מתוך תנאי השימוש של תמונות דובר צה"ל באתר פליקר

מתוך תנאי השימוש של תמונות דובר צה"ל באתר פליקר

במהלך ההסלמה האחרונה פנה דובר צה"ל בקריאה נרגשת לציבור להפיץ את האמת, אך בו בזמן קשר את ידי הציבור המקפיד על ציות לחוק, ופגע ביכולתו להמחיש את האמת.

בתקופה האחרונה דובר צה"ל פעיל ביותר בתחומי המדיה החברתית באינטרנט. יש לו נוכחות בפייסבוק, בטוויטר, ביו-טיוב ובפליקר. נתמקד בפעילותו בפליקר, אתר העלאת התצלומים הפופולרי. דובר צה"ל העלה לאתר זה תמונות רבות המתארות את לחימת צה"ל וגם את הנזק למבנים אזרחיים שגרמו הרקטות שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל. אם ארצה להציג אחד מתצלומים אלה, שאין כמותם כדי להמחיש את פעילותם הנפשעת של ארגוני הטרור הפלסטיניים, אגלה שדובר צה"ל אוסר עלי לעשות זאת.

כדי להבין את מהות האיסור, יש לקרוא את האותיות הקטנות. כל מי שמעלה תצלום לפליקר מתבקש לציין את תנאי הרישיון שלפיו הוא מרשה שימוש בתמונה. רישיון נפוץ מתיר שימוש חופשי בתצלום, תוך דרישה למתן קרדיט ליוצר. דובר צה"ל לא הסתפק ברישיון זה, שמאפשר להפיץ את האמת ללא קושי, והוסיף לרישיון לתצלומיו את הדרישה "Noncommercial", שפירושה: "אינך רשאי להשתמש בתצלום זה למטרה מסחרית".

בהתאם לכך, כל עיתון מסחרי בעולם אינו רשאי להשתמש בחופשיות בתצלומים שהעלה דובר צה"ל לפליקר, ועליו לפנות ולבקש רשות באופן מיוחד. גם אם הרשות ניתנת בקלות, זהו מחסום שסביר שיש עיתונים שאינם טורחים לעבור אותו, ונמנעים מלפרסם תצלומים שמקורם בדובר צה"ל.

ומה עם הבלוגרים, הכוח העולה שאליו פונה דובר צה"ל? בלוגים רבים מתארחים באתרים מסחריים, ולכן גם עליהם נאסר השימוש בתצלומים שמקורם בדובר צה"ל. אתר חשוב נוסף שאינו יכול להציג תצלומים שמקורם בדובר צה"ל הוא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. עקרון יסוד של ויקיפדיה הוא שניתן להשתמש במידע המוצג בה לכל מטרה, כולל שימוש מסחרי, בתנאי שיינתן קרדיט. כיוון שכך, לא ניתן להציג בוויקיפדיה תצלומים שהרישיון שלהם אוסר שימוש מסחרי.

אל תזלזלו ברישיון המוצג בפליקר, לרישיון זה יש משמעות נכבדה. לפני כשנה פסק בית-המשפט בירושלים פיצוי של 47 אלף שקל לשני צלמים בגין שימוש מסחרי שנעשה בתצלומים שהעלו לפליקר ברישיון האוסר שימוש מסחרי. ערוץ אל-ג'זירה, דרך אגב, מציג את תצלומיו בפליקר ברישיון המתיר גם שימוש מסחרי.

אני רוצה מאוד להפיץ את האמת. אני רוצה מאוד להציג את ישראל באור חיובי. אני רוצה מאוד להציג את פשעי המלחמה של הפלסטינים, היורים ללא הבחנה על מטרות אזרחיות. אני רוצה, אבל דובר צה"ל מונע זאת ממני.