הסקרים והפרשנים חוזים כי כמו בבחירות לכנסת ה-22, גם הבחירות לכנסת ה-23 לא יכריעו בשאלת הנהגת המדינה, אולם כבר עכשיו ניתן להכריז על מרוויח מרכזי מחוסר היכולת להכריע: תאגיד פייסבוק העולמי. מתחילת אוגוסט הוציאו גופים וגורמים שזוהו באופן רשמי בפייסבוק כפוליטיים 30 מיליון שקל על פרסום של 54 אלף מודעות שונות. אגב, על הרווחים הללו פייסבוק כמעט ואינה משלמת מיסים למדינת ישראל.

"העין השביעית" בחנה באמצעות "ספריית המודעות של פייסבוק" מיהם שיאני ההוצאות במהלך החודש האחרון שלפני בחירות מרץ 2020 (הנתונים מתייחסים ל-30 הימים שבין 30 בינואר 2020 ל-28 בפברואר).

בראש רשימת 25 העמודים נמצא העמוד הרשמי של ראש הממשלה בפועל בנימין נתניהו, עם תשלום של למעלה ממיליון שקל (1,134,956) שקל על קידומים ממומנים.

במקום השני נמצא עמוד הפייסבוק של הטוען לכתר בני גנץ, ששילם באותה תקופה לפייסבוק 862,133 שקלים חדשים. אם מתייחסים במשותף להוצאות על קידום בפייסבוק של רביעיית הקוקפיט של כחול-לבן - גנץ, לפיד, אשכנזי ויעלון - הסכום עולה על זה שהוציא נתניהו בדף הרשמי שלו ועומד על למעלה משני מיליון שקל (2,154,995).

דיוקנותיהם של נתניהו וגנץ בדפי הפייסבוק שלהם (צילומי מסך)

דיוקנותיהם של נתניהו וגנץ בדפי הפייסבוק שלהם (צילומי מסך)

סך הכל פורסמו בתשלום בפייסבוק מתחילת אוגוסט 2019 ועד 28 בפברואר 2020 54,608 מודעות שמסומנות כמודעות פוליטיות. סך התשלומים לפייסבוק על מודעות פוליטיות מתחילת אוגוסט 2019 עד 28 בפברואר 2020 עמד על 30,670,181 שקל.

כמה כסף הוציאו המפלגות והגופים פוליטיים ברשימת 25 המובילים?

הליכוד: 1,296,105 שקל; כחול לבן: 2,262,374 שקל; הרשימה-המשותפת: 179,845 שקל; הברית-הישראלית: 750,955 שקל; עבודה-גשר-מרצ: 1,126,218 שקל; ישראל-ביתנו: 225,129 שקל; ש"ס: 250,280 שקל. סך הכל הוציאו תנועות שמאל-מרכז חוץ פרלמנטריות סכום של 1,127,594 שקל. את עיקר הסכום הוציאה הברית הישראלית (בלעדיה, הסך הכולל עומד על 376,639 שקל).

להלן רשימת 25 העמודים הפוליטיים שמחזיקים בתואר שיאני ההוצאות על מודעות בפייסבוק ב-30 הימים האחרונים שלפני הבחירות. סך הכל הוציאו 25 העמודים6,692,525 שקל בתקופה זו.

  1. עמוד הפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו: 1,134,956 שקל  (תשלום: מפלגת הליכוד. 3,249 מודעות).
  2. עמוד הפייסבוק הרשמי של בני גנץ - 862,133 שקל (תשלום: מפלגת כחול לבן. 256 מודעות).
  3. עמוד הפייסבוק "פעם שלישית ודי" - 658,957 שקל (תשלום: הברית הישראלית. 811 מודעות).
  4. עמוד הפייסבוק הרשמי של יאיר לפיד - 601,355 שקל (תשלום: מפלגת כחול לבן. 46 מודעות).
  5. עמוד הפייסבוק הרשמי של עמיר פרץ - 436,462 שקל (תשלום: מפלדת העבודה. 161 מודעות).
  6. עמוד הפייסבוק הרשמי של גבי אשכנזי - 360,025 שקל (תשלום: מפלגת כחול לבן. 563 מודעות).
  7. עמוד הפייסבוק הרשמי של משה בוגי יעלון - 331,482 שקל (תשלום: משה בוגי יעלון. 90 מודעות).
  8. עמוד הפייסבוק הרשמי של מפלגת מרצ - 278, 209 שקל (תשלום: מפלגת מרצ. 139 מודעות).
  9. עמוד הפייסבוק בערבית كلنا مصوتين - כולנו מצביעים - 240,559 שקל (תשלום: קואליצית 17/9. 182 מודעות).
  10. עמוד הפייסבוק הרשמי של ניצן הורוביץ - 216,661 שקל (תשלום: מפלגת מרצ. 98 מודעות).
  11. עמוד הפייסבוק של מפלגת העבודה - 201,091 שקל (תשלום: מפלגת העבודה. 71 מודעות).
  12. עמוד הפייסבוק של אריה מכלוף דרעי - 172,445 שקל (תשלום: ש"ס. 43 מודעות).
  13.  עמוד הפייסבוק הרשמי של מפלגת הליכוד - 161,149 שקל (תשלום: מפלגת הליכוד 51 מודעות).
  14.  עמוד הפייסבוק הרשמי של אביגדור ליברמן - 151,565 שקל (תשלום: אביגדור ליברמן. 251 מודעות).
  15.  עמוד הפייסבוק הרשמי "ימינה" - 122,667 שקל (תשלום: מפלגת ימינה. 211 מודעות).
  16.  העמוד הרשמי בערבית של הרשימה המשותפת - 108,591 (תשלום: הרשימה המשותפת. 224 מודעות).
  17. עמוד הפייסבוק של מפלגת כחול לבן - 107,379 שקל (תשלום: מפלגת כחול לבן. 98 מודעות).
  18.  ועדת הבחירות המרכזית לכנסת - 102,313 שקל (תשלום: ועדת הבחירות המרכזית לכנסת. 67 מודעות).
  19. עמוד הפייסבוק "משפיענים 2020" - 91,998 שקל (תשלום: הברית הישראלית. 88 מודעות).
  20.  תנועת ש"ס - 77,835 שקל (תשלום: ש"ס. 19 מודעות).
  21. עמוד הפייסבוק של אביגדור ליברמן ברוסית - 73,564 שקל (תשלום: אביגדור ליברמן. 84 מודעות).
  22. עמוד הפייסבוק של הרשימה המשותפת בעברית - 71,254 שקל (תשלום: חד"ש. 96 מודעות).
  23. עמוד הפייסבוק הרשמי של תנועת "עומדים ביחד" - 70,594 שקל (תשלום: עומדים ביחד. 107 מודעות).
  24. עמוד הפייסבוק "תרשום אני ערבי" - 65,486 שקל (תשלום: תרשום אני ערבי. מבית "סיכוי". 44 מודעות).
  25. עמוד הפייסבוק הרשמי של אורלי לוי אבקסיס - 62,726 שקל (תשלום: מפלגת גשר. 37 מודעות).