מחקר שביצעה לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) לפני קרוב לשנה על הרגלי צריכת המדיה של החברה הערבית בישראל העלה כי בשנתיים שחלפו מאז המחקר הקודם חלה ירידה בחשיפה לכלי התקשורת הישראליים, בעברית ובערבית כאחד. המדיום הישראלי היחיד שהשימוש בו נמצא במגמת עלייה בקרב החברה הערבית בישראל הוא אתרי האינטרנט בשפה הערבית.

המחקר התבצע על-ידי חברת הגל-החדש בחודשים דצמבר 2017 וינואר 2018, באמצעות ראיונות פנים אל פנים עם מדגם מייצג של 1,200 מרואיינים מהחברה הערבית, בני 15 ומעלה.

מבין אתרי האינטרנט בולטת שלישיית הענקים הבינלאומיים גוגל, פייסבוק ויוטיוב, עם חשיפה של כ-90% לכל אחד (זאת בתשובה לשאלה "האם אתה גולש באתרים הבאים באופן קבוע?"). עבור כל אחד מהשלושה מדובר בעלייה דרמטית לעומת תוצאות המחקר מ-2015, אז עמדו על חשיפה של כ-60%.

האתר הערבי הראשון אחריהם הוא "פאנט", שמגיע לחשיפה של כ-50%, בדומה לתוצאות עבר. מהמחקר עולה כי שיעור הגלישה באתר "פאנט" גבוה יותר בקרב נשים ובקרב נשאלים המתגוררים באזור המרכז והדרום. אחריו מגיע אתר ynet עם שיעור חשיפה של כ-23%, ו"בוקרא" עם כ-17%. הגולשים של "בוקרא", כך מתברר, נוטים להיות בעלי השכלה גבוהה יותר.

ל"וואלה", אגב, נחשפים באופן קבוע כ-14% בלבד. כשהנשאלים התבקשו לציין מהו האתר ה"עיקרי" עבורם כבש פייסבוק את הפסגה בלא כל קושי עם כ-60%, לעומת גוגל ויוטיוב שהסתפקו ב-17% ו-9% (בהתאמה).

תוצאה מעניינת עלתה כשהמחקר ביקש לעמוד על הרגלי השימוש באפליקציות חדשותיות. בתשובה לשאלה "האם הורדת את האפליקציות הבאות לסלולר שלך?" השיבו 30% בחיוב לגבי האפליקציה של "פאנט", ועוד 12% השיבו כי הורידו וגם השתמשו בה.

למקום השני הגיעה אפליקציה חדשה יחסית בשם "Wazcam". אפליקציה זו, ש-21% מהנשאלים אמרו שהורידו ועוד 12% אמרו שהורידו ושהם משתמשים בה, מפרסמת חדשות מתפרצות ודיווחי תנועה מערים ערביות מרכזיות ומאפשרת צפייה בשידור חי דרך מצלמות המכוונות אל כבישים וצמתים מרכזיים ביישובים ערביים, כך שהמשתמש מקבל בזמן אמת תמונת מצב של הפקקים באזור.

בכל הקשור לרשתות חברתיות, פייסבוק מובילה בפער ניכר (84%) על פני סנאפצ'ט ואינסטגרם (כ-40% לכל אחת). רק 7% השיבו שיש להם חשבון טוויטר.

השוואה בין תשובות הנשאלים ממזרח ירושלים לאלה של שאר האזורים מעלה הבדלים קלים. אתר יוטיוב פופולרי הרבה יותר במזרח ירושלים מאשר בשאר האזורים, וכך גם הנטייה לצפות באינטרנט בסדרות וסרטים בשפה הערבית.

בעיתונות המודפסת מוביל עיתון בשפה העברית, "ידיעות אחרונות", עם כ-22% חשיפה, על פני המתחרים בשפה הערבית "פנורמה" (19%) ו"כל אל-ערב" (16%). ל"ישראל היום" נחשפים רק 12% מהנשאלים, אף שבציבור הכללי הוא זוכה לשיעורי חשיפה זהים ל"ידיעות אחרונות", ואף גבוהים ממנו. כל העיתונים סבלו מירידה בשיעורי החשיפה מאז הסקר הקודם, שנערך בסוף 2015 (הנתונים בתשובה לשאלה "האם בשבוע האחרון יצא לך לקרוא, לעיין או לדפדף בעיתונים הבאים?").

פילוחים מתקדמים העלו כי שיעור הקוראים ב"פנורמה" ו"כל אל-ערב" גבוה יותר בקרב נשים ועולה ככל שרמת ההשכלה עולה. בכלל, בעלי השכלה גבוהה קוראים יותר עיתונות.

במזרח ירושלים מוביל העיתון הפלסטיני "אל-קודס" (20%) על "ידיעות אחרונות" (15%), אך במקום השלישי מתמקם "ישראל היום" (6%). העיתונים בערבית שזוכים לפופולריות ביתר האזורים מקבלים במזרח ירושלים רק אחוזים בודדים בלבד. מעניין לציין שהעיתון הפלסטיני "אל-איאם" זוכה במזרח ירושלים ל-0% חשיפה, לעומת 4% בסקר של 2015 ו-11% בסקר של 2013.

ברדיו המקומי מובילה תחנת א-שמס (19%) על "כאן מכאן" של תאגיד השידור הישראלי (17%). מבין התחנות בשפה העברית מובילה רשת ב' (6%) על גלגל"צ ורשת ג' (עם 4% לכל אחת). לגלי-צה"ל נחשפים רק 2% מהנשאלים (השאלה כאן היתה "האם יצא לך להאזין אתמול לפחות 5 דקות לתחנות הרדיו הבאות?").

עוד עולה כי מבחינה מגדרית בולט הבדל בהאזנה לרדיו. 35% מהגברים מאזינים, לעומת רק 19% מהנשים (אולי משום שרוב המשיבים מאזינים לרדיו ברכב). כמו כן, בעלי הכנסה מעל הממוצע מאזינים יותר לרדיו מאשר בעלי הכנסה ממוצעת ונמוכה מהממוצע. במזרח ירושלים תחנת א-שמס כמעט נמחקת (2%), ואילו "כאן מכאן" שומרת על כוחה (17%). יצוין כי לפי זכיונה, א-שמס אמורה ממילא להיקלט רק באזור הצפון והמשולש.

בטלוויזיה מובילה קשת (21%) בהפרש ניכר על פני המתחרה רשת (9%), כשערוץ עשר (18%) ביניהן. להלא TV נחשפים כ-10%, ואילו לערוץ מוסאווא הפלסטיני כ-5% בלבד (זאת בתשובה לשאלה "האם יצא לך לצפות לפחות 5 דקות בכל אחד מערוצי הטלוויזיה הבאים?". כיוון שבמחקר נמדדו רק כלי תקשורת ישראלים נעדרו מהמדידה הערוצים הלווייניים בשפה הערבית, שמושכים חלק ניכר מהצופים בקרב החברה הערבית בישראל).

כשהנשאלים התבקשו לציין באיזו מהדורת חדשות מרכזית הם צופים בשעה שמונה בערב, 14% מהם השיבו כי הם צופים במהדורה של ערוץ עשר. 19% אמרו כי הם צופים במהדורה של חברת החדשות (13% בקשת ועוד 6% ברשת), ואילו 7% צופים במהדורה של הלא TV. הלא TV חלשה במיוחד במזרח ירושלים, שם נחשפים אליה רק 4%, לעומת 12% בשאר האזורים.

* * *

לעיון בממצאי הסקר המלאים

להורדת הקובץ (PDF, 4.84MB)