שלל אתרי חדשות פרסמו הבוקר ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, על אף שנושא הסקר, סיפוח שטחים בגדה המערבית, נוגע הן לאזרחים היהודים בישראל והן לאזרחים הערבים. זאת ועוד, במרבית האתרים שדיווחו על ממצאי הסקר הוטעו הגולשים לחשוב שממצאיו מייצגים את עמדת הציבור הישראלי כולו, ולא את עמדת הציבור היהודי בלבד.

באתר ערוץ 7 פורסמה ידיעה תחת הכותרת "68% מהציבור בעד החלת ריבונות ביו"ש"; באתר ערוץ 20 פורסמה ידיעה תחת הכותרת "סקר חדש: 68% מהציבור בעד החלת הריבונות ביו"ש"; באתר "כיפה" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "סקר שנערך עבור מועצה אזורית שומרון: 68% מהציבור בעד החלת ריבונות ביו"ש"; באתר "סרוגים" פורסמה ידיעה שבכותרת המשנה שלה נכתב: "סקר חדש מעלה כי 67% מהציבור ורוב מצביעי הליכוד מתנגדים להכרה במדינה פלסטינית".

גם באתר "וואלה" פורסמה ידיעה על ממצאי הסקר, אך הכותרת וכותרת המשנה הבהירו שמדובר בסקר שנערך בקרב הציבור היהודי בלבד. בתגובה לפניית "העין השביעית" התחייבו באתר כי לא יפרסמו עוד סקרים מפלים שכאלה.

הסקר שעליו דווח נערך על ידי מכון הסקרים מאגר-מוחות בקרב 511 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל. סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה ללא הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסק בית-הדין לאתיקה. "[...] כאשר הסקר רלבנטי לכלל הציבור, יש לערוך אותו בקרב כלל הציבור".

זאת ועוד, בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות אסר במפורש גם ניסוח כותרות מטעות, שמהן ניתן להסיק כי ממצאי סקר שנערך בקרב יהודים בלבד מייצגים את עמדת כלל הציבור. לפי בית-הדין לאתיקה, שעסק במקרה דומה שפורסם בעיתון "בשבע", "הצגתה בכותרת של עמדת 'הישראלים', 'תושבי ישראל' או ה'ציבור', כאשר הלכה למעשה מדובר בעמדת מדגם ה'יהודים' – פשוט מטעה. לא היה כל קושי לומר במפורש בכותרת כי מדובר בעמדת ה'יהודים'. לא היה כל צורך להאריך את הכותרת על מנת לדייק, מכאן, שהרושם המטעה העולה מן הכותרת – אין מקורו בניסיון לתמצת את העיקר".

עורך "וואלה" מעין דגן מסר בתגובה:"כאשר מערכת האתר יוזמת ומעלה סקר, היא עושה זאת דרך מכון סקרים מוכר וידוע, שסוקר את כלל האוכלוסייה בישראל. בכל אותן ידיעות סקרים נכלל פירוט מקיף של ממצאי המחקר ואופן עריכתו. במקרה דנן, מדובר בסקר שלא יזמה מערכת וואלה NEWS, והדבר אף צוין בבולטות בטקסט ובכותרת המשנה בידיעה. עם זאת, נעמוד על כך שבעתיד לא יישנו מקרים כגון אלה".

עורך אתר ערוץ 7 עוזי ברוך מסר בתגובה: "אין תגובה".

יתר האתרים טרם מסרו תגובה.