ההוראה לפטר אותי הגיעה כנראה מלמעלה, אמר אבי כץ, הקריקטוריסט שפוטר מה"ג'רוזלם ריפורט", ל"פורוורד" האמריקאי. כץ פוטר לאחרונה מהמגזין אחרי שהתפרסמה קריקטורה שלו שהציגה את נתניהו ופוליטיקאים אחרים מהליכוד כחזירים, במחווה לסאטירה הידועה "חוות החיות" של ג'ורג' אורוול ועל-פי צילום שצולם מיד לאחר אישור "חוק הלאום". ה"ג'רוזלם ריפורט" הוא דו-שבועון מקבוצת התקשורת בבעלות אלי עזור, הכוללת גם את ה"ג'רוזלם פוסט" ו"מעריב".

ל"ג'רוזלם ריפורט" יש בדרך כלל "עצמאות מערכתית מלאה", אמר כץ לכתב ה"פורוורד" אילן בן-ציון, "אבל במקרה הזה הבוסים מה'ג'רוזלם פוסט' היו כנראה במגע עם עורך ה'ריפורט' ואמרו לו שלא לפרסם עבודות שלי בעתיד".

כץ מפרסם ב"ריפורט" באופן קבוע מ-2012, וב"ג'רוזלם פוסט" מאז 1990, אולם הוא אינו שכיר של העיתון. עורך ה"ריפורט", סטיב לינדי, לא מסר את גרסתו לפיטורים, לא ל"פורוורד" ולא לפרסומים על הפיטורים בישראל ובעולם. גם קבוצת ה"פוסט" לא מסרה תגובה.

הצילום המקורי, שהתפרסם ב"הארץ", "ידיעות אחרונות", "ישראל היום" וכלי תקשורת נוספים בישראל, תיעד את חבר-הכנסת מהליכוד אורן חזן בעת שצילם תמונת "סלפי" תוך שכרסו מבצבצת בין מכנסיו לחולצתו. מלבדו ומלבד נתניהו נראו בתמונה גם חברי-הכנסת דוד ביטן ומיקי זוהר, השר איוב קרא וסגן השר ירון מזוז.

בראיון ל"פורוורד" אמר כץ כי מיד כשנתקל בצילום, הפוליטיקאים הזכירו לו חזירים. "ציירתי במהירות כשאני חוזר על הקווים של הצילום ורק הופך את הפנים לאלו של חזירים. זה היה נראה כל-כך ברור, כמעט כמו להסביר בדיחה של מישהו אחר". "כל החיות שוות, אך יש חיות השוות יותר מאחרות" הוא הציטוט של אורוול שנדפס מעל לאיור.

הקריקטורה ספגה ביקורת ציבורית, שהגיעה לעיתון וגם לכץ עצמו, שהואשם בין היתר באנטישמיות. "מסיבה כלשהי לבקר מישהו משמאל, לדוגמה, לא נחשב אנטישמי, שם זה רק פוליטיקה. אבל אם אתה מבקר מישהו מימין אתה ישר אנטישמי", אמר כץ. לדבריו, הפיטורים היו תגובה ספונטנית לביקורת מימין על הקריקטורה.

הקריקטורה של אבי כץ בחשבון האינסטגרם שלו (צילום מסך)

הקריקטורה של אבי כץ בחשבון האינסטגרם שלו (צילום מסך)