כשבחברה הערבית בישראל ניגשים לצרוך חדשות בכלי תקשורת ישראלים, בין אם באינטרנט, בטלוויזיה או בעיתון, פונים קודם כל לאחד מכלי התקשורת שבבעלות קבוצת פנורמה של באסם ג'אבר, כך עולה מהסקר התקופתי של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ).

ערוץ הטלוויזיה הנצפה ביותר בקרב החברה הערבית בישראל הוא "הלא TV" של ג'אבר, השבועון הנקרא ביותר הוא "פנורמה", שגם הוא חלק מקבוצת התקשורת של ג'אבר והאפליקציה בשפה הערבית הנפוצה ביותר ואתר החדשות הנקרא ביותר הם "פאנט", שבבעלותו של ג'אבר. רק במדיה אחת, רדיו, לא שולט כלי תקשורת מקבוצת ג'אבר, כנראה משום שהקבוצה אינה מפעילה תחנת רדיו.

הריכוזיות הגדולה בצריכת התקשורת בקרב החברה הערבית אינה חדשה: גם בסקר הקודם, מ-2020, הגיעו אותם כלי תקשורת למקומות הראשונים. למעשה, אתר "פאנט" נמצא במקום הראשון מבין האתרים גם בסקרים הקודמים (מ-2018, 2017 ו-2014). ואילו "פנורמה" ניצח את "ידיעות אחרונות" לראשונה כבר ב-2017 (ב-2018 ירד שוב למקום השני). "הלא TV" הגיעה לצמרת רק בסקר מלפני שנתיים (בהפרש זעום), אולם עד לפני שנים ספורות היה הערוץ במצב כלכלי רעוע וכלל לא היה ברור שישרוד.

עם זאת, מאחורי התמונה המונוליטית של צריכת התקשורת בחברה הערבית בישראל כפי שהיא מצטיירת מהסקר העיתי של לפ"מ, ניתן לזהות גם מגמה של שינוי. המדיום השליט ללא עוררין בצריכת התקשורת לפי הסקר הוא האינטרנט (95% מבין המשיבים), ובמדיום זה כוחו של ג'אבר נחלש במידה ניכרת.

אתר "פאנט" של קבוצת פנורמה עדיין שולט בשוק המקוון, אולם השימוש באפליקציה שלו נחתך בעשרות אחוזים. בסקר הנוכחי רק 29% מהמשיבים העידו כי הורידו את האפליקציה של האתר ורק 21% העידו כי הם משתמשים בה באופן קבוע. זאת לעומת 63% מהמשיבים בסקר משנת 2020 שהעידו כי הורידו את האפליקציה ו-43% שהעידו כי הם משתמשים בה. זאת ועוד: בדיקה רב-שנתית מעלה כי בעוד אפליקציית "פאנט" סבלה מירידה בשנתיים האחרונות, כל מתחריה עלו או שמרו על כוחם, כולל ynet, "א-שאמס", "בוקרא", "אל-ערב", "וואלה" ו"א-סינארה".

לעומת זאת, בשוק הטלוויזיה כוחו של ג'אבר גדל, בהתאם להתייצבות הלא TV, שנהנה מ"חוק ערוץ 20" מ-2017 ששיחרר אותו ממחויבות התוכן שלו. 26% ממשיבי הסקר העידו כי הם נוהגים לצפות בהלא TV. זאת לעומת 23% בסקר משנת 2020. גם במדיה המודפסת חלה עלייה קלה בעוצמת קבוצת פנורמה. 26% מהמשיבים לסקר האחרון העידו כי קראו בשבוע האחרון את השבועון "פנורמה" , לעומת 22% בלבד בסקר משנת 2020.

הסקר, שנערך באופן קבוע על ידי לפ"מ כדי לקבוע כיצד לחלק את עוגת תקציבי הפרסום הממשלתית, התבצע הפעם בחודש אוגוסט 2022 על ידי חברת הגל החדש ובקרב מדגם מייצג של 1,000 מרואיינים בני 15 ומעלה מהחברה הערבית בישראל, לא כולל תושבי מזרח ירושלים. 650 סקרים בוצעו פנים אל פנים ו-350 סקרים בוצעו באמצעות האינטרנט בקרב פאנל גולשים מייצג.

לפי הסקר, חלה עלייה כללית בחשיפה לעיתונות וערוצי טלוויזיה, אך שליטת האינטרנט נותרה ללא עוררין. 95% מהמשיבים העידו כי הם נחשפים לאתר אינטרנט, לעומת 51% שהעידו כי הם נחשפים לערוצי טלוויזיה, 47% שהעידו כי הם נחשפים לשידורי רדיו, 40% שהעידו כי הם נחשפים לעיתונות מודפסת ו-13% שהעידו כי הם נחשפים למקומונים.

מרבית הגלישה באינטרנט (97%) מתבצעת במכשיר הסלולר, ורק 35% במחשב (לעומת 43% בסקר מלפני שנתיים). האתר הפופולרי ביותר הוא יוטיוב (91%), כשאחריו הרשתות החברתיות פייסבוק (88%) אינסטגרם (81%) וטיקטוק (70%). אגב, בסקר לפני שנתיים אינסטגרם וטיקטוק כלל לא הופיעו.

אתר החדשות הפופולרי ביותר הוא כאמור "פאנט", הן כשבוחנים את השימוש באפליקציות והן כשנבדקה הגלישה לאתר באמצעות דפדפנים. כ-38% מהמשיבים העידו כי הם גולשים באתר "פאנט" באופן קבוע (בסקר הקודם לא נבדקה הגלישה באתרים, אלא רק השימוש באפליקציות). אחריו האתרים ynet, אתר האינטרנט של תחנת הרדיו "א-שמס",  ו"וואזקאם", שלושתם עם 28%.

בשוק העיתונות המודפסת (שבועונים) מוביל כאמור "פנורמה" של ג'אבר עם 26%, כשאחריו "ידיעות אחרונות" (23%), "כל אלערב" (22%), "ישראל היום" ו"א-סינארה" עם 17% ו"אל איתיחאד" עם 12% בלבד.

מעניין לציין כי "אל-מיתאק", שיוצא לאור על-ידי חברי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, זוכה ל-11% בלבד בקרב כלל הנסקרים אך בקרב בני 18-24 העידו 17% מהנסקרים כי קראו אותו. זהו נתון חריג שכן כל יתר עיתוני הדפוס פופולריים בעיקר בקרב בני 35-44.

בשוק הרדיו, אחרי "א-שאמס" (37%) מובילות רדיו "מכאן" של תאגיד השידור הישראלי (28%) ורדיו "א-נאס" (26%). מתוך תחנת הרדיו בשפה העברית מובילות תחנות הרדיו האזוריות (13%) כשאחריהן כאן ב' (12%) גלגל"צ (8%) וגלי-צה"ל (7%).

הלא TV של ג'אבר אמנם מובילה בשוק הטלוויזיה (26%) אך מיד אחריה כאן 11 וקשת 12 עם 25% כל אחד. רשת מסתפקת ב-21% אחוזים שהעידו כי צפו בה.

לשאלה שהתמקדה בצפייה במהדורת הטלוויזיה המרכזית העידו 14% כי הם צופים במהדורת קשת 12, 12% במהדורת רשת 13, 11% במהדורות כאן 11, 10% במהדורה בשפה הערבית בערוץ "מכאן" (שמשודרת בשעה 19:00 בערב ולא ב-20:00 כמו כל היתר). 4% מקרב החברה הערבית בישראל העידו כי הם צופים במהדורה המרכזית של ערוץ 14, הערוץ הימני המזוהה עם בנימין נתניהו.

* * *

לעיון בממצאי הסקר המלאים

להורדת הקובץ (PDF, 1.1MB)