עיתונאים בכלל, וכתבים צבאיים בפרט, ממעטים להטיל ספק בהודעות דובר צה"ל. אולם בשלושה מקרים מהשנה האחרונה, האחרון לפני כשלושה שבועות, מסר דובר צה"ל גרסה שהתבררה בדיעבד כחלקית, שקרית או לכל הפחות שנויה מאוד במחלוקת, לגבי העימותים המתרחשים בכפר קדום. דובר צה"ל מסר בתגובה לכתבה זו כי הוא מחויב למסור מידע שלם, מדויק ומהיר.

מאז 2011 מפגינים מדי שבוע תושבי כפר קדום שבגדה המערבית נגד סגירת היציאה המזרחית מהכפר לכיוון שכם, בדרך שעוברת ליד אזור ההרחבה של ההתנחלות קדומים. כיום זהו מוקד החיכוך הקבוע המרכזי בין צה"ל למפגינים פלסטינים.

בקיץ שעבר נורה בראשו הילד עבד א-רחמאן א-שתיווי, תושב הכפר שהיה אז בן 9. דובר צה"ל מסר אז בתגובה כי "בתגובה להפגנה אלימה של כשישים פלסטינים באזור קדום, במסגרתה הבעירו צמיגים ויידו אבנים, השתמשו חיילים באמצעים שונים לפיזור הפגנות אך לא בירי חי. בצבא התקבל דיווח על פצוע כבן עשר". ואולם, תחקיר בצלם העלה כי א-שתיווי נפגע מאש חיה.

בהמשך, בדיקה שערך לבקשת הארגון ד"ר נזאם פירוואני, מומחה פורנזי עצמאי (חבר הועדה הפורנזית המייעצת של ארגון רופאים לזכויות אדם בארה"ב) אישרה את מסקנות תחקיר בצלם. הבדיקה, שהתבססה על תצלומים, דוחות רפואיים ובדיקות CT, ושתוצאותיה התקבלו כחודשיים לאחר האירוע, העלתה שדפוס הפציעה בראשו של א-שתיווי תואם לפגיעה של כדור חי ולא מכדור מתכת מצופה גומי. אם לא די בכך, מכון המחקר האנגלי Forensic Architecture ערך תחקיר מקיף משלו שהגיע לאותן המסקנות.

מדוע דובר צה"ל הצהיר מפורשות שביום שבו נורה הילד א-שתיווי לא נעשה שימוש "בירי חי", בעוד שהממצאים בשטח מראים אחרת?

גורמים בצה"ל טענו במענה לפניית "העין השביעית" כי ביום שבו נורה א-שתיווי התחוללו הפרות סדר בהשתתפות עשרות פלסטינים שהבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל. "בעקבות זאת, לוחמי צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. במהלך האירוע, נפצע קטין פלסטיני. בנושא מתנהלת חקירת מצ"ח ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. כך גם פורסם".

במילים אחרות, בצה"ל לא חוזרים במפורש על קביעתם הראשונה לאחר התקרית כאילו לא היה כל שימוש בירי כדורים חיים.

בחודש פברואר האחרון נהג דחפור צבאי הדף סלעים במהירות לעבר המפגינים בכפר. כתוצאה מכך נפצעו כמה פלסטינים, בהם ילד בן תשע והעיתונאי מוחמד ענאיה. האירוע תועד, אך בדובר צה"ל טענו כי התיעוד נערך באופן מטעה. "הסרטון מצולם בשיפוע חד ומואץ על ידי עריכה במהירות גדולה ממהירותו המקורית", מסרו אז בדובר צה"ל לכלי התקשורת בישראל.

אולם בדיקה שערכה כתבת "הארץ" הגר שיזף, בעזרת תיעוד נוסף שהושג על ידי בצלם, העלתה כי טענת דובר צה"ל שגויה. השוואת חומרי גלם של שלושה סרטונים המתעדים מזוויות שונות את תנועת הדחפור בעת האירוע העלתה כי צילומי התקרית לא הואצו כלל.

"בסרטון שצולם במצלמה הרגילה, ניתן להבחין כי הקול טבעי - בניגוד לקול מעוות בסרטון מואץ - וכי הוא מסונכרן עם התמונה בכל הזוויות", כתבה שיזף ב"הארץ". "בחינה של חומר הגלם לעומת הקטע שפורסם ברשתות החברתיות מראה כי השניים מסונכרנים. בשני הסרטונים ממצלמות האבטחה ניתן לראות את חותמת הזמן של ההקלטה, שמצביעה גם היא על כך שהסרטונים לא הואצו. שלושה גורמי מקצוע שאיתם שוחח 'הארץ' איששו את הדברים".

מדוע בתחילת השנה טען דובר צה"ל כי הסרטון המקורי שתיעד את פעולות כוחות צה"ל "מואץ על ידי עריכה" למרות שבדיקה העלתה כי לא הואץ?

גורמים בצה"ל טענו במענה לפניית "העין השביעית" כי ביום שבו תועד הדחפור התפתחה הפרת סדר בהשתתפות עשרות פלסטינים, במהלכה הובערו צמיגים ויודו אבנים לעבר כוחות צה"ל. כוחות צה"ל, הוסיפו הגורמים, עשו שימוש בכלי הנדסי כדי לפנות חסם אבנים שהונח בכניסה לכפר במטרה למנוע מהכוחות להגיע למקוים האירוע. בצה"ל עומדים על כך כי "הסרטון מצולם בשיפוע חד ומואץ על ידי עריכה במהירות גבוהה ממהירותו המקורית, כך עולה מבדיקה של צה"ל".

בצה"ל לא הציגו את הבדיקה שערכו ממנה הגיעו למסקנה שהסרטון מואץ. כל הגולשים מוזמנים להביט בסרטון שלהלן, ולקרוא את הבדיקה של שיזף ב"הארץ" כדי להחליט האם דובר צה"ל מוסר אמת.

ביום שבת לפני כשלושה שבועות תועדו חיילי צה"ל מנקבים גלגלים של רכב חונה בכפר קדום ובנוסף זורקים רימוני גז לעבר בית שבו מתגוררת משפחתו של מוראד א-שתיווי, ממנהיגי המחאה בכפר. התקרית אירעה במקביל להפגנה השבועית, כאשר בבית א-שתיווי שהו באותה העת אשתו וחמשת ילדיהם.

התיעוד, הפעם ממצלמות האבטחה של תושבי הכפר, נראה חד משמעי. אך בדובר צה"ל מסרו בתגובה ראשונה לטענה כי רימוני גז נזרקו אל בית בכפר, כי "מתחקיר ראשוני שנערך עולה כי לוחמי צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות". אשר לתיעוד ניקוב הצמיגים, בדובר צה"ל מסרו תחילה: "נכון לרגע זה לא ידוע האם הסרטון צולם בכפר קדום ומתי צולם". אחרי שבצלם שחררו תיעוד מפורט עוד יותר של האירועים באותו היום שינה דובר צה"ל את גרסתו ומסר כי האירוע "מוכר ומתוחקר".

מדוע טען דובר צה"ל כי כוחות צה"ל "הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות" בעוד שחיילים תועדו משליכים רימוני גז אל בית בכפר?

גורמים בצה"ל טענו במענה לפניית "העין השביעית" כי באותו היום התקיימה הפרת סדר בכפר, שבה "הוצתו צמיגים ויודו אבנים לעבר כוחות צה"ל, לרבות מתוך גגות וחצרים בכפר" עוד ציינו הגורמים כי על אירועי אותו היום מתנהלת חקירת מצ"ח שבסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.

להלן התיעוד ממצלמות האבטחה של זריקת רימוני הגז אל בית אחד ממנהיגי המחאה בכפר. כל גולש מוזמן לשפוט מה סביר יותר: שהרימונים הושלכו במסגרת "פיזור הפרת סדר", או לא.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במרחב כפר קדום מתקיימות מדי שבוע, מזה שנים רבות, הפרות סדר אלימות, בהן עשרות מפרי סדר מבעירים צמיגים, מיידים אבנים וזורקים בקבוקי תבערה לעבר לוחמי צה"ל. במהלך השנה החולפת, ניתן מענה דוברותי לשישה אירועים אלימים באופן חריג במרחב הכפר קדום. באירועים מתפרצים ומבצעיים מתבסס המענה הדוברותי על מענה ראשוני ומהיר מהשטח שניתן לאחר שנערך תחקור ראשוני של האירוע הרלוונטי. לעיתים ומבלי קשר לאירועים ספציפיים, יבוא שינוי בין הנמסר בתחקיר ראשוני לבין תוצאות התחקיר המלא, מסיבות ברורות של מורכבות האירועים.

"דובר צה"ל מחויב לפרסם את הדיווח הראשוני אודות האירוע, ולאחריו נמסרת תגובה מעודכנת בהתאם למידע נוסף העולה מתחקור מעמיק יותר שמתבצע על ידי הדרגים הפיקודיים ולפי צורך. דובר צה"ל פועל תחת מחויבות גבוהה למידע שלם, מדויק ומהיר וכך ימשיך. נסיון להטיל דופי בתשובות דובר צה"ל מצער וחוטא לאמת".