להיענות להוראות

"הממשל האמריקאי שם את כל כובד משקלו כדי לבלום את הצעד הפלסטיני להביא להכרה בפלסטין כמדינה ה-194 באו"ם, אולם מה שמשמעותי הוא שלממשל אין הצעות מלבד איום בהקפאת הסיוע הכלכלי או חלק ממנו. במקביל מצהיר נתניהו כי פניית הפלסטינים לאו"ם תוביל לדרך ללא מוצא, שתימשך מאה שנה. ההלם האמריקאי-ישראלי מוכיח כי הפנייה לאו"ם היתה נכונה. ישראל וארה"ב רוצות שהרשות הפלסטינית ברמאללה תשמש שומר ושוטר, עד שישראל תשתלט על מה שנותר מהשטחים ותייהד את אל-קודס. המו"מ שהן דורשות מטרתו למשוך זמן".

זוהי תמצית מאמר המערכת של "כל אל-ערב", שדן גם השבוע בהחלטת מחמוד עבאס לבקש מהאו"ם הכרה במדינה פלסטינית.

העיתון מתייחס למה שמכונה "אסתחקאק אילול" (פרעון ספטמבר) מזווית מעניינת: "השב"כ הישראלי דורש מהאימאמים להשתתף בהפגנות ולשתף פעולה עם אנשי הביטחון!", נכתב בכותרת הראשית של העיתון, ובכותרת המשנה: "אנשי השב"כ נפגשו באינטנסיביות עם האימאמים של המסגדים באמתלה של ימי עיון, והודיעו להם שיתרחש משהו עצום ב-20 בחודש. אחד מאנשי הדת ענה לאיש השב"כ כי 'אני לא איש מודיעין שלכם ולא איענה להוראות', ואיש השב"כ איים עליו". בידיעה, פרי עטו של הכתב המדיני סעיד חסנין, מצוטטת יקירת העיתון ח"כ חנין זועבי (בל"ד): "מדובר בהתנהגות לא חוקית. אתלונן במשרד ראש הממשלה ואצל היועץ המשפטי על החוצפה הזו".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

שני העיתונים הארציים המתחרים, "א-סינארה" ו"פנורמה", בוחרים גם הם בפנייה הפלסטינית לאו"ם כנושא לכותרותיהם הראשיות. "אבו-מאזן ידרוש הכרה בפלסטין בנוכחות נתניהו", נכתב בזו של "א-סינארה", לצד עיבוד ממוחשב של פלג גופו העליון של הראיס הפלסטיני כשהוא צף מתוך דגל פלסטין ומצביע לעבר בניין האו"ם. "עם התקרבות פרעון ספטמבר: ישראל מתגברת כוחות בגדה המערבית מחשש להפגנות גדולות", נכתב בזו של "פנורמה".

"א-סינארה" אף ערך סקר טלפוני בקרב הערבים בישראל, שממנו עולה כי 52% מהם תומכים בפניית הרשות לאו"ם, 25% מתנגדים, וליתר אין דעה חד-משמעית בסוגיה. הכתבה, המשתרעת על פני כפולת עמודים בקונטרס החדשות, עוסקת בעמדת "הרחוב הערבי" בארץ, אולם מתייחסת למעשה רק לגליל ולמשולש. "פניית הפלסטינים לאו"ם – נכונה" היא מסקנת הכתבה (שבכתיבתה השתתפו הכתבים אמאני עבד אל-עזיז, עווד דראושה, רפעת עכר, רביע חנא, מוחמד אמארה וג'מאל סואעד).

ב"א-סינארה" מביאים גם קולות מהכנסת באותו הקשר. עמיר פרץ, המועמד לראשות העבודה, מתראיין לקראת הסיבוב השני של הבחירות המקדימות במפלגה וקובע כי "מי שרוצה להציל את העם הישראלי, עליו להפסיק את ההשקעה בהתנחלויות". העיתון מצטט גם דברים שאמרה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני במהלך ביקורה בבית ראש מועצת ראמה לשעבר: "מדיניות נתניהו הורסת את הקשרים שלנו עם שכנינו".

גם "פנורמה" בודק את הדופק בקרב הערבים, ותוצאות הבדיקה שלו מתפרסמות במוסף "מידראמה". הכותרת שנבחרה: "ימים אחדים להכרעה, תסריטים לכל האפשרויות". הכתב עומר דלאשה שואל לעמדתו (התומכת) של ח"כ טלב א-סאנע, היחיד מבין חברי-הכנסת הערבים שקולו מושמע בכתבה. ב"פנורמה" רגילים לשמוע את קולו של א-סאנע: המפלגה הערבית-דמוקרטית שהוא עומד בראשה כיכבה לאחרונה בתכנים פרסומיים בעיתון.

המסיבה של פראוור

"פנורמה" מגיש לקוראים סקירה מאוזנת יחסית לתוכנית שהוצגה בשבוע שעבר על-ידי אהוד פראוור, מי שעומד בראש הוועדה לבחינת התיישבות הבדואים בנגב ומי שהתוכנית קרויה על שמו, ועל-ידי יהודה בכר, מנכ"ל הרשות להתיישבות הבדואים בנגב. "סירוב וקריאות התנגדות לתוכנית פראוור", נכתב בכותרת על השער ובכותרת המשנה: "יהודה בכר: 'התוכנית החדשה טובה ומשרתת את כל תושבי הנגב, ובעיקר את התושבים הבדואים'; ועדת המעקב של ערביי הנגב מאמצת כמה צעדים נגד התוכנית".

הכתבים חסין אל-עוברה ואחמד ג'לאג'ל פותחים דווקא במסיבת העיתונאים של בכר-פראוור, ממשיכים במסיבת העיתונאים שאירגנו הבדואים, שרובם מתנגדים לתוכנית, עוברים לפורומים המתנגדים השונים, ומסיימים בהפגנה מול משרד ראש הממשלה להפסקת הרס הבתים במגזר ודחייתה על הסף של התוכנית שהממשלה אישרה. תמונות משתי מסיבות העיתונאים מתפרסמות בעמוד פנימי, כולל תמונת חביב העיתון ח"כ א-סאנע, וכן תמונות פספורט של בכר ופראוור.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

ב"א-סינארה" אומר ח"כ חנא סוויד (חד"ש) בראיון לכתב המדיני זיאד מעדי: "תוכנית פראוור מסכנת את המשך ופיתוח ישיבתם של האזרחים הערבים בנגב". יו"ר המועצה לכפרים הלא-מוכרים, אבראהים אל-וקילי, מכנה את החלטת הממשלה "הרעה ביותר נגד האזרחים הערבים בדרום". על-פי תמונת המציאות שמשרטט העיתון, רק חד"ש פועלת פרלמנטרית בנוגע לתוכנית. עניין עקרוני נוסף שנעדר מהדיווח: למסיבת העיתונאים של פראוור-בכר הוזמנו כתבים בדואים נוחים לסיקור, ולא כאלה ששאלו בפעם הקודמת שאלות נוקבות.

לעומת "פנורמה" ו"א-סינארה", "כל אל-ערב" מתעלם, שוב, מסוגיה חשובה הנוגעת לכ-200 אלף אזרחים בדואים בנגב, ואינו מבליט את העניין בעמודו הראשי. בעמודים הפנימיים מתפרסמת ידיעה על אודות הפגנה נגד תוכנית פראוור בכניסה ליישוב כסיפה שבנגב. הדיווח, המסתמך על הודעה לעיתונות, חתום על-ידי "משרדי 'כל אל-ערב'". העיתון, כזכור, אינו מעסיק כתב מקצועי בנגב.

מפקפקים

סיפורם של חמשת תושבי דבוריה שנעצרו בחשד להתארגנות ג'יהאדיסטית עוינת למדינה מובלט אף הוא בשלושת העיתונים, עם תמונותיהם בבית-המשפט מודפסות על השערים. בכותרת הגג על שער "כל אל-ערב" מקפיד העורך לייחס את החשדות לגרסת המשטרה ולציין כי יש צד שני לסיפור: "לטענת המשטרה: צעירים מדבוריה השתייכו לקבוצה ג'יהאד סלפית ותיכננו פעולות עוינות נגד ישראל. ההורים: בנינו חפים מפשע".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

גם ב"פנורמה" הכותרת נותנת מקום לגרסת החשודים: "הוארך מעצרם של חמישה צעירים מדבוריה בחשד לחברות בקבוצת ג'יהאד סלפית. עו"ד עבד אל-מאלכ דהאמשה: יש כאלה שמעוניינים בהפרחת בלונים תעמולתיים, לניצול פוליטי זול". ב"א-סינארה", שאינו מדפיס את תמונת החמישה על השער, נכתב בכותרת: "חמישה צעירים מדבוריה מואשמים במזימה להקמת ארגון לא-חוקי לביצוע פעולות מזוינות".

אלימות

גם השבוע מבליטים שלושת העיתונים דיווחים על מקרי אלימות ופלילים. הפעם מככבים מקרי האלימות בבית-הספר בשפרעם; הרצח שהתרחש בעילוט; מעצרם של 22 חשודים במעורבות בקטטה; והארכת מעצרו של נאשד בסול מרינה, בחשד לרצח רעייתו ושריפת גופתה.

סרט טורקי

הסיפור הבלעדי על אודות טאהר מסלמאני וכניסתו לעזה דרך המנהרות, שפורסם לפני שבועיים ב"כל אל-ערב", מתפרסם כעת ב"פנורמה" על-ידי הכתב עימאד עאבד, עם הפניה מן השער האחורי.

באותו שער נדפסת גם הפניה לדיווח על סיפור אהבתם של עפאף שאמי, ערבייה מוסלמית מעכו, וחסאן קארטל, בחיר לבה הטורקי. תמונות מטקס האירוסין של השניים בעכו ותמונותיהם עם אמה של שאמי מלוות את הכתבה. "רבים אמרו לי שאני חיה בסרט טורקי, כאילו זה היה משהו דמיוני", אומרת הצעירה לכתבת אינאס מריח.

הדיווח על התלמידה מרים עוויד ב"פנורמה"

הדיווח על התלמידה מרים עוויד ב"פנורמה"

בשער "פנורמה" מובלט סיפורה של התלמידה מרים עוויד מבית-הספר א-סלאם בשיח' זווייד. עוויד גילתה כוכב חדש, ואוניברסיטת הרווארד באנגליה [כך במקור] נתנה לה את הזכות להעניק לו שם. "א-סלאם" היתה בחירתה של התלמידה, "שהשיגה הישג בינלאומי מכובד", מדווח הכתב אבראהים ג'ריס. הבחירה: על שם בית-ספרה וכן למען שלום עולמי.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ועורך "אל-אוסבוע אל-ערבי"