חברת הכנסת אסנת מארק הגישה היום (3.11) תביעת דיבה נוספת, רביעית במספר, נגד אדם שפרסם עליה ביקורת שהיא לטענתה שקרית. בחודש שעבר הגישה ח"כ מארק שלוש תביעות דיבה, זאת בהמשך להצהרה פומבית שלה לפיה "בשבועות האחרונים מופצים כל מיני פרסומים שקריים אודותיי. תמונות והקלטות המיוחסות לי באופן שקרי, מזוייף וזדוני".

ח"כ מארק עצמה נהנית מחסינות פרלמנטרית, שמקשה על הגשת תביעת דיבה נגדה. רק לאחרונה הקריאה ח"כ מארק בדיון באחת מוועדות הכנסת פרסום שקרי ומזויף, שבגינו כבר הוגשה תביעת דיבה אחת (מארק אמרה בהמשך להגנתה כי לא ידעה שמדובר בפרסום שקרי).

הפעם הנתבע הוא יעקב לנדוי, שפרסם פוסט בפייסבוק שבו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה. לנדוי פרסם את התצלום וכתב: "ללא מילים. אוסנת מרק". בעקבות זאת דורשת ח"כ מארק, באמצעות עורכי-הדין סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, פיצוי בסך כ-142 אלף שקל. יצוין כי אחת התביעות שהגישה ח"כ מארק בחודש שעבר מתבססת על פרסום של אותו התצלום ממש.

בכתב התביעה, שמחזיק שלושה עמודים בלבד, טוענת ח"כ מארק כי היא אדם פרטי, עורכת דין בהכשרתה ומקצועה, חברת כנסת מכהנת מטעם מפלגת הליכוד". בינה לבין האישה שבתצלום שפרסם לנדוי, מבהירה ח"כ מארק, אין כל קשר. "מדובר בעלילת דם מגוחכת ומקוממת", היא טוענת, בניסוח זהה לזה שבו השתמשה בתביעות הקודמות.

בדומה לתביעות קודמות, גם כאן מגדירה עצמה מארק, כאמור, "אדם פרטי", זאת בנשימה אחת עם היותה "חברת כנסת מכהנת", כלומר אדם שאינו פרטי. לסוגיית סטטוס הפרטיות של אדם רלוונטיות גדולה לדיני דיבה, מאחר שההגנות העומדות למפרסם דבר מה על איש ציבור גדולות מאלו העומדות למי שמפרסם דבר מה על אדם פרטי.

"בהתאם לתגובות המופיעות בפוסט, ניתן לראות שאנשים רבים מאמינים גם מאמינים כי אמנם מדובר בתמונתה של התובעת", נכתב בתביעה. "[...] מן הראוי כי שבטו של [בית] המשפט הנכבד יעמוד חוצץ מול השמצות מעין אלו, אשר נעשות כביכול כלאחר יד במסגרת חשבון טוויטר, ברם יש בהן כדי לפגוע בשמו הטוב של אדם ובמטה לחמו. הרשתות החברתיות הפכו מכבר לפלטפורמה פרסומית רבת עוצמה וחשיפה, שיש בה כדי להתחרות ולעלות על הפרסום המסורתי. אשר על כן, עליה לעמוד אף באותם קריטריונים ולהיות מוגבלת באותן מגבלות של הפרסום המסורתי יותר".

עד למועד כתיבת שורות אלו, הפוסט של לנדוי שותף פעם אחת, קיבל 3 לייקים ו-4 תגובות, שתיים מהן מציינות כי לא מדובר בח"כ מארק תוך המלצה למחוק את הפוסט.

בתביעתה שבה גם הפעם ח"כ מארק וטוענת כי יש חשיבות מיוחדת לבלום את ההשמצות נגדה שכן בעת הזו, "שבה הציבור כה משוסע והרוחות כה סוערות, מלגו ומלבר. בעת הזו, יותר מכל תקופה אחרת שעולה בזיכרון, מילים אלימות עלולות להפוך למעשים אלימים ומשם הדרך קצרה לקריסת החברה ומוסדותיה".

8268-11-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 612KB)