עמוד התווך של קמפיין הבחירות הנוכחי של בנימין נתניהו יהיה ללא ספק היותו של נתניהו "הגואל הלאומי". מי שהביא את חיסוני הקורונה לתושבי ישראל הכורעים תחת נטל הסגרים והמגיפה. קמפיין זה כבר החל במלוא עוזו, וראש הממשלה המקבל בהתרגשות נבואית את המטוס המביא את החיסונים, ומצליח להביא למרות הקשיים מיליוני חיסונים לאזרחים, תועד בתקשורת שוב ושוב ושוב.

הגדילה לעשות קרן מרציאנו ב"אולפן שישי" (8.1.21), כשעסקה במשך דקות ארוכות בהדגשת שיחותיו האישיות של נתניהו עם מנכ"ל פייזר: "בסוף בסוף אלה היו שיחות ליליות אישיות בין נתניהו למנכ"ל פייזר, ונדמה לי שהקשר שנוצר ביניהם תרם באופן משמעותי. בסוף כשאתה מנכ"ל חברה ומדבר איתך ראש ממשלה וחופר לך בשיחות ליליות  ומתעקש לדבר איתך הרבה, זה להערכתי מאד עזר...".  כלומר, מרציאנו מהדקת עוד את הקישור הפרסונלי בין דמותו המושיעה, ההירואית, של נתניהו, לבין הצלת העם ממחסור בחיסונים.

המהלך השיווקי בו נוקט נתניהו הוא צריבת התודעה בנרטיב לאומי שהונדס במיוחד כדי להשכיח את כישלונותיו הרבים בהתמודדות עם המגיפה, להעצים את פולחן האישיות סביבו ולהביא את ניצחונו בבחירות. נרטיב שהוא סיפור גבורה אישי - הוא, ואין איש מלבדו, גיבור כשרוני רב תושייה, בעל תכונות ייחודיות ופלאיות, מצליח לגאול את העם ממגיפת הקורונה הנוראה.

בנימין נתניהו מקבל חיסון קורונה, 9.1.21 (צילום: מרים אלסטר)

בנימין נתניהו מקבל חיסון קורונה, 9.1.21 (צילום: מרים אלסטר)

לאמיתו של דבר, כפי שמתברר ונחשף כעת, לא תכונותיו האישיות של נתניהו הן שאחראיות להבאת החיסונים, אלא שיקולים אחרים לגמרי. לפייזר יש אינטרס ברור להשתמש בתושבי ישראל כמעבדה אנושית - האוכלוסייה הקטנה יחסית, בשילוב עם מערכת רפואה ציבורית מאורגנת - עושים את ישראל לשדה מחקר אידיאלי למעקב אחר ההשפעות ארוכות הטווח של החיסון. הודות לכך שהאוכלוסייה הישראלית "נודבה" ללא ידיעתה להשתתף ב"ניסוי בבני אדם", תוכל חברת פייזר לשווק את  חיסוניה לאחר מכן ביתר קלות, כשיש לה עדיפות על חברות מתחרות.

יתכן בהחלט שמדובר במצב שבו כולם מרוויחים. פייזר מרוויחה וכך גם אנחנו, שנוכל לחזור לחיינו לאחר שנהיה אוכלוסייה מחוסנת מקורונה. אך הרווח הברור של פייזר והאינטרסים שלה הם שהביאו אותה להציף את תושבי ישראל בחיסונים שייצרה, ולא כישרונותיו הנישאים של נתניהו. כשמרציאנו בחדשות 12 מייחסת את מהלכיה של פייזר לדמותו של נתניהו ומדווחת על כך כהישג אישי שלו, היא למעשה משתפת פעולה עם מהלך הקמפיין של נתניהו, ללא ערעור על הנרטיב המניפולטיבי שהוא מנסה ומצליח לשזור בשיח התקשורתי והציבורי.