פחות ממאתיים מלה כללה הידיעה היחידה שהתפרסמה באתר ערוץ 9 אחרי הפגנת העצמאים בכיכר רבין ב-11 ביולי, ובכל זאת נמצא בה מקום לחזור פעמיים על תיוג המפגינים כ"שמאל קיצוני", פעמיים כ"אנרכיסטים" ופעם אחת כ"המון משתולל". ההפגנה עצמה כונתה בכותרת הידיעה החדשותית כ"הפגנת אימים". בנוסף כונו המפגינים פעמיים "סוציאליסטים", ככינוי גנאי.

"הפגנת האימים של השמאל הקיצוני בתל-אביב, 19 איש נעצרו", זו היתה כותרת הידיעה שדיווחה על ההפגנה באתר ערוץ 9, הערוץ הישראלי דובר הרוסית. הדיווח עצמו קבע שמדובר בהפגנה ש"נשלטה על-ידי פעילי השמאל הקיצוני" ש"נתנו לאירוע את הטון". עוד קבע אתר ערוץ 9 כי "הרוב שם היו 'סוציאליסטים-אנרכיסטים'" (המרכאות במקור) ש"מטרתם העיקרית היתה לא לקבל סיוע כלכלי לעסקים בקשיים, אלא להפיל את הממשלה".

כאמור, תיוג המפגינים כ"אנרכיסטים" ו"שמאל קיצוני" חזר על עצמו שוב בידיעה הקצרה, ובנוסף כונו המפגינים "המון משתולל". זאת, למרות שבמקום נכח קהל רב של לפחות כ-10,000 איש, ובהם גם חברי-כנסת (כפי שצוין בידיעה). לידיעה נתלוותה תמונה שבה נראה אדם בעל חזות מאיימת משוח במה שנראה כצבעי מלחמה ולבוש מה שנראה כאפוד קרב ימי-ביניימי.

אתר ערוץ 9, מעצם היותו בשפה הרוסית, אינו חלק משדרת התקשורת המרכזית בישראל, אולם הוא גם לא פרסום שולי או דל תפוצה כמו אתר ערוץ 20, למשל, המגויס באופן גלוי לטובת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עבור ישראלים רבים, עולים ממדינות חבר העמים, מדובר במקור מידע חשוב ומרכזי. לפי המשנה למנכ"ל הערוץ, טל סיטון, באתר צופים כ-2 מיליון גולשים ייחודיים, כמחצית מהם מישראל.

"אנרכיסטים-סוציאליסטים". הפגנת העצמאים בכיכר רבין, 11.7.2020 (צילום: מרים אלסטר)

"אנרכיסטים-סוציאליסטים". הפגנת העצמאים בכיכר רבין, 11.7.2020 (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"ל ערוץ 9, יורי קגנוביץ', מסר בתגובה לפניית "העין השביעית": "הדיווח נשוא פנייתכם היתה התרשמות של כתבנו מהאירועים בהפגנה, ואינו שונה באופן מהותי מדיווחים בכלי תקשורת אחרים ואף מתיאורם של חלק מהמפגינים עצמם. כך, למשל, כתבה ב'דה-מרקר' נשאה את הכותרת 'הפגנת זעם בכיכר רבין', ואִזכרה הודעת טקסט שהופצה למפגינים, שבה נכתב: 'מצב מלחמה, והפעם כולם בפנים בכל הכוח. מפסיקים את החארטות ודורשים כסף בכיסים...'.

"גם בכאן 11 נאמר ש'אם בשבת האחרונה אמרו המארגנים שמדובר במחאה א-פוליטית, בהפגנה הקרובה צפוי המסר להשתנות ובכוונת המארגנים להוביל קו ברור נגד ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר כץ וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ'. הכותרת באתר ערוץ 20 היתה 'הפגנה א-פוליטית? אלפים בכיכר רבין', וצוין, בהתייחס לכוונה המוצהרת של המארגנים להפגנה א-פוליטית של עצמאים, כי 'נראה שתכנונים לחוד ומעשים לחוד'.

"ואילו בפוסט של פעיל המחאה אלדד יניב תוארה ההפגנה כך: 'זה לא שההפגנה אתמול לא היתה נחמדה. היא היתה הכי מסיבה. רק שהיא לא היתה עוד ממה שאנחנו מכירים. כי אין להם [למפגינים הצעירים] פוליטיקה או דיפלומטיות. או ממלכתיות ישנה. הם יודעים להתפוצץ על מצלמה מאפס למאה ובמלים רהוטות משולבות קללות. כי זו שפתם [...] החליפות הן סמל לדיכוי [...] שעון יוקרה נתפס כבזבוז [...] משטרת ישראל לא יודעת את התחבולות שאותן הם למדו מהרשת שמלמדת התנגדות עממית לעריצות שלטון".

תיאור זה של מנכ"ל ערוץ 9 לאו דווקא מדויק. לפי דיווחים שפורסמו בשלל כלי תקשורת, את ההפגנה לא הובילו "אנרכיסטים" אלא בעלי עסקים מתחום התיירות, בעלי מסעדות ומתעמלת אמנותית, שנאמו מעל הבמה. לפי הדיווחים נאמר בהפגנה, בין היתר: "אתם שם למעלה – תקשיבו לנו. אנחנו כאן, הגיע הזמן שנגיד את דברינו. לא יינשאו כאן נאומים פוליטיים – אין כאן ימין ושמאל"; "נשמתה של המדינה גוססת ולא נחליף מקצוע, זה המקצוע שלנו" ו"העסקים קורסים. אנחנו ארבעה חודשים בקורונה והמענקים לא מגיעים".

עוד ניתן לציין כי בהמשך הפוסט שאליו מתייחס מנכ"ל ערוץ 9 כתב יניב: "לאף אחד מהשלטון אין פה מושג איך לדבר ללבם. גם לא להבין אותם. לכן קוראים להם 'אנרכיסטים'. והם הכי לא. הם הכי רוצים סדר".

בעבר, כשנשאל קגנוביץ' על "הקו שנוקט ערוץ 20", הוא אמר: "מה שהם עושים עכשיו – לפנות לאוכלוסייה מאוד ימנית, ואפילו ימנית קיצונית – זו הברירה היחידה שעומדת בפניהם מבחינה אסטרטגית-שיווקית". בתשובה לשאלה "חשבתם פעם ללכת לקו השיווקי הזה של פרובוקציה?" ענה המנכ"ל: "ממש לא. אנחנו לא צריכים את זה. הקהל שלנו כבר אצלנו".