"תודה לאלפים הערב בהפגנת התמיכה בי בירושלים. אוהב אתכם ומעריך מאוד!" כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בעמוד הטוויטר שלו בשעת לילה מאוחרת של יום חמישי (12.12), במקביל לדיונים על פיזור הכנסת ה-22. נתניהו צירף צילום-קולאז', מיחבר של שלוש תמונות של הקהל בהפגנה ההיא שהתקיימה לכבודו בכיכר אגרנט הסמוכה לבית המשפט העליון.

המילים החמות של נתניהו הכילו מילה אחת בעייתית: "אלפים". לא היו אלפים בכיכר אגרנט. החשיבות של הפוסט הזה היא ביוזמה של נתניהו להוציא דבר שאין בו אמת, כתוב אישית, לאוהדיו במרחב הציבורי. לכאורה ביקש לקבע בעצמו את כמות תומכיו באירוע, רק שלא יתעורר ויכוח על מספר המשתתפים בהפגנת התמיכה בו כמו שאירע שבועיים קודם (26.11) בעצרת שהתקיימה בתל אביב. ומה עם הקולאז'? האמת אינה הבעיה שלו, רק עליבותו וההקשר שבו הוצב. משונה להתבונן בעבודה גראפית מרושלת של חיבור צילומים באיכות גבולית בחשבון הטוויטר של ראש הממשלה; אבל, האמת המילולית היא היא הבעיה.

התרמית לכאורה נחשפה עוד באותו הלילה (12.12) והדבקת הצילומים התפרשה כ"פוטושופ פתטי" ב"וואלה". "ראש הממשלה הסיר את הציוץ", עדכן בטוויטר כתב גל"צ אליאב בטיטו. אך מכיוון שהציוץ כבר הונצח באמצעות צילומי מסך הוא עלה במהלך הלילה והבוקר שוב ושוב בעיתונות האלקטרונית: ב"כאן" כתמוה, מביך ב"הארץ", פדיחה ב"כיכר השבת" והביטוי ההולם "פייק ניוז" ב"שיחה מקומית".

"תודה לאלפים הערב בהפגנת התמיכה בירושלים. אוהב אתכם ומעריך אתכם מאוד!", הציוץ השקרי של נתניהו שנמחק

"תודה לאלפים הערב בהפגנת התמיכה בירושלים. אוהב אתכם ומעריך אתכם מאוד!", הציוץ השקרי של נתניהו שנמחק

שלוש התמונות ששימשו לקולאז' הוקפאו מסרט וידיאו שעליו מתנוססים הסמלילים של גרובייס הפקות, מטה המאבק המשותף של המחנה הלאומי וכן של דף הפייסבוק "אחדות וגאולה", שגם שיתף את הוידיאו והפנה אל הציוץ הבעייתי של ראש הממשלה. הסרט, שאורכו שעתיים וחצי, התפרסם גם באתר ערוץ 7, זכה לשיתופים ברשתות החברתיות והיה כחומר הגלם לאילוסטרציה שיצר נתניהו, להמחשת טענתו הכמותית בדבר "אלפי" מפגינים.

חדות לא מוצלחת, עכירות קלה בגוונים ומיעוט בפרטים, מאפיינים את הדימויים שנבחרו לקולאז'. הם צולמו מזווית דומה, מעט מרחוק, הראו בערך את אותו הקהל, בהפרשי זמן קצרים. הדבקת התמונות זו לזו ללא גבולות ביניהן יצרה מעין בליל של דמויות, שלטים ודגלים, כמרקם לא אחיד. התוצאה נראית כעבודה של מי שמכיר מעט מהיכולות של התוכנות לעיבוד תמונה, איחוי בסיסי ופשוט באמצעות גזור והדבק.

כמו צילום של פסיפס אוהדים במגרש כדורגל, שיוצר אצל הצופה את התחושה שיש עוד רבים מהם בצדדים, מחוץ לתמונה, בקולאז' שפרסם נתניהו יש התחכמות דומה. כביכול אנו רואים מקטע שמפאת חוסר מקום במסגרת הנתונה לא נוכל לחזות בשלם ממנו הוא לקוח. ההעמדה הזו מכונה "קומפוזיציה פתוחה"; אין בה אלמנט מרכזי אחד ברור, ועין הצופה משוטטת על פני התמונה שבשוליה ממוקמים עוד ועוד עצמים. כך ניתן להתרשם שהמסגרת מראה רק גיזרה חלקית ממצג גדול בהרבה. במקרה הנוכחי אותה - הגיזרה כפול שלוש.

אבל במציאות, כאן לא היו רבים שנותרו מחוץ לפריים. בטוויטר "כאן חדשות" מנו כ-100 מפגינים וב"וואלה" הרחיבו ל"עשרות עד מאות" מפגינים. לכן, כשהקולאז' הזה משמש כליווי ויזואלי לתודת נתניהו ל"אלפים", הוא למעשה נועד ליצירת "רעש חזותי", סוג של בלגן בעיניים בזמן גניבת הדעת.

יאיר גיל מלמד צילום במכללה האקדמית גורדון ובחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה