בית-המשפט קיבל תביעת דיבה שהגיש השר לשעבר יצחק הרצוג נגד אזרח וחייב אותו בפיצוי בסך עשרות אלפי שקלים. האזרח, שרברב מעפולה בשם יצחק מגן, נתבע לאחרונה גם על-ידי העיתונאי והדובר לשעבר ועד המדינה בהווה, ניר חפץ. מגן הוא תומך מוצהר של נתניהו ומרבה לכתוב בגנות מי שראש הממשלה מסמן כיריביו.

בשנים 2018-2019 פרסם מגן שורה של פרסומים בפייסבוק, חלקם פוסטים וחלקם תגובות לפוסטים, בגנות הרצוג ואמו. מגן האשים את הרצוג בין היתר ב"רמייה וגנבה" ומעשים "בניגוד לחוק" בטענה כי בעוד הכניס את אמו לבית-אבות הוא גורף לכיסו סכומים מכספי משלמי המסים בישראל המגיעים לאמו כאלמנת נשיא המדינה. עוד כתב על הרצוג "איכסססס" וכן כינה אותו ואת שכמותו "יודנרטים חזירים גרמנים".

בעקבות הפרסומים הגיש הרצוג, באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ, תביעה בסך 250 אלף שקלים נגד מגן ונגד אזרחית בשם מירי ברבי שהדהדה את אחת מפרסומיו בטוויטר. התביעה נגד ברבי הסתיימה בהסדר פשרה במסגרתו התנצלה ברבי מבלי כל פיצוי כספי.

מגן, המייצג את עצמו, טען להגנתו כי אמנם הוא אחראי לכתוב בפרסומים אך לדבריו מלבד טענה אחת שגויה, כאילו אמו של הרצוג חיה בבית-אבות, כל יתר הפרטים בפרסומים הם אמת לאמיתה. מגן טען גם כי על הרצוג היתה האחריות להזהיר אותו כי הטענה שפירסם אינה נכונה. את הגשת התביעה תיאר כ"התנהלות קיצונית ותמוהה" של הרצוג.

השופט אביים ברקאי קיבל את התביעה.

"אין מדובר באמירות שנאמרו תוך כדי ויכוח, בעידנא דריתחא או מבלי משים", קבע. "האמירות הועלו על הכתב בהקשר שחזר על עצמו שנה אחר שנה ועולה מתוכנם ומדרך ביטויים שנועדו לפגוע בתובע. האמירות מציירות את התובע כרמאי וגנב ובכך מכפישות, עולבות ומהוות לשון הרע. האמירות אכן מכפישות.

"האמירות מציגות את התובע כמי שפגע בערכי המשפחה, נישל את אמו, סילק אותה מביתה והשתלט עליו ובכך מבקשות להביא להכפשת התובע, לפגיעה באמות המוסר שלו. האמירות אף מכוונות, במלוא הכבוד לתחושת גועל אותה ביטא הנתבע בפרסום אחר שלו וכלשונו – 'איכסססס'. ולכל אלה יש להוסיף את המילים 'יודנרטים חזירים גרמניים', מילים שהן בגדר מילות קוד המעוררות מיד את הקשר בין נשוא הכינוי לבין תקופות אפלות בהיסטוריה ועגומות לעם היהודי".

לפי השופט ברקאי, מגן לא הוכיח שפרסומיו היו אמת, "ההיפך הוא הנכון". בנוסף שלל השופט את הגנת תום הלב ממגן. הוא חייב את מגן לשלם להרצוג 40 אלף שקלים ועוד 15 אלף שקלים בגין הוצאות משפט ושכר טרחת עורך-דין. עם זאת, השופט סירב לדרישת הרצוג לחייב את מגן להתנצל בפניו.

בעקבות פסק-הדין פנה מגן לציבור בבקשה כי יסייעו לו לממן את סכום הפיצויים.

בחודש אוקטובר האחרון הוגשה נגד מגן תביעה נוספת, הפעם על-ידי ניר חפץ, עד המדינה במשפט ראש הממשלה בנימין נתניהו. חפץ ביקש לנהל את התביעה נגד מגן בדלתיים סגורות ונראה שהבקשה התקבלה.

37344-12-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 449KB)