שר החינוך נפתלי בנט מותח ביקורת חריפה על חברת החדשות (חדשות ערוץ 2 לשעבר), בעקבות נתונים מטעים ששולבו בראיון עמו בתוכנית "אולפן שישי". בחברת החדשות טוענים מנגד כי ההקשר שבו הוצגו הנתונים איפשר לצופים לקבל תמונה מהימנה. ואולם, צפייה בכתבה מעלה כי הצדק עם בנט.

הראיון עם השר בנט, יו"ר מפלגת הבית היהודי, שודר בתוכנית האחרונה של "אולפן שישי", לרגל פתיחת שנת הלימודים. לצד השאלות שהציגה כתבת החינוך יעל אודם והתשובות שנתן שר החינוך, הכתבה כללה גם נתונים שמהם עלה כי בנט ומשרד החינוך הקצו סכומים זעומים בלבד לנושאים כמו "דמוקרטיה ודו-קיום" (1.8 מיליון שקל) ו"מדע וטכנולוגיה" (10 מיליון שקל), לעומת סכום גבוה בהרבה – 176 מיליון שקל – שהופנה ל"תרבות יהודית".

"אפילו אני, שפועל מאוד לחזק את לימודי התנ"ך, הציונות והיהדות ומאמין שילד *חייב* להכיר את הקידוש והמסורת, חושב שזה מוגזם שתלמיד ילמד פי 17 את סיפורי התנ"ך, חגי ישראל ודוד המלך מאשר את כוח הכבידה, משפט פיתגורס ופוטוסינתזה", כתב בנט היום (3.9) בחשבון הפייסבוק שלו. "הבעיה היא שזה שקר. מוחלט. מכל זווית שהיא", הדגיש.

עוד לפני פרסום הפוסט של בנט, בעקבות ביקורת שנפוצה ברשתות החברתיות, הכתבת יעל אודם פרסמה התייחסות לדברים: "אנחנו לא שקרנים!", צייצה בטוויטר, והסבירה שהנתונים שפורסמו ב"אולפן שישי" מבוססים על מידע שהתקבל ממשרד החינוך וממשרד האוצר בנוגע ל"עמותות חיצוניות שנכנסו לבתי-הספר ונפגשו עם הילדים שלנו". בציוץ נוסף הבהירה אודם: "הכסף הזה מגיע בנוסף למה שכבר משקיעה מערכת החינוך במסגרת התקציב הרגיל שלה, שבו יש אכן מיליארדים למדעים, אבל גם מיליארדים לתנ"ך, היסטוריה ואזרחות".

השקופית שבגינה מתח השר בנט ביקורת על חברת החדשות (צילום מסך מתוך אתר mako)

השקופית שבגינה מתח השר בנט ביקורת על חברת החדשות (צילום מסך מתוך אתר mako)

מההסבר שסיפקה הכתבת עולה ששר החינוך צודק: הנתונים של חברת החדשות אכן הוצגו באופן מטעה. במהלך הראיון עם בנט, אודם אמנם הציגה לו שאלות בנוגע לתקצוב עמותות דת שכביכול מזוהות עם מפלגתו, הבית-היהודי. ואולם, לאחר מכן הוצגה לצופים שקופית ובה נתונים שהוגדרו בעמימות כ"השקעה בחינוך" – שמהם עלתה תמונה של פער עצום בין תקצוב לימודי דמוקרטיה ומדע לבין תקצוב נושאי דת.

מההסבר שסיפקה כתבת חברת החדשות, יעל אודם, עולה שנפתלי בנט צודק: הנתונים על תקציב משרד החינוך אכן הוצגו באופן מטעה

גם בקריינות שליוותה את הצגת השקופית לא הוסבר כי הנתונים שמופיעים בה מתייחסים בסך הכל לתמיכה בעמותות – ולא לתקצוב הכולל של משרד החינוך ללימודים בתחומים שונים. כמו כן, לצופים אמנם נמסר שהנתונים מתייחסים לשנת 2015, אך לא הובהר שבנט נכנס לתפקידו רק בחודש מאי 2015, לאחר הקמת הממשלה, ועל כן נתוני התקציב מאותה שנה מושפעים במידה רבה מהחלטותיו של קודמו בתפקיד, שי פירון (שהתפטר בחודש דצמבר 2014).

לפי הפוסט שפרסם בנט בפייסבוק, תקציב החינוך השנתי ללימודי מדע וטכנולוגיה עומד על 4.47 מיליארד שקל, ולא על 10 מיליון שקל. תקציב לימודי האזרחות הוא 360 מיליון שקל, ולא 1.8 מיליון שקל, ואילו תקציב לימודי היהדות והתנ"ך עומד על 780 מיליון שקל, ולא 176 מיליון שקל.

לעומת בנט, בחברת החדשות סבורים שהנתונים לא הוצגו בצורה מטעה. "תקציב משרד החינוך הוא כ-60 מיליארד שקל בשנה. אנו נותנים מספיק אשראי לצופינו שהם נבונים דיים להבין את הנתונים והקונטקסט שהצגנו", מסר ל"העין השביעית" דובר חברת החדשות, אלון שני.

"הנתונים הוצגו לשר ולצופים בצמוד לשאלות הכתבת יעל אודם על פעילות העמותות החיצוניות המתוקצבות על-ידי המשרד, ומקבלות נגישות והשפעה בבתי-הספר", הוסיף הדובר. "נדמה לנו שכל בר-דעת יבין שלא נרמז כי עשרות מיליארדי השקלים המושקעים בחינוך מבוזבזים על רוגלעך לדיונים בלשכת השר. השאלה היתה ברורה ונוקבת – והיא על הפעילות להגברת הזהות היהודית בתוך החינוך הממלכתי. הנתונים האמורים תמכו בשאלה".

השר בנט בחר להפנות את עיקר ביקורתו לא לחברת החדשות, גוף תקשורת חזק ומשפיע, אלא לארגון השמאל מולד, שסייע ל"אולפן שישי" באיסוף וניתוח הנתונים, ולקרן החדשה לישראל, שלפי בנט מממנת את הארגון. מנכ"לית מולד, ליאת שלזינגר, צייצה בטוויטר בתגובה כי היא אינה אחראית לאופן שבו הוצגו הנתונים ב"אולפן שישי".