מאור צור, וגלגלי רכבו נוקבו. בבת-ים הותקף כתב ynet אסף קמר והצלם ירון שרון בידי פורעים יהודים.

צלם כאן 11 רוליק נוביצקי מותקף, 13.5.2021 (צילום מסך: בר פלג)

לפני יומיים (11.5) הותקף ברמלה עיתונאי ערוץ 13 ברוך קרא בידי אספסוף יהודי, בשידור חי. שלשום (10.5) הותקפו בלוד העיתונאית אילה חסון, הצלם רמי סיגאווי והמקליט קובי שמר, גם הם ע"י אספסוף יהודי. צלם ערוץ 20 משה קדוש הותקף באותו יום במכוניתו ע"י פורעים ערבים בלוד. קדוש סיפר בשידור בערוץ 20 כי שמשת מכוניתו נופצה והוא מולט מהמקום ע"י עובר-אורח.

עוד הותקפו שלשום, במהומות הר הבית בירושלים, הפעם בידי שוטרים, צלמי העיתונות פאיז אבו רמילה וראמי אלחטיב. בשבוע שעבר הותקף בירושלים עיתונאי חדשות 12 משה נוסבאום בידי שוטרים, לאחר שהעיר להם כי הם נוהגים באלימות כלפי מפגינים. שוטרים תקפו באותו יום גם את כתב ynet חסן שעלאן בשייח-ג'ראח בירושלים.

שוטר תוקף את כתב חדשות 12 משה נוסבאום, 6.5.2021 (צילום מסך: ענבר טויזר)

נוסף למקרים אלו, ארגונים בינלאומיים דיווחו על עוד בין ארבעה לשבעה עיתונאים פלסטינים שנפגעו מירי כדורי גומי של המשטרה בהר הבית. יתכן כמובן כי אירעו מקרי תקיפה נוספים שלא דווחו. סיכום כללי ולא מחייב מעלה כי רוב התקיפות מצד אזרחים היו מצד אספסוף יהודי, אם כי יתכן כי הדבר נובע מכך שהעיתונאים כלל לא מדווחים ממוקדי התפרעויות ביישובים ערבים. בנוסף, נראה כי השוטרים אלימים יותר כלפי עיתונאים ערבים.

גל התקיפות הנוכחי מגיע לאחר תקופה ארוכה של קיטוב חברתי גובר, הן סביב המערכת הפוליטית המשותקת וההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנאשם בפלילים, והן סביב משבר הקורונה. בתקופת הקורונה דווחו מספר מקרי תקיפה של עיתונאים שסיקרו את הפרות הנחיות הקורונה בשכונות חרדיות. סוג אחר של תקיפות היה מצד שוטרים מחד ותומכי נתניהו מאידך, כלפי עיתונאים שסיקרו את ההפגנות בירושלים וברחבי הארץ. כעת, כאמור, התקיפות באות מצד אספסוף היוצא לרחובות על מנת להכות בערבים.

עיתונאים מדווחים על קריאות ברשתות לצאת ולהכות באופן ממוקד בעיתונאים. ארגון העיתונאים אף שלח למשטרה קריאה המופצת ברשתות החברתיות לתקוף אולפנים של אחת מחברות החדשות: "כולם להגיע עם כיסוי פנים שמכסה את כל הפנים, לכסות קעקועים, להביא הרבה מים, להביא פטישים כדי לפרק את המדרכות. לקנות ברנרים ולהכין בקבוקי תבערה, אם אין דלק אפשר אציטון. היום מראים לבוגדים מה אנחנו באמת חושבים עליהם".

לא ניתן לסקור מתקפות אלימות של אספסוף ועל תיוג עיתונאים כ"בוגדים" מבלי להזכיר את ההסתה הארוכה, העקבית והמתמשכת של ראש הממשלה נתניהו, שבמהלך כמה ממערכות הבחירות האחרונות העמיד את המתקפה על התקשורת במרכז הקמפיין שלו.

"הם לא יחליטו". שלט הבחירות של הליכוד ועליו דיוקנותיהם של בן כספית, אמנון אברמוביץ', גיא פלג ורביב דרוקר, ינואר 2019 (צילום: פלאש 90)

"הם לא יחליטו". שלט הבחירות של הליכוד ועליו דיוקנותיהם של בן כספית, אמנון אברמוביץ', גיא פלג ורביב דרוקר, ינואר 2019 (צילום: פלאש 90)

"נתניהו לשרי הליכוד: תהיו גברים, תתקפו את התקשורת", כותרת ב"ידיעות אחרונות" בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ב-2015

"נתניהו לשרי הליכוד: תהיו גברים, תתקפו את התקשורת", כותרת ב"ידיעות אחרונות" בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ב-2015

סוג אחר של אלימות כלפי עיתונאים מגיע מצידה של המשטרה. מטבע הדברים, סיקור של אירועים אלימים טומן בחובו סיכון, ועיתונאים עלולים להיפגע גם אם לא היו מטרת התקיפה. "הייתי כעיתונאית בעשרות אירועים כאלה גם בארץ וגם בגדה ובעזה", אומרת סרגוסטי, "במקרים כאלה עיתונאי צריך לשמור על עצמו ולדעת לקרוא את השטח". עם זאת, בשנתיים האחרונות נספרו מספר מקרים של תקיפה מכוונת של עיתונאים בידי שוטרים.

סרגוסטי מביאה כדוגמה את המקרה של תומר אפלבאום, צלם "הארץ", "שהוכה ונזרק לניידת בתל אביב כשהיה ברור שהוא עיתונאי. הוא נחבל ובילה בחדר מיון והגיש תלונה במח"ש - כל זה נדיר ולא מובן מאליו, כולל הגשת התלונה, ועד כמה שידוע לי לא קרה עם התלונה כלום".

"התקיפות הן משמעותיות", מוסיפה סרגוסטי, "למרבה הצער בעבר המשטרה לא הוכיחה את עצמה בנחישות יתר בטיפול בפגיעות בעיתונאים. עיתונאים אינם רק אנשים פרטיים שמותקפים, הם שליחי ציבור. הם עובדים למען האינטרס הציבורי, ויש ציפיה שהמשטרה תתייחס לתקיפת עיתונאים באופן יותר נחרץ ולא תמסמס את זה. עד עכשיו זה לא קרה. לא במקרים של תקיפות פיזיות ולא במקרים של תקיפות ברשתות".