בפעם הראשונה זה למעלה מעשור: כלי תקשורת ישראלי חדש בשפה העברית, המכוון לקהל הרחב ונהנה מגב כלכלי יציב, עתיד להיכנס לשוק העיתונות. אתר החדשות החדש, "זמן ישראל" שמו, מתוכנן לעלות לרשת לאחר הבחירות.

"זמן ישראל" יהיה הניסיון הראשון של קבוצת זמני-ישראל להוציא לאור כלי תקשורת מקוון בשפה העברית. כרגע לא ידוע מה ההיקף המתוכנן של מערכת האתר, ואם יתמודד בזירת החדשות הריכוזית של הרשת העברית, הנשלטת בידי ynet, "וואלה" ו-mako, או שיכוון לקהל נישתי כמו אתר "הארץ". הקבוצה נוסדה בתחילת העשור על-ידי העיתונאי דייוויד הורוויץ, לשעבר עורך ה"ג'רוזלם פוסט", בשיתוף המיליארדר סת קלרמן, שהונו מוערך בכ-1.5 מיליארד דולר.

הפעם האחרונה שנוסד בישראל כלי תקשורת בשפה העברית עם גב כלכלי כה רחב היתה ב-2007, אז הקים שלדון אדלסון (שהונו מוערך ב-35 מיליארד דולר) את העיתון "ישראל היום".

המיזם התקשורתי המרכזי של קבוצת זמני-ישראל הוא האתר בשפה האנגלית The Times of Israel. אתר זה הושק ב-2012 ומאז התבסס בקרב אתרי החדשות הישראליים בשפה האנגלית. על-פי חברת SimilarWeb, אתר The Times of Israel נהנה ממספר גולשים גדול יותר מאשר מתחריו, "הארץ" באנגלית וה"ג'רוזלם פוסט".

אם "זמן ישראל" ילך בדרכו של האתר באנגלית, הרי שיש בכך בשורה גדולה לתקשורת הישראלית. The Times of Israel הוא לא רק אתר מצליח, אלא גם כלי תקשורת בעל עמוד שדרה עיתונאי, שאינו מוטה לטובת אינטרסים של פוליטיקאי או בעל הון ישראלי כזה או אחר. לנוכח מצבה של התקשורת הישראלית, כפי שעלה רק לאחרונה מפרשות 2000 ו-4000, החברה בישראל זקוקה לכלי תקשורת מרכזי בעל עצמאות מערכתית.

אתר The Times of Israel מפעיל מהדורות בשפות שונות: ערבית, צרפתית ופרסית. עם זאת, אתר "זמן ישראל" לא צפוי להיות גרסה עברית של האתר באנגלית, אלא אתר עצמאי לחלוטין עם מערכת נפרדת, גם אם באופן טבעי יהיו שיתופי פעולה תוכניים בין שני הגופים בקבוצה.

בראש מערכת "זמן ישראל" תעמוד העורכת הראשית בירנית גורן. גורן היתה כתבת ב"כל העיר", עורכת ב"ידיעות אחרונות", עורכת ראשית בחטיבה המקוונת של קבוצת היימרקט הבריטית והעורכת הראשית של האתר nrg כשהיה שייך ל"מעריב". בשנים האחרונות עברה אל אחורי הקלעים של עולם התקשורת, כאחת השותפות ב-RGB Media, חברה לעיצוב ופיתוח אתרי חדשות. RGB Media פיתחה בין היתר את אתר האינטרנט של The Times of Israel וכן את אתר "העין השביעית" בגרסתו הנוכחית.

מערכת "זמן ישראל" יושבת בבית קליפורניה בתל-אביב, וכוללת נכון לעכשיו מלבד גורן גם את איילת צור, לשעבר עורכת ב-ynet ובשנים האחרונות מנהלת לקוחות ב-RGB Media, שתהיה עורכת משנה באתר החדש; נעם עינב, עד לאחרונה סגן עורך מוסף "שישבת" של "ישראל היום", שיהיה סגן העורכת באתר החדש; העיתונאי אבנר הופשטיין (חבר בוועד המנהל של עמותת "העין השביעית"), שיהיה כתב התחקירים הראשי ב"זמן ישראל"; ואנאבל זמיר, שתהיה כתבת תחקירים. בנוסף, העיתונאי גיא זהר, שפרש לאחרונה מערוץ עשר וצפוי להתחיל לעבוד בתאגיד השידור, יהיה שותף ביצירת מהדורת הניוזלטר היומי של האתר.

סת קלרמן, 2015 (צילום: Thomas Hawk, רישיון CC BY-NC 2.0)

סת קלרמן, 2015 (צילום: Thomas Hawk, רישיון CC BY-NC 2.0)

קלרמן הוא איש עסקים אמריקאי המתמחה בניהול השקעות וקרנות גידור. הוא נחשב, לצד וורן באפט, לאחד מגדולי משקיעי הערך בימינו (משקיעים הרוכשים ניירות ערך במחיר שנחשב בעיניהם לנמוך בעקבות חישוב שלפיו מחירם צפוי לעלות). לקרן שבניהולו יש נכסים בשווי 31 מיליארד דולר. עם השקת The Times of Israel הבהיר קלרמן כי לא יתערב בשיקולים העיתונאיים של מערכת האתר, וציין כי כל רווח שישיג מהמיזם יתרום למען אזרחי מדינת ישראל.

מבחינה פוליטית, קלרמן תמך בעבר במועמדים מהמפלגה הרפובליקאית בארצות-הברית, אך בשנת 2016 תרם לקמפיין של הילרי קלינטון תוך מתיחת ביקורת אישית על דונלד טראמפ. לפני חודשים אחדים הודיע על הפסקת תמיכתו במועמדים רפובליקאים, ובבחירות האחרונות לקונגרס האמריקאי תרם למועמדים מהמפלגה הדמוקרטית.

הורוויץ, יליד 1962, עלה לישראל עם משפחתו מלונדון בתחילת שנות השמונים, ובסוף אותו עשור החל את דרכו העיתונאית ב"ג'רוזלם פוסט". אחרי כמה שנים עבר ל"ג'רוזלם ריפורט", שם כיהן כעורך ובהמשך גם כמו"ל, ובשנת 2004 חזר ל"ג'רוזלם פוסט", הפעם בתפקיד העורך הראשי. בשנת 2011 הודיע על עזיבתו את ה"פוסט" כדי להקים כלי תקשורת חדש. הוא נותר עד היום בתפקיד העורך המייסד של The Times of Israel.