משרד החוץ ישלם לצלם עיתונות קרוב ל-200 אלף שקל בגין הפרת זכויותיו, כך פסק לאחרונה השופט אילן רונן מבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. הפיצוי על הפרת הזכויות שהתבצעה בידי עובדי משרד החוץ ישולם מכספי משלם המסים.

הצלם ישראל ברדוגו, שזכה כבר במאות אלפי שקלים במצטבר מתביעות בגין הפרת זכויותיו, הגיש לפני כשנה וחצי תביעה נגד משרד החוץ בטענה כי בחשבונות של המשרד ברשתות חברתיות הופיעו עשרות תצלומים שלו ללא רשות וללא מתן קרדיט (למעט בתצלום אחד שבו ניתן לו קרדיט). ברדוגו תבע באמצעות עו"ד אריאל דובינסקי לקבל פיצוי בסך 550 אלף שקל, ובהמשך תיקן את התביעה ל-619 אלף שקל.

המדינה טענה, באמצעות עו"ד גינת אריאל-קצ'קו, כי אמנם בחשבונות משרד החוץ פורסמו תצלומים של ברדוגו בלא רשות וקרדיט אך לא במספר שברדוגו טען ובכל מקרה הדבר נעשה "בשגגה" בשל "קושי בהטמעת ובאכיפת כלל הנהלים בדבר זכויות יוצרים, בקרב מאות העובדים המקומיים שעובדים בנציגויות השונות, אשר אמונים בנציגויותיהם על תפעול ערוצי הניו מדיה הרבים".

תצלום של ישראל ברדוגו בחשבון אינסטגרם של משרד החוץ, שפורסם בלי רשות ובלי מתן קרדיט (מתוך נספחי התביעה)

תצלום של ישראל ברדוגו בחשבון אינסטגרם של משרד החוץ, שפורסם בלי רשות ובלי מתן קרדיט (מתוך נספחי התביעה)

השופט אילן רונן (אשר דן בימים אלה בתביעה שהוגשה נגד "העין השביעית"), דחה את טענות משרד החוץ, ומצא כי המשרד אכן הפר את זכויותיו של ברדוגו ב-12 תצלומים שונים. השופט רונן חייב את המדינה לשלם לברדוגו 141,900 שקל עבור הפגיעה בזכויות היוצרים שלו ועוד 22,000 שקל בגין הפגיעה בזכויותיו המוסריות (אי מתן קרדיט). בסך הכל, אם כן, חויבה המדינה לשלם לצלם 163,900 שקל, ובנוסף חויבה לשלם לו את מלוא אגרת בית-המשפט וכן שכר טרחת עו"ד בסך 24 אלף שקל.

זו אינה התביעה הראשונה שברדוגו זוכה בה מול מפירי זכויות. לדבריו, חברת המדיה שבבעלותו ניזוקה בשנים האחרונות במיליוני שקלים מאחר והתצלומים מופצים על ידי תאגידים ורשויות מבלי לשלם תמלוגים כאשר לא פעם מדובר בצילומים שהושקע הון בהפקתם.

"עשרות צלמים מקצועיים נטשו את המקצוע בשנים האחרונות", אומר ברדוגו, שהוא גם ראש תחום מדיניות באיגוד הצלמים הישראלי, "צריך לזכור כי הפרת זכויות יוצרים היא פגיעה ישירה בנפשם ובכיסם של יוצרים ופגיעה בציבור שלא יהנה מיצירות מקוריות".

62687-07-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 290KB)