שמעו סיפור.

חבר שלי, אדם רציני ומבוסס, הולך עם אשתו לפסיכולוג שמשמש כיועץ זוגי. מדובר באחד הפסיכולוגים הנחשבים בארץ, איש בעל מוניטין. הם הלכו אליו עוד לפני מגפת הקורונה כיוון שמצבם הכלכלי הידרדר והם היו על סף גירושין.

בשבוע שעבר הם הגיעו לפגישה נוספת. הפסיכולוג שאל את האשה האם היא שותפה לתחושה שהמצב הולך ומשתפר, שכעת, כאשר המשק נפתח, יתכן שמצבם הכלכלי הקשה ישתפר. האישה שידרה אופטימית זהירה. היא הזהירה מכך שהמצב עלול להידרדר. זו לא היתה שיחה נעימה.

אבל אז, בערך 20 דקות לתוך הפגישה, מספר החבר שלי, הפסיכולוג עוצר ואומר להם. "בואו נעשה לרגע הפוגה קצרה. אני רוצה רגע לקרוא לאשתי. היא מעצבת ומייצרת בעצמה תיקים, תיקי-יד. הם מהממים". הוא צעק "נעמי!".

החבר מספר שאשתו של הפסיכולוג נכנסה עם תיק ובמשך שתיים-שלוש דקות היא סיפרה על התיקים שהיא מעצבת, על החומרים שבהם היא משתמשת. היא אמרה "יש בהם המון כיסים!" והוסיפה "כדאי לכם לקפוץ לחנות שלי, אני חושבת שתיהנו".

ואז, מספר החבר שלי, היא יצאה מהחדר והפסיכולוג פנה אלינו כשהוא צוחק ואמר "אני נורא אוהב את החנות שלה, פשוט רוב הזמן אני נמצא בקליניקה ולא יכול להגיע". ואז הוא פנה אליי, מספר החבר שלי, ואמר לי "עכשיו כאשר פרסמו את התקנות בנוגע לתו הסגול, אתה חושב שתצליחו לפתוח את העסק שלכם ואז אולי גם מערכת היחסים שלכם, שלך ושל אשתך, תשתקם ויהיה אפשר למנוע את הגירושין?".

"תגיד לי, מה אתה אומר על הדבר הזה?", שאל אותי החבר שלי.

"האמת, אין לי מילים", אמרתי לו.

"הזיה", הוא סיכם.

מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

עכשיו שמעו סיפור נוסף.

במוצאי שבת בסביבות השעה 19:20 היתה דנה ויס באמצעה של הגשת המהדורה המוקדמת של חדשות סוף השבוע בערוץ קשת 12. היא אירחה את פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא תל-השומר ואת פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של קופ"ח כללית וחבר בצוות ההיערכות של משרד הבריאות.

הנושא: מצב הקורונה בישראל.

ויס פנתה לפרופ' רהב ושאלה אותה על התובנות שלה בנוגע לנגיף, האם אנחנו בסוף הגל הראשון, האם העתיד יהיה טוב יותר, האם הרע מאחורינו. פרופ' רהב ענתה בזהירות. "אף פעם לא טיפלתי במחלה כזאת שכל הזמן משתנה". "מה הכי הפתיע אותך?", שאלה ויס. "החולים מגיעים למיון, כאילו נראים נהדר ובום-טראח, פתאום מפסיקים לנשום ולהעביר אותם לטיפול נמרץ... בבית החולים שלנו יש עדיין לא מעט חולים מונשמים קשים", אמרה פרופ' רהב.

ואז, דנה ויס פנתה אל השניים ואמרה להם משהו בנוסח: "בואו רגע נעשה הפוגה קצרה. הנה משהו שאפילו נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, מתעניינת בו" ואז היא הפנתה לקטע מתוך התוכנית "חתונה ממבט ראשון".

במשך שתיים-שלוש דקות ראו הצופים קטע מתוך התוכנית שתשודר מאוחר יותר באותו ערוץ, קשת 12, וכאשר הקטע נגמר ויס התגלגלה מצחוק. היא אמרה משהו כמו "אני ממש אוהבת את התכנית הזו אבל לצערי אני לא תמיד מספיקה לראות אותה כי אני נמצאת כאן באולפן".

ואז, בלי להניד עפעף, היא פנתה לפרופ' בליצר ואמרה לו "פרופ' בליצר, אז השבוע ראש הממשלה גם הציג מדדים, הוא דיבר על 150 חולים קשים בקהילה... איך אתה מסתכל על המדדים האלו, איך את מסתכלת על המדדים האלו?".

הסתכלתי על האירוע הזה והפה שלי נותר פעור במשך דקות ארוכות. החלטתי שאחכה כמה שעות עד שבאתר N12 יעלו את הקטע, כדי שאוכל לצפות בו שוב. הקטע לא עלה במוצ"ש. הוא עלה רק למחרת. צפיתי בו שוב והנה שלוש מחשבות.

הראשונה. הזיה. אין מילה אחת לתאר את האירוע הזה. הזיה מוחלטת. זו, אגב, הזדמנות טובה להתוודות ולומר שהסיפור שסיפרתי קודם לכן, על הפסיכולוג, הוא המצאה. הלוואי וגם הסיפור השני היה המצאה.

מחשבה שנייה. פאנל העיתונאים והפרשנים של חדשות 12 נוהג להביע כעס רב על מסיבות העיתונאים של ראש הממשלה, אירועים שבהם הם לא יכולים לשאול שאלות ושאותם מנצל ראש הממשלה לטובת תעמולת בחירות מסוג זה או אחר. למעשה, טוענים הפרשנים, בצדק, הוא חוטף את המסך וחוטף את הקהל השבוי שמחכה לאינפורמציה חשובה.

אני מציע שמעתה יפסיקו פרשני חברת החדשות להשתמש בטיעון הזה שכן במוצאי שבת, החברה שבה הם עובדים עשתה בדיוק, אבל ממש בדיוק אותו הדבר. הצופים חיכו לשמוע את מוצא פיהם של שניים מהמומחים הגדולים בארץ למגפת הקורונה ובאמצע משפט, חטפה ויס את השידור כדי לשדר תעמולה מטעם "קשת", תעמולה שמטרתה למשוך עוד צופים ל"חתונה ממבט ראשון" וכאשר התעמולה הסתיימה, היא חזרה אל השידור.

מחשבה שלישית. כתבתי קודם שצפיתי שוב באירוע. זה לא נכון. לא צפיתי בו שוב. הסיבה היא שבאופן שערורייתי, וכל הידוע לי, חסר תקדים, התכנית המלאה הועלתה לאתר N12 כשהיא ערוכה וחתוכה והקטע שעליו אני מדבר, הועלם.

פרופ' רהב דיברה בדקה ה-22:08 לשידור על כך שהם מפתחים שיטות אבחון טובות יותר, טיפולים נוספים וחיסונים. "אנחנו אפילו עומדים לפתוח מעבדת מחקר חדשה על הנושא הזה אז..." ברגע הזה, בדקה 22 ו-18 שניות, אחרי המילה "אז", ממש באמצע המשפט של פרופ' רהב, יש חיתוך גס בקטע הווידיאו ומיד אחר כך פונה ויס לפרופ' בליצר ואומרת לו "אז השבוע ראש הממשלה גם הציג מדדים...".

הנה כי כן, חדשות 12 העלימו מהארכיון שלהם את האירוע. כאילו חלמתי אותו, כאילו לא היה.

מה אפשר להסיק מהפרקטיקה הזו, שכאמור, באופן אישי אינני זוכר מקבילה לה?

אפשר להסיק שלא רק שחדשות 12 ביצעו מעשה אנטי-עיתונאי במהלך מהדורת מוצאי השבת, הם הוסיפו חטא על פשע וביצעו מעשה אנטי-עיתונאי נוסף כאשר ניסו להסתיר את ערוותם ולהעלים את האירוע.

אבל אני רוצה להאמין שהפרשנות היא אחרת. אני רוצה להאמין שמישהו בחדשות 12 פשוט מתבייש, מתבייש עד עמקי נשמתו על אירוע מחפיר ודוחה, שיתכן שהוא נאלץ לקחת בו חלק כתוצאה מכניעה לאילוצים ניהוליים ואינטרסים מסחריים. הוא כל כך מתבייש שהוא הורה לעורך שהעלה את התכנית המלאה לאתר, להסיר כל עדות לאירוע על מנת שלא יהיה לו זכר, על מנת למחוק אותו כאילו היה חלום רע.

אין דרך לדעת מהי הפרשנות הנכונה וממילא קשה להאמין שמישהו יהיה מוכן להודות באמת, בין אם היא האפשרות הראשונה ובין אם היא האפשרות השנייה. שלא כהרגלי אנסה להיות אופטימיסט, אנסה להאמין בכל כוחי שהאפשרות השנייה היא הנכונה. היא רחוקה מלהצדיק את המעשה – זה שבוצע במוצ"ש, וזה שבוצע בעת העלאת התכנית לאתר – אבל היא מצביעה על כך – לפחות כך אני מקווה – שלמישהו בחדשות 12 עוד לא אבדה לגמרי הבושה.