האם הליכוד עשה שימוש בטכנולוגיה שמאפשרת לו לעקוב אחרי המיקום הפיזי של המצביעים במהלך יום הבחירות? פרסומאי שעבד עם המפלגה טען בראיון שהתשובה לכך חיובית. הפרסומאי, גילי ארג'נטרו ממשרד "ארג'נטרו ופליקס", אמר בראיון שבליכוד ידעו היכן נמצאים המצביעים ברמת דיוק של 15 מטר – וכך הסיקו האם הם נשארו בבית או יצאו להצביע. כשנשאל על כך בשיחה עם "העין השביעית", ארג'נטרו הכחיש את עצם קיומם של מעקבים.

במערכת הבחירות האחרונה, בנימין נתניהו והליכוד עשו שימוש ב"אלקטור", אפליקציית "ניהול בוחרים" שאחד השימושים המוצהרים בה הוא סימון מצביעים שהגיעו לקלפי על-ידי המשקיפים, באופן שמאפשר לדעת אילו תומכים פוטנציאליים של המפלגה עדיין לא הצביעו וזקוקים להמרצה. השימוש הזה גרר ביקורת ציבורית נרחבת שהצביעה (בין היתר) על הפגיעה בפרטיות הכרוכה בכך, אך ייתכן שהפרסומאי דיבר על מערכת שונה.

הראיון עם גילי ארג'נטרו הוקלט עבור הפודקאסט Ear Catcher בהנחיית הפרסומאי מירן פחמן. הנושא המרכזי בשיחה היה השימוש במאגרי המידע העצומים של המפלגה בקמפיין הבחירות האחרון, שבו המשרד של ארג'נטרו ושותפו, פליקס גוטקוביץ', מילא תפקיד מפתח.

ארג'נטרו על קמפיין הליכוד: "ראינו מי צבוע ליכוד, ומי לא הלך מביתו לקלפי הקרובה לביתו – הפעלנו מערכות של דגימה לוקאלית ברמה של 15 מטר, מה שפייסבוק וגוגל לא יודעים לעשות"

"ידענו לעקוב אחרי הטלפון של כל אחד, זה היה בדאטה שלנו, האם הוא הלך לאזור הקלפי או נשאר בבית", אמר ארג'נטרו על בחירות ספטמבר 2019, וטען כי הוא ואנשיו לא עסקו ב"שום דבר שהוא לא חוקי". בחלק אחר של הראיון, שעסק בבחירות האחרונות, אמר לו המנחה: "ידעתם דרך איכון של הטלפונים אם הם מגיעים לבד או מגיעים ביחד".

במקום להכחיש שהליכוד עסק באיכון טלפונים סלולריים – מהלך שחוקיותו מוטלת בספק עמוק, כמו גם היכולת לבצעו בהיקף נרחב כל-כך – ארג'נטרו חלק פרט יוצא דופן. "ראינו מי צבוע ליכוד, ומי לא הלך מביתו לקלפי הקרובה לביתו – הפעלנו מערכות של דגימה לוקאלית ברמה של 15 מטר, מה שפייסבוק וגוגל לא יודעים לעשות. הם יודעים לעשות את זה ברמה של 4.5 קילומטר".

לדברי ארג'נטרו, המאגר כולל פרטים שנאספו על קרוב למיליון ישראלים. חלק מהם נאספו באמצעות פורטל שהקים משרד "ארג'נטרו ופליקס", שהספיק כבר לרדת מהרשת. מאגר המידע של הליכוד כולל גם "דאטה חמה וטרייה", כהגדרתו, שנאספה במהלך שתי מערכות הבחירות הקודמות. ככל שהמידע הזה מבוסס על פנקס הבוחרים, שאותו המפלגה וספקיה מחויבים להשמיד אחרי כל מערכת בחירות, עצם שמירתו מנוגדת לחוק ופוגעת בפרטיותם של האזרחים.

"הייתי בורג במערכת"

האם הליכוד באמת עקב אחרי אזרחים ברמת דיוק של 15 מטר, כפי שטען ארג'נטרו בפודקאסט? יממה לאחר פרסום הראיון, הפרסומאי מנסה להרחיק את עצמו מהסוגיה. "אלה דברים שאתה לא יכול לשאול אותי, תצטרך לשאול את האנשים שעסקו בדבר הזה", הוא אומר בשיחה עם "העין השביעית". "המשרד שלי, והשותף שלי פליקס, ניהל את כל מערך הדיגיטל, ודיגיטל היום זה חיבורים בין דאטאות לפרסום ובין מיקומים לשטח. אני הייתי בורג במערכת".

השתמשתם בתוכנה שאנשים התקינו? הם נתנו לכם אישור לעקוב אחריהם?

"לא, מה פתאום. איך אתה מגיע למקומות האלה? אין לי מושג על מה שאתה אומר. אתה לא עוקב אחרי אנשים. יש לך טלפון סלולרי עם Waze? באותה מידה אתה יכול להוציא כותרת: 'Waze עוקב אחרינו'".

כדי ש-Waze תעקוב אחריך, אתה צריך להתקין את התוכנה – ואתה גם יודע שהיא עוקבת אחריך, כי התכלית שלה היא לומר לך איפה אתה נמצא ולאן ללכת.

"אני מסכם את השיחה הזאת: אני איש פרסום, איש דיגיטל, אתה לוקח אותי למקומות שאני לא מבין בהם, וזה מה שיש לי להגיד לך. זה הכל. אתם כתבים רציניים, תבדקו".

פניית "העין השביעית" לליכוד נותרה ללא מענה.

* * *

להאזנה לראיון עם גילי ארג'נטרו בפודקאסט Ear Catcher