פייסבוק חסמה עיתונאי עצמאי בגלל תלונה של אתר חדשות עליו מתח ביקורת. האתר, "פאנט", התלונן כי פרסום צילומי מסך מהאתר בדף הפייסבוק של העיתונאי הם בגדר הפרת זכויות יוצרים. לפני מספר ימים קיבל העיתונאי, וואיל עוואד, הודעה מפייסבוק כי הדף שלו נחסם למשך שלושה ימים, זאת בנוסף למחיקה של מספר פוסטים בודדים. על פי ההודעה שקיבל, מי שעומד מאחורי התלונה נגדו הוא אתר "פאנט", חלק מקבוצת "פנורמה" שבבעלות באסם ג'אבר.

"פאנט", אתר החדשות בערבית הפופולרי ביותר בישראל, הציג קמפיין מודעות בתשלום של הליכוד לפני יום הבחירות, כשבמקביל התפרסמו באתר ידיעות וכתבות ששירתו את הליכוד. על רקע זה מתח עוואד ביקורת על ג'אבר ו"פאנט", ופירסם צילומי מסך רלוונטיים מ"פאנט" בתוספת הערות סאטיריות. ב"פאנט" טענו כי הצילומים מהווים הפרה של זכויות יוצרים. פייסבוק קיבלו את הטענה וחסמו את הפרופיל הפרטי של עוואד. במהלך השבת קיבל עוואד הודעות על תלונות נוספות שהוגשו נגדו ע"י "פאנט".

בפייסבוק, כרגיל, לא מוכנים להגיב על פרטי המקרה או לקחת אחריות על החלטתם. ממשרד יחסי הציבור "שלום תל-אביב", המייצג את פייסבוק בישראל, נמסר רק כי אם עוואד מעוניין בכך הוא יכול "לערער" על ההחלטה ע"י שליחת הודעה לפייסבוק.

תוכן שהוסר מדף הפייסבוק של עוואד

תוכן שהוסר מדף הפייסבוק של עוואד

עוואד הוא עיתונאי מוערך בחברה הערבית בישראל ומוכר כאחד העיתונאים הפלסטינים היחידים העוסקים בעיתונות חוקרת. בעבר ערך והגיש בערוץ הטלוויזיה מוסוואה, כתב באתר החדשות בוקרא ובעיתונות המודפסת. כיום עובד בתחנת "איחנא טי.וי", מלמד תקשורת ומוכר גם כפעיל מרכזי במיזמים חברתיים.

לעוואד עמוד פייסבוק פופולרי ולו כחמישים אלף עוקבים, בהם חברי כנסת, עיתונאים, אישי ציבור, עובדי עמותות, אקדמאים ומשפיענים בחברה הפלסטינית בישראל. בדף מפרסם עוואד טקסטים סאטיריים שעוסקים בעיקר בפוליטיקה ובעולם התקשורת בערבית.

עוואד ידוע כעיתונאי ביקורתי שאף סופג בשל כך ניסיונות השתקה. חיציו כוונו בשנה האחרונה בין השאר גם לרשימה-המשותפת, אחרי שהמליצה לנשיא על בני גנץ לראשות הממשלה, ולראש עיריית נצרת השנוי במחלוקת עלי סאלם. מושא ביקורת אחר של עוואד הוא אתר "פאנט" וערוץ הטלוויזיה "הלא טי.וי" שבבעלותו של ג'אבר, אותם הוא מאשים ברדידות תקשורתית.

כעת, טוענים עוואד וטוענים המגיבים בדף הפייסבוק שלו, ב"פאנט" מנצלים את הביקורת של עוואד על שיתוף הפעולה עם הליכוד כדי לחסום את קולו בפייסבוק.

ביקורתו של עוואד נסובה, כאמור, על הפרסומים הנוחים לליכוד שהתפרסמו מאמצע פברואר ב"פאנט": כתבה על כך שח"כ מיקי זוהר ביקש מנתניהו לקדם טיסות ישירות מישראל מסעודיה, כדי להקל על עולי רגל מוסלמים מישראל שמעוניינים לקיים את מצוות החאג'; ראיון עם השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל; כתבה מחמיאה על קשריו של נתניהו בעולם הערבי וראיון נדיר של נתניהו שערך ג'אבר עצמו. הפרסומים באו במקביל לקמפיין מודעות בתשלום באתר שכוון נגד הרשימה-המשותפת, תחת הסיסמה "וואלה אישי" ("כלום") ומסר לפיו הרשימה-המשותפת לא עשתה כלום בשביל האזרחים הערבים.

עוואד מנה את 14 השאלות שהפנה ג'אבר לנתניהו וערך אותן לקליפ קצר אותו פירסם בליווי הכיתוב "צפו ב 14 שאלות ליקוק של 'הלא' ו'פאנט' לראש הממשלה - רק היה חסר שישאל אותו מה הסוד לברק בעיניו". הפוסט הוסר על ידי פייסבוק בעקבות התלונה של "פאנט". פוסטים ביקורתיים אחרים, שכללו צילומי מסך מ"פאנט", הוסרו גם הם ע"י פייסבוק. ולבסוף, כאמור, נחסם הדף כולו.

מקבוצת "פנורמה" נמסר בתגובה לפניית "העין השביעית" כי הם מסקרים "בצורה אובייקטיבית את כלל המפלגות והזרמים הפוליטיים בצורה הוגנת ועניינית" והאשימו את עוואד ב"התנהלות בריונית, גניבת חומרים, עבירה על זכויות יוצרים וכן הסתה אישית ומערכתית".