אתמול (1.9) התכנסו בכיכר רבין בתל-אביב אלפי בני אדם להפגנה שהתקיימה תחת הכותרת "עוצרים את האסון". המפגינים בכיכר קראו להרחיק מחופי מדינת ישראל את אסדת הטיפול בגז של מאגר לווייתן, בטענה כי מיקומה המתוכנן עלול לסכן את בריאות הציבור.

הפגנות זכורות בנושאים של איכות הסביבה עלו לכדי עשרות עד מאות מפגינים; נדיר מאוד להצליח לקבץ אלפים רבים של מפגינים להפגנה בנושא סביבתי. לדברי המארגנים, לכיכר רבין בתל-אביב הגיעו אמש כ-20 אלף מפגינים. גם אם בפועל הגיעה מחצית הכמות, זו היתה אחת מהפגנות הסביבה הגדולות בתולדות המדינה, אם לא הגדולה שבהן. מבחינה זו, ההפגנה אמש היתה אירוע יוצא דופן שראוי בהחלט לסיקור תקשורתי.

כמה מהנואמים בהפגנה טענו באוזני הנוכחים שהתקשורת בישראל מעניקה סיקור מוטה למאבק להרחקת אסדת הגז בשל אינטרסים זרים. טענות דומות על צנזורה וסיקור מוטה עלו לאחרונה בעתירה לבג"ץ שהגיש ארגון שומרי-הבית, המרכז את המחאה נגד האסדה. בדיקת סיקור ההפגנה שנערכה אמש בערוצי הטלוויזיה המרכזיים מעלה כי כלי התקשורת העניקו להפגנה סיקור שולי במקרה הטוב.

ההפגנה בכיכר רבין החלה בשעת ערב, במקביל לשידורי מהדורות החדשות המרכזיות של מוצ"ש. "חדשות השבת" של ערוץ כאן 11, "המגזין" של ערוץ עשר ו"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2).

הסיקור הבולט ביותר להפגנה ניתן במהדורת "חדשות השבת" של תאגיד השידור הישראלי, בעריכת ענת לייבוביץ'-טייב. לקראת סיום מבזק החדשות, בדקה ה-17 של המהדורה, שובץ דיווח חי מההפגנה. מגישת המהדורה מיכל רבינוביץ' פנתה לכתבת מורן שכניק, שעמדה בכיכר רבין ודיווחה על ההפגנה. שכניק נתנה ביטוי לטענות המפגינים שלפיהן ברחבי העולם ממוקמת אסדת הטיפול בגז בסמוך לאסדת הקידוח, ולא בסמוך לחוף, ובסיום הדיווח לא נכללה תגובת החברות השותפות במאגר לווייתן. בסך הכל ארך הדיווח במהדורת כאן 11 כ-75 שניות.

מורן שכניק מדווחת על ההפגנה בכיכר רבין, 1.9.2018 (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ כאן 11)

מורן שכניק מדווחת על ההפגנה בכיכר רבין, 1.9.2018 (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ כאן 11)

במהדורת "המגזין" של חדשות עשר, בעריכת ניר בכר, המתינו עד לשלהי התוכנית כדי לשבץ דיווח קצר על הנעשה בכיכר רבין. רק בדקה ה-56 של המהדורה דיווח מהאולפן המגיש גיא זהר על הנעשה בכיכר רבין. במקום לפנות לכתב במקום הסתפקו בחדשות ערוץ עשר בדברי קריינות מהאולפן על רקע צילומים של המפגינים בכיכר. הדיווח ארך בסך הכל כ-45 שניות, ש-18 מתוכן הוקדשו לתגובת חברות הגז.

"המגזין", ערוץ עשר, 1.9.2018

"המגזין", ערוץ עשר, 1.9.2018

ב"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, המשודרת בו-זמנית בערוצי קשת ורשת, לא נכלל שום דיווח על ההפגנה. התוכנית, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וגידי ויניש, התעלמה לחלוטין מאלפי המפגינים שהתקבצו בכיכר רבין ומהמסרים שלהם בגנות מיקום אסדת הגז בסמוך לחופי מדינת ישראל.

חברת החדשות נמצאת בבעלות משותפת של הערוצים קשת ורשת. בארגון שומרי-הבית סימנו את חברת החדשות כאחד מכלי התקשורת המטים לרעה את סיקור מאבקם. כפי שהסביר בא-כוח הארגון, עו"ד מתן גרפינקל, "משפחת עופר, הבעלים של בז"ן ומי שייהנו במקרה של הכנסת הקונדנסט ארצה מאסדה בקרבת החוף, מחזיקה ב-51% מערוץ רשת; גל נאור, בתו של יצחק תשובה, אחד השותפים הבכירים במונופול תמר, מחזיקה ב-20% מערוץ קשת".

מחברת החדשות נמסר, באמצעות הדובר אלון שני: "שיקולי העריכה של חברת החדשות חפים מהטיות, וכל רמיזה אחרת טועה ומטעה".

הפגנה להרחקת אסדת הגז של מאגר לווייתן מחופי מדינת ישראל, כיכר רבין, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)

הפגנה להרחקת אסדת הגז של מאגר לווייתן מחופי מדינת ישראל, כיכר רבין, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)