ביהמ"ש דחה את תביעת לשון הרע של השוטר אלון חמדני נגד כלי תקשורת שציטטו שיר סאטירי שכתב הפעיל עו"ד ברק כהן, וקיבל באופן חלקי את התביעה נגד כהן עצמו.

"הגעתי לכלל מסקנה שדין התביעה נגד כהן להתקבל", כתב השופט משה בר-עם מבית המשפט המחוזי בירושלים, "עם זאת, לא שוכנעתי לפסוק פיצויים בשיעור שנדרש, אלא באופן חלקי, לעניין הנזק הכללי בלבד, שכן לא הוכח, במידה הדרושה, קיומו של נזק מיוחד ובעיקר, לא הוכח יסוד הקשר הסיבתי. בין הפרסום לבין הנזק; בנסיבות אלה, ומטעמים נוספים, לא שוכנעתי לפסוק פיצויים מוגברים. כך בעניין כהן ובעניין אמצעי התקשורת, נחה דעתי כי התביעה בעניינם דינה להידחות, בעיקר, בשל טענות הגנה העומדות להם בנסיבות העניין, ובמיוחד, בגין 'הגנת העיתונות האחראית'".

כהן חויב בתשלום פיצוי של 150 אלף שקל לשוטר, ללא חיוב בהוצאות. סכום התביעה המקורי עמד על 2,800,000 שקל והשופט מציין כי הפיצוי בפועל עומד על "כ-5% מסכום התביעה". חמדני עצמו חויב בתשלום 40 אלף שקל, הוצאותיהם של כלי התקשורת והעיתונאים אותם תבע - ערוץ 10, חדשות 10 וגיא לרר; רועי כץ (בשל כתבה שפירסם ברשות השידור); שי גולדשטיין, דרור רפאל ורדיו ללא הפסקה; אתר "וואלה".

השופט בר-עם קבע כי השיר "רכז מידע" "כולל ביטויים קשים וגידופים חריפים בקשר לתובע, שהם בבחינת לשון הרע". לפי פסק-הדין, ההתייחסות של כהן לחמדני אישית, ובעיקר השימוש במילה "נחש", עלולה לפגוע בו במילוי תפקידו במשטרת ישראל. השופט בר-עם קבע כי כהן לא הצליח להוכיח שהטענות נגד חמדני, כפי שעולות בשיר, הן אמת ועל כן אינו זכאי להגנת אמת בפרסום. גם הגנות תום הלב והבעת דעה נדחו על ידי השופט.

אשר לאמצעי התקשורת, השופט בר-עם קבע כי חלק מהפרסומים של השיר היו מותרים כיוון שנכללו בדיווח על הליך משפטי, פרסום אחד היה בתוכנית סאטירה ועל כן מוגן אף הוא. לגבי הפרסומים האחרים, השופט בר-עם קיבל כי ממילא כל הפרסומים של השיר היו מוגנים מכוח "הגנת העיתונאות האחראית" שנקבעה בבית-המשפט העליון בפסק הדין בתביעה של סרן ר' נגד אילנה דיין. "שוכנעתי כי אמצעי התקשורת פרסמו את השיר או קטעים ממנו, שלא על מנת לפגוע בתובע, או מטעמים פסולים אחרים. הוכח, כי אמצעי התקשורת עשו זאת מתוך מניעים ראויים, ובהינתן העניין הציבורי המשמעותי בפרסומים.", פסק השופט.

השופט בר-עם אמנם מצא גם קשיים בפרסומי התקשורת, שכללו בין היתר סרטון אנימציה שבו נראה נחש ירוק, הצגת התובע מיד לאחר הצגת קטעים מהשיר ואי בקשת תגובה מחמדני. ואולם, בשקלול כולל נפסק כי כל אלה לא נבעו ממניעים פסולים ו"בוודאי שאין מדובר בעיוות מודע ומהותי של המציאות".

השופט אף קבע כי "יש לתת שיקול דעת רחב לאמצעי התקשורת בנושאים מעין אלה, שכן החמרה יתר על המידה עם אמצעי התקשורת, מקימה חשש שאמצעי התקשורת ינקטו 'צנזורה עצמית' ויימנעו מפרסום ידיעה שעשויה להיחשב לשון הרע. גישה זו עלולה להביא ל'אפקט מצנן' ובכך יימנע פרסומן של ידיעות חשובות, וכפועל יוצא מכך לא ימלאו אמצעי התקשורת את תפקידם החברתי החשוב".

כהן יצר והפיץ את השיר "רכז מידע" בסוף שנת 2013, על רקע התגייסותו למאבק משפטי של קבוצת אוהדי בית"ר ירושלים. לפני כשלוש שנים הורשע כהן בעבירות של העלבת עובד ציבור והפרעה לשוטר בשל אותו שיר מחאה ופוסטים שפירסם נגד חמדני בפייסבוק, ונגזרו עליו קנס של 5,000 שקל ו-300 שעות עבודות שירות. ערעורו למחוזי - נדחה.

מילות השיר בגינו חויב עו"ד כהן כפי שהן מצוטטות בפסק הדין: "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות אוסף ומתנכל אוכל את הבריות, חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר, חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר. בלי מדים ובלי חוקים ובלי שום אלוהים מכה ללא רחם בכל הילדים. כי חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר, חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר. חמדני רק שכח בקורס למלשינים הצדק לא יברח לא יסתיר פנים. חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר, חמדני שוטר זוטר רכז מידע למען המשטר. כלב בן כלב". בהמשך מצוטטת גרסה נוספת, שונה במקצת.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.05MB)