ההמולה התקשורתית בעקבות התאבדותו של מוני פנאן, מי שהיה המנהל של מכבי תל-אביב במשך 16 שנה, החלה בסיפורים על הלב הגדול של הקבוצה, שנשבר לאחר שנדחק מהמערכת לפני כשנה וחצי. שעות אחדות לאחר מכן כבר החלו להתגלגל באתרים סיפורים על הלוואות, השקעות לא ברורות, חובות ושוק אפור.

הסיפור שכבש השבוע את התקשורת חשף פן אפל נוסף מבית מדרשה של הקבוצה של המדינה. מכבי תל-אביב בכדורסל היא מיתוס בתהליך של היסדקות. מאחורי הקבוצה הישראלית המצליחה ביותר נגררת קופת שרצים התופחת משנה לשנה. כמה מהשערוריות מתגלות רק כשמתרחש משהו דרמטי, אבל היו יכולות להיחשף גם בימי שגרה. לעיתונות הספורט נוח יותר להצטרף לשערוריות הנחשפות מעצמן, בדרך הטבע, מאשר לעבוד על תחקירים ולפוצץ בועות ביוזמתה.

העיסוק של פנאן בכספים אפורים היה ידוע לכתבים המלווים את מכבי תל-אביב. לכסף אין ריח, אבל השמועות על מעורבותה של הקבוצה בעסקיו של פנאן היה צריך להוליד בדיקה ופרסום ממצאים. ברם, מי יעז לאבד את עצמו לדעת ולגזום את הענף שממנו הוא מתפרנס? הכי נוח להיות קרוב לצלחת, לנסוע באוטובוס של מכבי במשחקיה באירופה, לכתוב מי יפתח בחמישייה ולהמשיך לשתוק נוכח המרק המבעבע מתחת לפני השטח.

מוני פנאן. אוקטובר 2007 (צילום: יוסי זליגר)

מוני פנאן. אוקטובר 2007 (צילום: יוסי זליגר)

רק מותו של מסוקר משחרר את המסקרים מהסימביוטיות של היחסים איתו. אם לוקחים בחשבון שרוב כתבי הספורט הם גם אוהדי קבוצה, המניע שלהם שלא לכתוב על מעלליו של המסוקר שלהם קשור לאג'נדה שלהם כאוהדים, שהיא הפוכה לזו העיתונאית: למה ללכלך, למה לעשות רעש? העיקר שהקבוצה מתקדמת, אנחנו אוהבים אותה, מתפרנסים ממנה, כולנו משפחה אחת קטנה וצפופה, ולא מוציאים לכלוכים החוצה.

אם עיתונאי הספורט באמת לא ידעו על עיסוקיו של פנאן, באה לפני חמש שנים כתבה ב"דה-מרקר" וחשפה את התנהלותו כמי שכקשור לשוק האפור ואת האופן שבו עסקיו התחככו במכבי תל-אביב עצמה. היה אפשר לבדוק ביסודיות איך העסק פועל ולהוציא את הממצאים לאור. פוליצר ישראלי.

איתן בקרמן, "הארץ", קרא ביום שלישי לחקור מה קורה באמת במכבי תל-אביב, אבל הפנייה שלו היתה בעיקר למבקר המדינה. אולי כי הוא יודע שלדרוש דבר כזה מהקולגות לא יועיל כלום. בעיתוי מושלם פורסמה ביום שני כתבה מעניינת ב"מעריב" על ניק לוין, מתעשר אנגלי ששמו נקשר לעסקאות פיננסיות עם כמה דמויות מצמרת הספורט הישראלי. התברר שעקץ רבים בעשרות מיליוני ליש"ט, וייתכן שביניהם היה גם פנאן. ומי מהעיתונאים יתעסק עם אנשי עוקץ ישראלים? ומי יחשוף איך קבוצות כדורגל וכדורסל קשורות לשוק האפור, עד כמה מעורבים משפחות פשע והעולם התחתון בקבוצות, מה היקף ההימורים הלא חוקיים או הלבנות הכספים?

תקשורת הספורט מפגרת בכמה צעדים אחרי העיתונות החוקרת במגזר הכלכלי, ודאי אחרי הפוליטי. גם שם המצב לא מי יודע מה, אבל לפחות יש תנועה. בעיתונות הספורט השלולית תקועה. מחכים למתאבד הבא, או לסיפור סנסציוני על שחקן שמסתבך בקטטה במועדון לילה.

ביום שלישי צללו ב"ידיעות אחרונות" עמוק מכולם לבצת ההכפשות: זוגתו לשעבר של פנאן האשימה את היו"ר שמעון מזרחי בבגידה בחבר. מזרחי, שבאותו יום ובאותו עיתון קיבל טור אישי על פני עמוד ואף פירסם מודעת אבל אישית, נדהם מהחוצפה. "ידיעות אחרונות" הרוויח נתח רכילות עסיסי, אבל יומרני לדרוש ממנו, כמו גם מהיתר, שירות אמיתי לציבור. למשל, לדחוף את הראש מתחת לשטיח ולחשוף את הריקבון.

הפתעה, ועוד הפתעה

למרות בינוניותה של עיתונות הספורט, יש תקווה לעתיד טוב יותר. אולי לא תחקיר עומק מהדהד, אבל עיתונות מאוזנת ועניינית יותר. כמו למשל היחס החם והנדיב של עיתוני יום ראשון להישג של מתעמל הקרקע אלכס שטילוב, מקום שלישי באליפות העולם. טבעי שספורט "הארץ" יקדיש לכך את השער גם יום אחרי מחזור ליגה בכדורגל. השיקולים בשוקן אינם מושתתים על רייטינג. גם אם יפתחו עם תחרות גולף בארה"ב, אף אחד לא ייפול מהכיסא. ההפתעה היא כש"מעריב", שהופך בחודשים האחרונים לסמן הימני של הכדורגל בעיתונות המודפסת, הולך על המתעמל בשער.

מי שהדהים באמת היה "ידיעות אחרונות". קוראים מיששו את הנייר לראות שזה אכן העיתון של המדינה, עורכי המדור לדורותיהם בלעו את הנייר מהפתעה. הצהובון הספורטיבי ויתר על שער יום ראשון צפוי עם מכבי חיפה/מכבי תל-אביב/הפועל תל-אביב, והלך בגדול על המתעמל. מקריות? גחמה של עורך? אכזבה ממחזור כדורגל צפוי? מדור הספורט של "ידיעות" מיום שישי הוכיח שזה לא מקרי: אחד מארבעת העמודים פתח עם סיקור על המתעמל הישראלי.

מאמציו של ספורט "ידיעות" בחודשים האחרונים לצמצם פיגור איכותי ניכרים בהחלטות רבות. מה שהיה בשנים האחרונות סמרטוטון, משתדל לחזור אל משפחת העמים. יש להם עוד הרבה מה לשפר, בעיקר בעומק התכנים, אבל ברחוב מוזס עולים על הגל החיובי. מדליה קטנה גם להם.

4 קטנות

קריאה מכדור הארץ. "הארץ" חשף ראשון שנשיא הפועל ירושלים בכדורסל התפטר. ברכותי. עד כדי כך היו מרוצים שם מהסקופ הבינוני, שכותרת המשנה לפולו-אפ בישרה על "כפי שפורסם בלעדית ב'הארץ'", ואף הכתבה נפתחה כך: "כפי שפורסם בלעדית בספורט 'הארץ' בשבוע שעבר"... כלומר, מה שחשוב קודם כל הוא עצם החשיפה ב"הארץ", ורק אחר-כך הסיפור עצמו. מגלומניה שלא מתאימה להם.

קריאה מעכו. ב"מעריב" כנראה מזלזלים בליגת-העל בכדורגל עד כדי כך שהמשחק בין עכו לסכנין סוקר אצלם כידיעת כותרת ביניים עם יחס של ליגה א'. זה משום שהמשחק הסתיים ללא שערים, או מפני שנערך ביום ראשון ולא בשבת?

קריאה אחרונה לערוץ הספורט. מחזור שישי בליגת-העל בכדורגל, ובאתר הערוץ אין עדיין תקצירי משחקים. הלו, מישהו?

ב-ynet ביקשו להעשיר את ליגת-העל בכדורגל, והצמידו לה את טבלאות ה-NBA. עכשיו עכו ורעננה בחברה טובה עם יוסטון, ממפיס וסן-אנטוניו, ומתחת לכל זה אפשר למצוא גם את משחקי המחזור הבא בבלומפילד ובאשדוד. העולם הוא בסך-הכל כפר קטן. 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il