שלדון אדלסון. מימין: אשתו מרים (צילום: אוליביה פיטוסי)

שלדון אדלסון. מימין: אשתו מרים (צילום: אוליביה פיטוסי)

"כולם חושבים שהקמתי את 'ישראל היום' אך ורק כדי להטיב עם ביבי, אין דבר רחוק יותר מן האמת", אמר שלשום איל ההון והבעלים של העיתון "ישראל היום" שלדון אדלסון, בראיון לבלוג פנימי של אתר סוכנות הידיעות היהודית-אמריקאית JTA.

"הקמתי את העיתון כדי לתת לישראל, לישראלים, חדשות ודעות מנקודת מבט הוגנת ומאוזנת. זה הכל. זה אינו 'ביביתון'. זהו לא עיתון שהוקם ומופעל עבור ביבי. זו התעמולה של המתחרים שלנו כדי להגיד ללקוחות שלהם, 'אל תיקחו את 'ישראל היום' ברצינות כי זהו רק כלי לקידום ביבי'. זו אך ורק תעמולה שנובעת מתחרות. אינני מעורב פוליטית בשום דרך".

הראיון המקיף והנדיר התפרסם שלשום, בתום שבוע שבו העניקו "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" סיקור נרחב להצעת חוק שלפיה בעל שליטה בעיתון ישראלי חייב להיות אזרח ותושב ישראל, ואחרי שהעורך הראשי של "ישראל היום", עמוס רגב, יצא במתקפה אישית חריפה על המו"לים של העיתונים המתחרים, "מעריב" ו"ידיעות אחרונות", שלטענתו עומדים מאחורי הצעת החוק.

הצעת החוק נועדה לבלום את האפשרות של אדלסון, יהודי אזרח ארה"ב, להמשיך להוציא לאור את "ישראל היום". במסגרת הראיון הביע אדלסון פליאה על טענות כאילו פעולותיו בישראל עשויות לגרום נזק למשטר הדמוקרטי במדינה. "אינני מעורב פוליטית בישראל. נקודה", חזר ואמר למראיינו ג'ייקוב ברקמן.

לאחר שנשאל מדוע לדעתו נוצרה בציבור הרחב דעה שלילית על קשריו של "ישראל היום" עם ראש ממשלת ישראל, חזר וטען אדלסון כי זו תוצאה של השפעת הדיווח בעיתונים המתחרים, "מעריב" ו"ידיעות אחרונות". אדלסון מתח ביקורת במיוחד על מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, ועל השפעתו על דעת הקהל בישראל.

"מוזס, המו"ל של 'ידיעות', הוא האיש החזק ביותר במדינת ישראל וכל רצונו הוא בשימור כוחו, והוא מבצע מניפולציות על הממשלה", אמר אדלסון. באמצעות עיתונו "ידיעות אחרונות", אמר אדלסון, מוזס "שולט בתפיסת אירועי היום-יום".

לדעת איל ההון, "[הקוראים בישראל] מקבלים תמונה מוטה, מפלה וחלקית, של אדם בודד המונע ממניעים כלכליים, ומוזס יכרות דיל עם כל אחד כדי לקדם את האג'נדה הכלכלית הפרטית שלו, כך שישלוט בכל. הוא הצליח לבנות או להרוס כל פוליטיקאי, והוא משתמש בכך כמנוף על מנת לקבל כל מה שירצה מהספירה הפוליטית".

אדלסון טען כי מוזס "מנסה לעצב את דעת הקהל" באמצעות עיתונו ומפיץ בו את דעותיו שלו. "[מוזס] טוען שהיה לו דיל עם כל ראש ממשלה – פרט לביבי", הוסיף אדלסון. "לכן הם כל הזמן יורדים על ביבי, כי הוא לא הצליח להשלים עם ביבי ולשלוט בו".

* * *

מתוך "ישראל היום", 18.12.2009

עמוס רגב על "חוק אדלסון". "ישראל היום", 18.12.2009

(לחצו להגדלה)