"האם בקרוב נראה טורנירי פוקר חוקיים בישראל? אחרי הצעת החוק שהעלתה ח"כ שרן השכל מהליכוד, ייתכן מאוד שכן", קבעה כתבה שפורסמה השבוע במדור הספורט של "וואלה". בפתח הכתבה שולב צילום יחסי-ציבור גדול ומחמיא של הח"כית מהליכוד, ומתחתיו ציטוט שבו הסבירה מדוע הגישה את הצעת החוק: "לא יכול להיות שאנשים נורמטיביים, עורכי-דין, רופאים ומנכ"לים, שמעוניינים להשתתף בטורניר פוקר, שנחשב לספורט יוקרתי בכל העולם, יחששו להיתפס כאחרוני הפושעים".

מה גרם לדסק הספורט של "וואלה", שבדרך כלל עוסק בענפים כמו כדורגל או כדורסל, להקים ערוץ שלם שמוקדש לפוקר ולפרסם כתבה שיווקית על פוליטיקאית שמעורבת בתחום? התשובה היא שלמרות שהכתבה פורסמה ב"וואלה", מי שאחראי לכל תכני הערוץ שבו פורסמה הוא גוף חיצוני בעל אינטרס. המחבר שחתום עליה, אורי אלברג, הוא מרצה ומנהל תוכן ב"אקדמיה לפוקר"; בהפניה לכתבה, באותיות קטנות, הופיע הגילוי הלא-נאות "בשיתוף האקדמיה לפוקר".

"האקדמיה לפוקר" היא גוף עסקי שאנשיו מתפרנסים מהרצאות וסדנאות על משחק הקלפים הפופולרי, יוזמות מסחריות שמקודמות בערוץ הפוקר של "וואלה". לחברה יש קשר להצעת החוק שמקדמת ח"כ השכל: אחד ממייסדיה, קלפן מקצועי בשם סטס טישקביץ', מעורב בקידום ההצעה. כמו השכל, גם הוא מופיע בכתבה השיווקית שפורסמה ב"וואלה", בציטוט שבו הוא מתבטא על "הצעת החוק המבורכת שמובילה ח"כ השכל". לקוראים הוא מוצג בכובע אחר שלו, כיו"ר התאגדות שחקני הפוקר בישראל.

השכל וטישקביץ' מקפידים לתאר את יוזמת החקיקה ככזו שנועדה להכשיר "טורנירי פוקר", אך מי שיעיין בהצעה עצמה ובשיח שנוצר סביבה יבחין שהתכלית האמיתית שלה היא התרת הימורים בכסף במשחקי פוקר. החוק בישראל מתיר כבר כיום לשחק פוקר ולקיים טורנירים, אך הוא אוסר על המשתתפים להמר על כסף. כתבות מהסוג שצוטט לעיל הן חלק מקמפיין שנועד להעניק דחיפה ליוזמת החקיקה – ועל הדרך לצ'פר את מי שמובילה אותה.

"האקדמיה לפוקר" היא גוף עסקי שאנשיו מתפרנסים מהרצאות וסדנאות על פוקר. לחברה יש קשר להצעת החוק שמקדמת ח"כ השכל: אחד ממייסדיה, סטס טישקביץ', מעורב בקידום ההצעה

היוזמה להכשרת ההימורים בפוקר נולדה ב-2018 ותוארה בהרחבה בכתבה שפרסם כתב "גלובס" טל וולק, שהעלה כבר אז תהיות לגבי הקשר בין התגייסותה של ח"כ השכל והחשיפה התקשורתית שקיבלה סביב ההצעה: ראיונות ב-ynet ובערוץ הספורט ושלל אזכורים באתרי חדשות.

אחרי קמפיין מימון המונים שבו גויסו כ-250 אלף שקל, עסקני הפוקר שכרו אנשי יחסי-ציבור ואת שירותיו של משרד הלובינג "אימפקט", והחלו לקדם חוק שיאפשר להם לערוך טורנירים שבהם משחקים על כסף. סטס טישקביץ' התראיין אז ל"גלובס" וציין שהוא וחבריו פנו לכמה פוליטיקאים עם ההצעה ונענו בשלילה – עד שהגיעו לח"כ השכל. על הנסיבות המדויקות של הקשר שנוצר סירב להרחיב.

ח"כ השכל הגישה את ההצעה בפעם הראשונה בנובמבר 2018, אך זמן לא רב לאחר מכן פוזרה הכנסת. היא הגישה אותה שוב במאי 2019, אחרי השבעת הכנסת החדשה. בנובמבר, אחרי שהכנסת שוב פוזרה ונערכו בחירות חדשות, השכל שבה והגישה את ההצעה. השבוע הגישה אותה בפעם הרביעית. כעבור שלושה ימים התפרסמה הכתבה השיווקית ב"וואלה". השכל מיהרה להפיץ אותה בעמוד הפייסבוק שלה, בצירוף קביעה מטעה שלפיה "מדינת ישראל" הוציאה את המשחק מחוץ לחוק. החוק, כאמור, אוסר על הימורים – המשחק עצמו חוקי לחלוטין.

ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

ח"כ בועז טופורובסקי (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

זאת לא הפעם הראשונה שבה קיבלה השכל חשיפה שיווקית מ"האקדמיה לפוקר". היא קיבלה חשיפה כזו בערוץ הפוקר של "וואלה" גם בספטמבר 2019, וניצלה את הפרסום כדי לספר על הצעת החוק ועל כוונתה להגיש אותה שוב לאחר השבעת הכנסת, כפי שאכן קרה. בכתבה ניתנה חשיפה גם לח"כ בועז טופורובסקי ממפלגת יש-עתיד, שחתום יחד עם השכל על הגלגול השלישי של הצעת החוק. ב"אקדמיה לפוקר" העניקו לו הזדמנות להשמיע הבטחה פומפוזית: "הסדרת טורנירי פוקר, למען האזרחים החפצים לשחק מבלי להפוך לעבריינים, היא חלק מתוך תוכנית רחבה אותה אקדם, בכדי להפוך את המדינה למקום טוב יותר". מחבר הכתבה הזאת היה טישקביץ' מ"האקדמיה לפוקר".

החשיפה שקיבלו השכל וטופורובסקי אינה עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה שחלים על חברי-כנסת. ערוץ הפוקר של "וואלה" אינו מופעל על-ידי מערכת "וואלה". מדובר בפלטפורמה שיווקית שנועדה לקדם את האג'נדה המסחרית של גוף עסקי. "חברי-הכנסת אינם רשאים לתת חסות או לסייע לקידום עסקים פרטיים", נמסר בעבר מהלשכה המשפטית של הכנסת, בעקבות מקרה שבו חבר-הכנסת לשעבר אורן חזן השתתף בקמפיין של פיצרייה. מהכנסת נמסר אז כי האיסור חל גם על מקרים שבהם אותם עסקים פועלים לקידום "מטרות ציבוריות ראויות".

שרן השכל: "לא השתתפתי בפרסומת"

ח"כ שרן השכל נמנעה מלמסור התייחסות עניינית לטענות. "מעולם לא פניתי, לא ביקשתי ולא רמזתי לאף גוף לקדם פרסומות על אודותי, ובוודאי שלא השתתפתי בהפקה של פרסומת פרטית מכל סוג", מסרה השכל. לדבריה, הצעת החוק שהיא מקדמת היא הצעה "ראויה ונכונה". חברת-הכנסת נמנעה מלהתייחס למעורבות של עסקני הפוקר בגיבוש הצעת החוק.

לאחר שנשלחה אליה בקשת תגובה מטעם "העין השביעית", ועוד לפני פרסום הכתבה, פרסמה ח"כ השכל בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלה הודעות שבהן טענה כי אתר "העין השביעית" פועל בשירות "גורמים חזקים ועבריינים", "ארגוני פשיעה" ו"השוק השחור", ובשיתוף פעולה עם "אינטרסים זרים" ו"כוחות אינטרסנטיים".

לאחר שנשלחה אליה בקשת תגובה, ועוד לפני פרסום הכתבה, ח"כ השכל פרסמה בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלה הודעות שבהן טענה כי אתר "העין השביעית" פועל בשירות "גורמים חזקים ועבריינים", "ארגוני פשיעה" ו"השוק השחור", ובשיתוף פעולה עם "אינטרסים זרים" ו"כוחות אינטרסנטיים"

ח"כ בועז טופורובסקי מסר בתגובה, בהתייחסות לכתבה שפורסמה ב"וואלה" בספטמבר, כי לא ידע שהוא מתראיין לכתבה שיווקית. "משנבחרתי בשנית לכנסת, באפריל 2019, פנו אלי מ'האקדמיה הישראלית לפוקר' וביקשו את תמיכתי בנושא, והסכמתי", מסר. "שמחתי להצטרף להצעת החוק להסדרת טורנירי פוקר של ח"כ שרן השכל, ואני תומך בה. כשהתבקשה עמדתי לצורכי הכתבה לא נאמר לי כי התוכן ממומן, ובכל מקרה לא ידעתי על כך. אני מציע שתפנו לאקדמיה בנושא זה".

דוברו של טופורובסקי, רועי שיף, מסר בהמשך כי מבירור שנערך עם התאגדות שחקני הפוקר עלה שהארגון, שמעורב בקידום ההצעה, מצהיר כי חרף הסימון "בשיתוף" – לא מדובר בתוכן ממומן. לדבריו, בהתאגדות טענו ש"האקדמיה לפוקר" רק מתפעלת את ערוץ הפוקר של "וואלה", "וזה מביא להם חשיפה".

ח"כ טופורובסקי אמנם ציין בתגובתו כי מי שפנו אליו בעניין הצעת החוק הם אנשי "האקדמיה לפוקר", אך באקדמיה טוענים שגוף אחר אחראי על יוזמת החקיקה. סטס טישקביץ' מ"האקדמיה לפוקר" והתאגדות שחקני הפוקר מסר בתגובה: "הצעת החוק גובשה וקודמה על-ידי התאגדות שחקני הפוקר בישראל, אשר הינה עמותה רשומה. 'האקדמיה לפוקר' היא חברה פרטית שאינה קשורה להצעת החוק".

סטס טישקביץ', מייסד "האקדמיה לפוקר" ויו"ר התאגדות שחקני הפוקר (צילום מסך מתוך שידורי חדשות 12)

סטס טישקביץ', מייסד "האקדמיה לפוקר" ויו"ר התאגדות שחקני הפוקר (צילום מסך מתוך שידורי חדשות 12)

יודגש כי טישקביץ', שייסד את "האקדמיה לפוקר", ייסד גם את התאגדות שחקני הפוקר ומכהן כיו"ר הארגון. בפרסומים תקשורתיים שעסקו בהצעת החוק הוצג טישקביץ' כמי שמעורב בה באופן אישי, והוא עצמו סיפר על עבודתו מול ח"כ השכל בראיון טלוויזיוני. בהתייחס לערוץ הפוקר של "וואלה" מסר טישקביץ': "'האקדמיה לפוקר' מעולם לא רכשה כתבות מאתר 'וואלה'. האקדמיה מתחזקת מזה זמן רב את אגף הפוקר של 'וואלה' ללא תמורה. 'וואלה' לא משלמים לאקדמיה עבור הכתבות, והאקדמיה לא משלמת ל'וואלה' עבור שטח הפרסום באתר. לאקדמיה יש שיתופי פעולה דומים עם גופים אחרים, כגון מגזין 'בלייזר' של ynet".

טישקביץ' הוסיף: "אמירותיך הקשות כנגד חברי-הכנסת, כמו גם טענותיך כלפינו, מהוות לשון הרע, ואנו לא נהסס לפעול בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו כנגד הפצת שקרים אשר כל מטרתם הינה גרימת נזק לקהילת הפוקר בישראל, להתאגדות שחקני הפוקר, ל'אקדמיה לפוקר' ולחברי-הכנסת. אתר 'וואלה' יאשר לך בהמשך כי אף אחד לא שילם לאחר כספים כפי שאתה טוען".

באתר "וואלה" העדיפו לא למסור תגובה לדברים.

* * *

ח"כ שרן השכל בכתבה השיווקית של "האקדמיה לפוקר". "וואלה", 7.5.2020 (צילום מסך)

ח"כ שרן השכל בכתבה השיווקית של "האקדמיה לפוקר". "וואלה", 7.5.2020 (צילום מסך)