מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים ישלם לצלם משה שי 25 אלף שקל, זאת בעקבות תביעה שהגיש שי נגד המועדון בטענה להפרת זכויות יוצרים. במרכז התביעה עמד תצלום שצילם שי ובו נראה אלי אוחנה, וחולצה שהפיק מועדון הכדורגל לפני כשנה, כשאוחנה שב לבית"ר כדי למלא תפקיד ניהולי.

בשנת 1985, כשאוחנה שיחק בבית"ר ירושלים, צילם אותו שי כשהוא מניף את ידיו באוויר לאחר שכבש שער נגד קבוצת מכבי יבנה. ברקע דמותו של אוחנה נראה מגדל ימק"א, שהשקיף על מגרש הכדורגל שבו ניצחה בית"ר את מכבי יבנה בתוצאה 2:0.

הצילום של משה שי שבו נראה אלי אוחנה מניף את ידיו על רקע מגדל ימק"א, כפי שצורף לכתב התביעה

הצילום של משה שי שבו נראה אלי אוחנה מניף את ידיו על רקע מגדל ימק"א כפי שצורף לכתב התביעה

למעלה משלושה עשורים חלפו, ובשנה שעברה, אחרי שאוחנה הפך למנהל בית"ר ירושלים, חגג המועדון את שובו בין היתר באמצעות העמדה למכירה של חולצה ועליה הדפס של התצלום שצילם שי. החולצה מותגה כ"חולצת החזרה של אלי אוחנה", ונמכרה בחנות המקוונת שפועלת באתר המועדון.

לפי כתב התביעה של משה שי, שהוגש באמצעות באי-כוחו עורכי-הדין מתן שוק ודור נחמן, בית"ר ירושלים לא קיבלה רשות להשתמש בתצלום לצרכיה המסחריים, ואף לא ביקשה רשות כשזו. זאת ועוד, המועדון לא העניק לשי קרדיט ראוי על השימוש בתצלום שצילם.

"המדובר בצילום היסטורי, ייחודי ויוצא דופן המצריך יכולות צילום נדירות ויוצאות מן הכלל שבמסגרתן הצליח התובע לתפוס את השנייה שבה השחקן חוגג כשידיו מונפות למעלה באופן סימטרי כך שהמבנה נמצא בדיוק מושלם מאחוריו", ציין שי בכתב התביעה. "הסטת המצלמה ימינה או שמאלה או לחיצה על כפתור המצלמה מאית שנייה מוקדם או מאוחר יותר היו יוצרים תמונה אחרת לחלוטין".

עוד הדגיש שי בתביעתו כי במועדון סילפו את התצלום שלו כשהפכו את התצלום לשחור-לבן, חתכו את ידיו של אוחנה ואף הסירו באופן מלאכותי את מגדל ימק"א. בשל כל זאת ביקש שי פיצוי בסך 150 אלף שקל.

במועדון הכדורגל טענו להגנתם, באמצעות עורכי-הדין רונן מוזסון וחגי חביב, כי בסך הכל מכרה בית"ר ירושלים 106 חולצות שהכניסו 6,360 שקל עד שהתקבל מכתב ההתרעה מטעם שי, ולאחריו הוסר המוצר מהחנות המקוונת של הקבוצה והופסקה המכירה. אשר לתצלום עצמו, בבית"ר טענו כי הוא נלקח ממאגר תצלומים שרכשה בעבר ואשר עשתה בו שימוש בפרסום הספר "70 שנה לבית"ר", וכי פעלה בעניין בתום לב מוחלט ומתוך מחשבה כי הזכויות לשימוש בתצלום בידיה. לפיכך ביקשו במועדון לדחות את התביעה או להורות על פיצוי נמוך מאוד ביחס לדרישה של שי.

ביום ראשון השבוע (28.11) הגיעו הצדדים, כולל אוחנה עצמו, לאולמו של השופט עזריה אלקלאי בבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו. אוחנה טען בפני השופט אלקלעי כי הוא מתייעץ בימים אלה עם יועציו המשפטיים לגבי האפשרות לתבוע את שי על שצילם את דמותו והשתמש בתצלום לצרכיו ("זה עדיין הדמות שלי", מצוטט אוחנה בפרוטוקול הדיון). השופט אלקלעי המליץ לצדדים לסיים את התיק בתשלום של 25 אלף שקל לצלם שי. שני הצדדים הסכימו להצעה, וזו קיבלה תוקף של פסק דין.

55547-07-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 85KB)