בית-המשפט ביטל את כתב האישום שהוגש בשם מדינת ישראל נגד בכירים בקמפיין הליכוד בגין פרסום סקרים אסורים בסמוך למועד פתיחת הקלפיות בבחירות האחרונות לכנסת בניגוד לחוק הבחירות. על ביטול כתב האישום הוכרז בסופו של דיון קצר שבו הביע עו"ד בן-מאיר, בא-כוח מגיש כתב האישום, נכונות שלא להתעקש על סיווג ההליך כאישום. עו"ד בן-מאיר הודיע כי בכוונתו להגיש מחדש את ההליך כקובלנה פלילית.

לפני כשלושה חודשים הגיש עו"ד גיא בוסי, בא-כוח רשימת "צדק בראשות אבי ילאו", כתב אישום נגד הסוקר הראשי של קמפיין הליכוד ג'ון מקלוקלין, דובר הקמפיין יונתן אוריך, מנהל הקמפיין עופר גולן, וכן נגד תחנות הרדיו גלי-ישראל ורדיו קול-חי, שבהן פורסמו הסקרים. עו"ד בוסי הגיש את כתב האישום באמצעות עורכי-הדין בן-מאיר ויצחק אבירם, וזאת על סמך סעיף 18 בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), שבו נכתב כי "רשאים גם חבר של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ובא כוח של רשימת מועמדים לכנסת להביא אדם בפלילים בשל עבירה לפי חוק זה".

לפי כתב האישום, וכפי שדווח בזמן אמת באתר "העין השביעית", ערב הבחירות, ב-16 בספטמבר, עלה ראש הממשלה נתניהו לשידור חי בפייסבוק ובטוויטר לצד הסוקר מקלוקלין. במהלך השידור הציג ראש הממשלה לסוקר את השאלה האם רשימת עוצמה-יהודית תעבור את אחוז החסימה. "It's too close right now", השיב הסוקר. "בכך ביצע נאשם מס' 1 [מקלוקלין] עבירה של שידור ופרסום של סקר בחירות", נטען בכתב האישום.

עוד נטען בכתב האישום כי קודם לפרסומים האסורים של קמפיין הליכוד הוציא השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, צו ארעי שבהמשך הפך לקבוע ובו הבהיר כי אין לפרסם תוצאות סקרים, שכן הדבר מנוגד לחוק. "קיומה של הוראת החוק והחלטה מפורשת של כבוד יו"ר ועדת הבחירות לא הרתיעו את הנאשמים מלעבור עבירות על חוק דרכי תעמולה", נכתב בכתב האישום.

נאשמים מס' 2 ו-3, אוריך וגולן, הואשמו בכך שהפיצו סקרים באמצעות הצ'אט-בוט בפייסבוק של בנימין נתניהו והליכוד, התוכנה שזכתה לכינוי "ביבי-בוט". באמצעות ה"ביבי-בוט" הפיצו בליכוד בין היתר גם תוצאות סקרים, כולל במועד האסור לפי חוק הבחירות. אישום נפרד מתייחס לאוריך, גולן ותחנות הרדיו גלי-ישראל וקול-חי בגין שידור ראיונות עם נתניהו בסמוך למועד הבחירות, וזאת בניגוד לחוק.

יועציו של ראש הממשלה, אוריך וגולן, דרשו מבית-המשפט, באמצעות עו"ד עמית חדד, לבטל את כתב האישום בטענה כי זה הוגש "בחוסר סמכות ובניגוד להוראות החוק". גם פרקליטות המדינה הגישה בקשה בתיק, לשינוי סיווג ההליך מכתב אישום לקובלנה פרטית.

היום (22.12) התקיים דיון קצר באולמו של השופט איתי הרמלין בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. אחרי שעו"ד בן-מאיר הסביר מדוע בכל זאת יש לו הסמכות להגיש כתב אישום בשם המדינה ולא רק קובלנה פרטית, ולפני שעו"ד חדד הספיק להשיב לו, פנה השופט הרמלין אל עו"ד בן-מאיר ושאל אותו מדוע בעצם הוא מתעקש על כתב אישום ולא קובלנה, שהרי מבחינת ההשלכות החוקיות אין כל הבדל מהותי בין שני ההליכים. "אני מסכים", השיב עו"ד מאיר והודיע כי אין לו בעיה לתקן את הסיווג לקובלנה.

כיוון שאי אפשר לשנות את הצדדים בתיק, הודיע בן-מאיר כי הוא מסכים שבית-המשפט יבטל את כתב האישום כדי שיוכל להגיש קובלנה פרטית. עו"ד חדד עמד תחילה על פסיקת הוצאות, ואף הציע לוותר על הדרישה להוצאות בתנאי שעו"ד בן-מאיר יחזור בו מהכוונה להגיש מחדש את ההליך כקובלנה, אבל שוכנע לבסוף בידי בית-המשפט לסגת מהדרישה להוצאות בלא כל תנאי. עו"ד בן-מאיר הבהיר כי בכוונתו להגיש קובלנה פרטית בהקדם האפשרי.

57778-09-19

להורדת הקובץ (PDF, 294KB)