מזה שנתיים שמשרד הרווחה בשיתוף עם ארגונים חברתיים מפעיל מיזם נפלא: 11 אלף משפחות שאותרו על ידי שירותי הרווחה מקבלות מדי חודש סיוע בשווי של 500 שקל לרכישת מזון: כרטיס בשווי 250 שקל וכן סל פירות וירקות טריים ומוצרים יבשים בסכום דומה.

משמעות שיתוף הפעולה הוא שהארגונים והרשויות המקומיות מתחלקים במימונו עם הממשלה. תוקפו של ההסכם היה עד לדצמבר האחרון. חודשים לפני כן ובמיוחד בחודש נובמבר, לאחר שהתברר כי הולכים לבחירות שלישיות, התחילו הארגונים החברתיים במאבק מול משרדי האוצר והרווחה. כבר אז הם ידעו שהמיזם הלאומי לביטחון תזונתי עומד בפני סגירה. אך משרדי הרווחה והאוצר גררו רגליים.

בכל מאבק ציבורי ישנה חשיבות גדולה לתקשורת הממוסדת, וידיעות וסיפורים הועברו לכתבים השונים. רק חלק קטן מהם הרים את הכפפה. מחוץ לעיתונות הכתובה, אתרי וערוצי החדשות לא הביעו התעניינות. גם בתאגיד השידור הציבורי החליטו שזה לא חשוב מספיק. את הצדיקה אפשר היה למצוא במגישת תוכנית אקטואליה בתחנה הצבאית שלנו, יעל דן, שהחליטה שהמאבק להמשך המיזם הינו מטרה עיתונאית ראויה. המאבק בא לידי ביטוי גם ב"מעריב", "וואלה" ואתרי חדשות קטנים יותר.

הזמן עבר, הארגונים כתבו מכתבים לשרים, לאגף התקציבים, לחברי הכנסת, התחננו לקיים דיון חירום בנושא. 11 אלף משפחות רעבות לא יכולות לעמוד מול בליץ השידורים והפרשנויות על הבחירות, המהלכים המדיניים וההסלמה בדרום. בשבוע האחרון של ינואר התגלה צדיק נוסף. במשך שבועיים סיקר "כלכליסט" באמצעות הכתב והפרשן החברתי שחר אילן את הנושא בצורה רחבה ומקצועית. הכתבות על המיזם קיבלו כותרות ראשונות בעיתון ולאט לאט החל סחף גם מצד חברי הכנסת שקיבלו עוד ועוד בקשות מהארגונים ומהפעילים ללחוץ על יו"ר ועדת הכספים לקיים דיון חירום בנושא. בסוף זה הצליח.

ב-5 בפברואר התקיים דיון מיוחד בנושא המיזם הלאומי לבטחון תזונתי בוועדת הכספים של הכנסת. 20 חברי כנסת הגיעו לדיון, המון. יש כאלה שצחקו ואמרו שממילא אין להם עכשיו מה לעשות אז הם באו. אתם יודעים משהו? כל הכבוד להם. זו עבודתם והם עשו אותה בדיוק כמו שצריך. מי שלא הגיעו לדיון היו העיתונאים, כמעט אף אחד, למעט כתב "כלכליסט". ערוצי הטלויזיה לא טרחו אפילו לשלוח צלם. אפילו ערוץ הכנסת, שאולפנו ממוקם כמה עשרות מטרים מחדר הוועדה, לא טרח להיות שם.

מי שינסה להגיד לי שזה לא חומר חדשותי, שזה לא חומר שיש בו עניין לציבור, סליחה, לא קונה. אחרי הדיון דיווחו עליו העיתונים ואתרי החדשות, גם במהדורות החדשות דיווחו בקצרה ולמחרת היום ראיינו את האם החד-הורית שהגיעה משדרות לספר על המצוקה הגדולה בה היא חיה והנזק הגדול שנגרם לה כתוצאה מסגירת המיזם. וזהו.

הדיון נשא פרי: למחרת היום הודיע שר הרווחה כי המיזם ימשיך לפעול וכי יקצה שישה מיליון שקל לחודשים הקרובים כדי לאפשר את קיומו. רוב אתרי החדשות והעיתונים דיווחו על ההחלטה המשמחת. ומי לא? נכון, ערוצי הטלוויזיה. ותגידו, מה בדיוק שווה תאגיד השידור הציבורי אם אפילו בנושא שכזה הוא לא עוסק בצורה משמעותית ובזמן אמת? לחדשות הטלוויזיה היה יותר חשוב לסקר את התגייסותה של נועה קירל במסלול הטאלנטים לצבא. רק במגזין יום שישי של התאגיד הציבורי בחרו סוף סוף להתייחס לנושא.

המאבק לא הסתיים. להיפך. התקציב שאושר כרגע מספיק בערך לשלושה חודשים. בעוד שלושה חודשים אולי תהיה ממשלה ואולי לא, תקציב מדינה בטוח שלא יהיה. יעברו עוד לפחות שישה חודשים עד שהוא יאושר בכנסת. המשמעות היא שחייבים להמשיך ולתקצב את המיזם לפחות עד סוף שנת 2020 בהחלטה מיידית של שרי הרווחה והאוצר. ערוצי הטלויזיה יש הזדמנות לתקן את חטא ההתעלמות.

רן מלמד הוא מנכ"ל עמותת "ידיד" לשעבר וכיום מייסד "נקודת מפנה", המרכז לקידום מדיניות של רווחה כלכלית