מהי עיתונות עצמאית

למה בכלל צריך עיתונות עצמאית? מהי עיתונות עצמאית? והאם בכלל יש לנו עיתונות עצמאית? דברי פתיחה לכנס העיתונות העצמאית הראשון. (להרחבה)

.

*  *  *

שחיתות ציבורית – שליחות עיתונאית

המודל הכלכלי של העיתונות התרסק בעידן הדיגיטלי, העיתונות המסורתית משרתת את מי שמזרים לה כסף: אילי הון מקומיים וזרים, בעלי אינטרס שרוכשים תוכן, ובעלי השליטה הוותיקים, שבבעלותם גם תאגידי ענק. חולשת המערכות מובילה לזיהום השיח התקשורתי בפרסום סמוי, מניפולציות ומידע שקרי.

אז מי אשם במשבר העיתונות המסורתית – האינטרנט או השחיתות? האם מקור ההתמוטטות הכלכלית ואובדן האמון נעוץ בתהליכים חיצוניים, הקשורים לעליית האינטרנט, או בגורמים פנימיים בתקשורת עצמה? וכיצד העיתונות העצמאית יכולה להיות פתרון למשבר, למלא פונקציות שהתקשורת הישנה זנחה ולשמש כגורם מרסן ומאזן? (להרחבה)

*  *  *

איך מממנים עיתונות עצמאית?

בעולם שבו גם כלי תקשורת ממוסדים וגדולים מחפשים לעצמם מודל כלכלי בר-קיימא (ולא מוצאים), כשסביבת העבודה היא מדינה קטנה עם שפה ייחודית, כשהמפרסמים הם בגדר יצורים מז'אנר המדע בדיוני, צריכה גם העיתונות העצמאית לחפש לעצמה נקודת אחיזה, או יותר נכון – שרידות. בין פילנתרופיה למימון המונים, בין חלומות גדולים לקשיי מציאות – איך בכל זאת מממנים עיתונות עצמאית בישראל? ומה אפשר לעשות כדי להבטיח את קיומה לטווח הרחוק? (להרחבה)

*  *  *

הקולות המושתקים פותחים את הפה

האחידות במערכות התקשורת מובילה להרחקת ציבורים שלמים מהדיון התקשורתי. האם הפתרון טמון בהפעלת לחץ על תקשורת הזרם המרכזי, או שעדיף דווקא להשקיע בפיתוח קולות עצמאיים מחוץ לה? (להרחבה)

*  *  *

פייק ניוז מסוכן לבריאות

באופן מסורתי, העיתונות המרכזית דוחקת לשוליים את הנושאים היותר מרכזיים וחשובים לכל אחד ואחד מאיתנו בחיי היומיום. נושאים כמו בריאות, סביבה ותזונה מטופלים במדורי הלייף סטייל באופן שטחי, עתיר אינטרסים זרים ונתון לעיוותים כרוניים. ברשת קמו כמה מיזמים ששמו להם למטרה להאיר באופן מדעי, בהיר ומושכל את האופן שבו מסקרת התקשורת את הנושאים האלה. מתי הזכות לדעה עצמאית הופכת מסוכנת, האם לאמת יש עדיין ערך בעידן שבו כל אחד מוקף בבועת פייסבוק אטומה שמהדהדת את עצמה לדעת, וכיצד ניתן לנצח במאבק על דעת הציבור הרחב? (להרחבה)

*  *  *

המגזין מת, ונולד ברשת

משבר העיתונות המודפסת פגע באופן אנוש בתחום הכתיבה המגזינית: ההיצע החינמי ברשת חיסל את המגזינים המודפסים, שאיבדו רלבנטיות ונסגרו בזה אחר זה, ומנגד הכתיבה במרחב האינטרנטי התאפיינה לרוב בקצרנות ותכליתיות. והנה, דווקא ברשת שבות וצצות בימות לכתיבה רחבת היקף, מעמיקה ומעוררת מחשבה. בעידן שבו לאנשים אין זמן לקרוא 500 מלה, יותר ויותר אתרים מציעים להם 5,000, ואת מגזיני הכרומו מחליפות יוזמות לא מסחריות. (להרחבה)

*  *  *

למנוע פגיעה נוספת

בשנים האחרונות חל שינוי גדול בסיקור התקשורתי של אלימות מינית, מלווה במהפכה תודעתית ציבורית שבמסגרתה יותר ויותר נפגעות ונפגעים בוחרים להיחשף. אלא שהעיתונות חסרה עדיין בקיאות בתחום, ולעתים קרובות, גם מבלי להתכוון, מייצרת פגיעה משנית חמורה. חשיפה וראיון יכולים להיות חלק מהמאבק באלימות מינית וחלק מתהליך הריפוי, אך הם עלולים גם לפגוע ולגרום טראומה נוספת. מה ניתן לעשות כדי להפוך את הסיקור התקשורתי לנכון יותר, מקצועי יותר ומוסרי יותר? מה חשוב לדעת כשמסקרים פרשות של אלימות מינית וכשמראיינים נפגעים ונפגעות? (להרחבה)