חקירות נתניהו חשפו בפני הציבור הישראלי את מערכות היחסים הסמויות שניהל ראש הממשלה עם בכירי ענף התקשורת בישראל, אבל לא רק איתם. החקירות העניקו גם הצצה לקשריו עם בעלי הון זרים, ועם תאגיד תקשורת מהגדולים והחזקים באירופה – קבוצת אקסל-שפרינגר הגרמנית, המוציאה לאור של העיתונים הנפוצים "בילד" ו"די ולט". באקסל-שפרינגר מכחישים כל קשר ליחסי ההון-שלטון שעומדים במרכז פרשיות נתניהו. ואולם, בקרוב עשוי מנכ"ל הקבוצה, מתיאס דופנר, להישאל על כך בבית-המשפט.

"ידיעות אחרונות" ו"וואלה" עומדים במרכז שתי פרשיות השחיתות המכונות "תיק 2000" ו"תיק 4000", שבהן מואשם בנימין נתניהו במעורבות בעסקאות שוחד עם המו"לים שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס. במהלך חקירת המשטרה, שמה של קבוצת התקשורת הגרמנית נקשר בשני מהלכים: מגעים לרכישת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס; ורכישת אתר הלוחות "יד2" – עסקת ענק שהניבה ל"וואלה" של שאול אלוביץ' כ-800 מיליון שקל ועוררה תהיות כבר בעת חתימתה.

כפי שדווח אז בעיתונות הכלכלית, הסכום העצום ששילמו הגרמנים עבור "יד2" היה גבוה בהרבה מהשווי שלפיו אלוביץ' רכש את האתר שנים אחדות קודם לכן – יותר מפי ארבעה. אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" ועד מפתח ב"תיק 4000", קיבל בונוס של 12 מיליון שקל בשל העסקה.

על-פי דיווחים שפורסמו לאורך החקירה, לשני המהלכים היה קשר לראש הממשלה נתניהו, שתיחזק מערכת יחסים חמה עם בכירי אקסל-שפרינגר. עם זאת, בתגובה שמסרה הקבוצה לאתר "העין השביעית" ב-2017 הוכחש כל קשר למעורבות פוליטית במשא-ומתן לרכישת "יד2". לגבי המגעים עם מוזס נמסר כי "אקסל-שפרינגר מעולם לא שקלה לרכוש את 'ידיעות', ומעולם לא התקיים משא-ומתן בנושא".

מי שיעיינו בכתב האישום שגובש נגד נתניהו יבחינו בשמו של נציג בכיר מאקסל-שפרינגר – המנכ"ל מתיאס דופנר, עד מס' 310 מתוך 333 ברשימת עדי התביעה

חרף ההכחשה המפורשת, מי שיעיינו בכתב האישום שגובש נגד נתניהו, מוזס ובני הזוג אלוביץ' יבחינו בשמו של נציג בכיר מאקסל-שפרינגר – המנכ"ל מתיאס דופנר, עד מס' 310 מתוך 333 ברשימת עדי התביעה.

לפי כתב האישום, הרקע להכללת דופנר ברשימת העדים הוא מכירת "יד2" לאקסל-שפרינגר, שנזקקה לאישור ממשלתי. נתניהו, כך נטען, אישר את העסקה אף שהיה בניגוד עניינים בגלל קשריו האישיים עם אלוביץ'. "אישור העברת השליטה באופן מואץ היה בעל חשיבות רבה לנאשם אלוביץ' ולקבוצת בזק, שכן עיכוב במתן האישור הרגולטורי עלול היה להביא לכך שהרוכש הגרמני ייסוג מן העסקה או ידרוש שינוי בתנאיה", נכתב בכתב האישום.

הכללת עסקת "יד2" בכתב האישום עוררה מחדש את העיסוק בקשרים בין נתניהו לאקסל-שפרינגר בגרמניה. בעיתון הברלינאי "די טאגסצייטונג" דיווחו השבוע על הימצאותו של המנכ"ל דופנר ברשימת עדי התביעה, באופן שמעלה ספקות בנוגע להכחשה הגורפת שפרסמה החברה.

באקסל-שפרינגר, בתגובה, מסרו שדופנר משתף פעולה עם פרקליטות המדינה הישראלית – אך שבו והכחישו את עצם קיומם של מגעים לרכישת "ידיעות אחרונות", וחזרו על הטענה ש"ברכישת הפורטל המקוון 'יד2' החברה ניהלה משא-ומתן בלעדי עם המוכרים, ולא עם פוליטיקאים".

"הגרמני" של נתניהו והקשר לאלוביץ'

מידע שנחשף בעיתונות הישראלית בשבועות האחרונים מעורר ספקות בנוגע לשני חלקי ההכחשה. ייתכן שבעת עסקת הענק עם "וואלה", קבוצת אקסל-שפרינגר באמת לא "ניהלה משא-ומתן" עם פוליטיקאים. אבל לפי אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, שהיה איש סודו של אלוביץ' ואיש מפתח בעסקת "יד2" – נתניהו דווקא ניסה לסייע לאלוביץ' לגייס רוכשים (לנתניהו, אגב, יש ניסיון קודם בתיווך למכירת קבוצות תקשורת).

בשיחה שהוקלטה, מוזס ונתניהו דנים באפשרות ש"ידיעות אחרונות" יירכש על-ידי "הגרמנים", ועל המגעים לקידום העסקה. "היתה שיחה נעימה, טובה, דיסקרטית ושום דבר לא יצא החוצה, כלום", דיווח מוזס לנתניהו

כתבי "כלכליסט" תומר גנון וליטל דוברוביצקי חשפו אתמול קטעים מתוך ה"יומן" שישועה החל לנהל אחרי שהבין שהוא עלול להסתבך בפלילים. בסדרה של מזכרים אישיים תיעד ישועה תוכן ומועדים של שיחות סודיות שקיים עם אלוביץ' ועם אשתו איריס. באחד מהם מוזכר ג'יימס פאקר, אחד משני בעלי ההון שהרעיפו על נתניהו מתנות יקרות ערך במה שהפך לימים ל"תיק 1000", שבמסגרתו מואשם נתניהו בקבלת טובין בשווי מאות אלפי שקלים מבעלי הון.

לפי ישועה, פאקר ניהל מגעים לרכישת "וואלה" – ושאול אלוביץ' אמר ש"הוא הופנה על-ידי ביבי". בהמשך המגעים, כתב ישועה, עלתה על השולחן גם האופציה שפאקר ירכוש את "יד2" – אם כי כידוע, בסוף לא רכש פאקר אף אחד מהאתרים. אם אכן יזומן מתיאס דופנר להעיד בבית-המשפט, הוא עשוי להישאל על מעורבות אפשרית של נתניהו גם בהבאת אקסל-שפרינגר לשולחן המשא-ומתן.

במקרה של המגעים למכירת "ידיעות אחרונות", כבר בינואר 2017 דיווח גיא פלג בערוץ 2 כי נתניהו תיווך בין מוזס לאקסל-שפרינגר, ואף שוחח עם דופנר ואמר לו ש"חשוב שיקנה את העיתון".

האפשרות ש"ידיעות אחרונות" יירכש בידי משקיע גרמני גם תועדה באחת משתי השיחות המוקלטות בין נתניהו למוזס – אם כי בלי להזכיר מפורשות את אקסל-שפרינגר. לאורך כל השיחה, כנראה מטעמי זהירות, השניים ממעטים לנקוב בשמות של צדדים שלישיים (בשולי הדברים, מעניין להיזכר שב"ידיעות אחרונות" הוטחה בזמנו ביקורת ב"הארץ" בשל הכנסת משקיע גרמני).

בהקלטת השיחה שהתקיימה ב-4 בדצמבר 2014, שנחשפה על-ידי רביב דרוקר, ניתן לשמוע את נתניהו שואל את מוזס האם "הגרמני" כבר צלצל אליו ("הגרמני צלצל אליך, לא שלח עדיין מישהו?"). מוזס משיב לו שהוא אכן דיבר עם "הגרמנים", ואף קבע להיפגש איתם בתוך כמה שבועות, בינואר 2015. "היתה שיחה נעימה, טובה, דיסקרטית ושום דבר לא יצא החוצה, כלום", אמר מוזס לנתניהו בהקשר זה. מוזס ציין כי "הגרמני" יביא עמו אדם אחר, והוסיף: "אני חושב שבפגישה השנייה נוכל להבין אם יש עסקה או אין עסקה".

באקסל-שפרינגר, כאמור, מכחישים גם כעת את עצם קיומו של משא-ומתן עם מוזס. אף שהסוגיה אינה כלולה בכתב האישום, אם אכן יתבקש דופנר להתייצב ולהעיד במשפט – לא מן הנמנע שיידרש להתייחס גם לפרטים הללו.