הזמר אסף אמדורסקי ישלם עשרות אלפי שקלים לארבעה עובדי רשות ההגירה אותם כינה "נאצים", כך קבע בית-המשפט בשבוע שעבר (17.11).

בחודש אוגוסט 2018 העלתה עמותת UCI, שנאבקת בגירוש ילדים שנולדו וגדלו בישראל, סרטון שבו נראו עובדי רשות ההגירה פועלים בדרום תל-אביב ועוצרים אישה כהת עור. בתגובות לסרטון פרסם אמדורסקי את המילים "הנאצים פה". מגיבה אחרת, בשם חנה ראובן, פרסמה "נבלות ללא בושה". אדם שלישי, פליקס אמנו, פרסם את התגובה "גזענים מסריחים".

בעקבות התגובות הגישו עובדי רשות ההגירה שתועדו בסרטון, ואדים זינגרמן, דויד פאיזוב, קים פלכה ואושרי ממן, תביעת דיבה בסך 75 אלף שקל נגד שלושת המגיבים. באמצעות עו"ד בצלאל אביטול הם טענו כי כל אחת מהתגובות הללו היא פרסום לשון הרע נגדם.

אמדורסקי טען להגנתו, באמצעות עו"ד ברק כהן, כי לא התייחס לתובעים ספציפית אלא התבטא כלפי המדיניות השלטונית שהוצגה בסרטון, תופעה המסכנת לדעתו את החברה האנושית. לדבריו, הוא פעל באופן המצופה מאזרח בשעת משבר מוסרי, כשנרתם לטובת הגנה על חלשים ונרדפים על לא עוול בכפם. עוד טען אמדורסקי כי תגובתו היא ציטוט ישיר של כותרת שיר משנות התשעים מאת אמן בשם גרין.

המגיבה ראובן טענה להגנתה, באמצעות עו"ד אסף דרעי, כי פרסמה "תגובה תמציתית ולגיטימית של אזרחית מודאגת" אשר נכתבה בתום לב ומנהמת ליבה. כמו אמדורסקי, גם ראובן טענה כי הביעה ביקורת על מדיניות ממשלתית כללית ולא על התובעים אישית. "הנתבעת עשתה שימוש לגיטימי וסביר בזכותה לחופש הביטוי והמחאה", נטען בכתב הגנתה.

פוסט של עמותת UCI ותגובות שהובילו לתביעת הדיבה (צילום מסך)

בתחילת החודש נערך דיון בפני הרשם הבכיר נועם רף מבית-משפט השלום ברמלה. בתחילת הדיון הודיע בא-כוח התובעים כי הגיעו להסדר פשרה עם הנתבע השלישי, אמנו, לפיו ישלם 5,000 שקל ובכך תסתיים התביעה נגדו.

בפסק דינו קבע הרשם הבכיר רף כי הביטוי "נאצים" אכן מהווה לשון הרע, וכי העובדה שהופנה כלפי עובדים ברשות ההגירה עלולה לבזות אותם בשל מעשיהם ולפגוע במשרתם כעובדי ציבור.

"איני מקבל את טענתו של הנתבע [אמדורסקי] לכך שיש באמירתו כדי לחזור אחר שירו של המוזיקאי הידוע בכינוי 'גרין' משנת 1997 ובכך להכשיר את דבריו", נכתב בפסק-הדין. "האמור אינו עומד במבחן האובייקטיבי של האדם הסביר, שספק אם מלבד קומץ אנשים אשר עיסוקם בתחום המוזיקה יכול לעשות את ההקשר האמור".

הרשם הבכיר רף דחה את טענת אמדורסקי כי התייחס למדיניות ממשלתית ולא לתובעים. "הפרסום נעשה תחת תמונותיהם של התובעים ולא במסגרת התייחסות בדף כללי בנוגע למדיניות האכיפה של רשות ההגירה ומדינת ישראל", כתב. "נוסף בזאת, אין בביטוי 'הנאצים פה' כדי להרחיבו כתגובה למדיניות כלשהי. ככל שהנתבע 1 היה מבקש לעשות כן, מן הראוי שהיה מנסח את תגובתו באופן אחר ובדרך שממנה יכול היה האדם הסביר להבין וללמוד שמדובר על ביקורת כלפי מדיניות ולא התייחסות ישירה לתמונותיהם של התובעים. הנתבע 1 לא עשה כן".

התביעה נגד הנתבעת ראובן, לעומת זאת, נדחתה. "למרות שמן הראוי היה שלא להשתמש בגידוף 'נבלות' עדיין יש לראות באמור אך כגידוף שלצערנו לקוח כחלק מהחיים החברתיים במדינה, אך אין בגידוף זה כדי להגיע לרמה הנדרשת של לשון הרע", כתב הרשם הבכיר רף.

לפיכך, חויב אמדורסקי לפצות כל אחד מהתובעים ב-12,500 שקלים, בסך הכל 50 אלף שקלים, ובנוסף לשלם הוצאות ושכר-טרחת עורך-דין בסך כ-12 אלף שקלים.

31804-10-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 649KB)