נכונותם של כלי התקשורת לפרסם בהבלטה התבטאויות מפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסכנת את הדמוקרטיה – כך טוען גולן יוכפז, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ עשר. "אני חושב שאנחנו עושים טעות קשה בזה שאנחנו מעבירים חלק מההתבטאויות שלו בשידור חי", אמר יוכפז בפאנל שהתקיים אתמול (8.5) בפסטיבל "שובר מסך" במכללת עמק יזרעאל. לצדו ישבו מנכ"ל חברת החדשות של קשת ורשת, אבי וייס, והמנחה אילנה דיין.

בימים האחרונים של מערכת הבחירות האחרונה, טען יוכפז, התקשורת איפשרה לנתניהו להשמיע את מסרי הקמפיין שלו בהיקפים בלתי סבירים – במיוחד לנוכח הימנעותו הכמעט-מוחלטת מהענקת ראיונות לתקשורת הישראלית בתקופה שקדמה לכך. "פתחון המיקרופון והמצלמה ביומיים שלפני הרגע שבו הבוחר הולך לקלפי, בסיטונות באמת מרחיקת לכת, מסוכן לדמוקרטיה – זה צעד שאסור לעשות אותו, ופה אני חושב שהעורכים הראשיים לא גילו שיקול דעת", אמר מנכ"ל חדשות עשר.

כשדיין שאלה את יוכפז האם יסכים לקיים עם נתניהו ראיון שיותנה בכך שלא יישאלו שאלות על רעייתו שרה, השיב בשתי מלים: "לא יקרה". לדבריו, הוא לא ציפה לקבל שיחת טלפון מנתניהו בשבוע שעבר, לקראת מופע חשיפת מסמכי הגרעין האיראניים. "מאוד הופתעתי מהשיחה, לא דיברתי איתו באופן אישי ארבע שנים", אמר, והוסיף: "השיחה לא הועילה ולא הורידה. בעיני זה היה ניסיון לגרום לנו להרגיש שאנחנו שותפי סוד".

אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות. ירושלים, 31.10.2017 (צילום: יונתן זינדל)

אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות של קשת ורשת (צילום: יונתן זינדל)

לכל אורך הפאנל ניתן היה לחוש באווירה מתוחה בין יוכפז לעמיתו אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות המתחרה. במשך רוב הזמן נמנעו השניים ממבטים ישירים, והם הביעו אי-הסכמה באופן תכוף, לעתים גם בטון דיבור מתוח. פתחון הפה שניתן לנתניהו בנקודות זמן אסטרטגיות היה אחד הנושאים שבהם התעוררה המחלוקת. "אני חולק על גולן", אמר וייס בהקשר זה, "אני חושב שאנחנו פותחים [מיקרופון] לכולם. עכשיו תעניש את ראש הממשלה כי הוא לא דיבר מספיק במהלך הקדנציה? נראה לי ילדותי".

מדבריו של וייס עלה שהוא דווקא היה רוצה לתת לנתניהו יותר זמן מסך – אבל ראש הממשלה ויועצי התקשורת שלו תמיד מתעקשים על ראיונות קצרים. "אני חושב שהוא עושה טעות קשה. תמיד מגיע היועץ התקשורתי ואומר שזה 'רק רבע שעה', וללא עריכה. עכשיו, למה הוא טועה? כי שאלות על החקירה בטוח ישאלו, ואז יש פחות מקום לאיראן, ולכבישים שהוא רוצה להתהדר בהם".

וייס התייחס גם לתקרית שאירעה בשידור חי ימים אחדים לפני בחירות 2015, באולפן "פגוש את העיתונות", כשיצחק הרצוג ישב באולפן והתראיין ולפתע עלה מאחוריו נתניהו על מסך גדול. השידור הניב רגע טלוויזיוני בלתי נשכח כשהרצוג התבלבל ופלט שהוא "ישמור על נתניהו מאוחדת".

לדברי וייס, בחברת החדשות לא ניסו לטמון פח להרצוג. "רצו קונספירציות שזה מה שרצינו לעשות – שרצינו לעשות אותו קטן מול התמונה הענקית הזאת. הרי אם ביבי היה באולפן, ובוז'י שם (על המסך הגדול; פ"מ), היו אומרים 'ברור שלמי שבאולפן יש הרבה יותר יתרונות, כי הוא שומע יותר טוב, הוא יכול לעצור בכל רגע את רינה מצליח' וכו'".

"מגיעות חבורות של אנשים שמקללים ויורקים"

נושא אחד שעליו הסכימו השניים הוא אווירת האלימות כלפי עיתונאים. "יש כתבים שאומרים, 'תקשיב, שנאה כזאת – אתה רק פותח מצלמה, ומגיעות חבורות של אנשים שמקללים ויורקים. זה מגיע עד איומים, דברים שמעולם לא קרו קודם'", אמר וייס. "כולנו רוצים לקוות שזה ייעצר פה, כי זה מדרון חלקלק מה שקורה פה במדינה, וזה לא בא יש מאין. זה בא לגמרי מדה-לגיטימציה והסתה נגד התקשורת".

יוכפז על פרשת ההתנצלות בפני שלדון אדלסון: "היום זה לא היה יכול לקרות. מערכת החדשות של ערוץ עשר נמצאת במקום אחר"

נושא אחר שעלה במהלך הדיון הוא לחצים חיצוניים שמופעלים על מערכות החדשות. יוכפז ניצל את ההזדמנות כדי להצהיר שבחדשות עשר לא תתחולל שוב פרשה כמו פרשת ההתנצלות בפני שלדון אדלסון. "היום זה לא היה יכול לקרות", הבהיר. "מערכת החדשות של ערוץ עשר נמצאת במקום אחר. אני חושב שכל אחד יודע היום – גם הפוליטיקאים, גם בעלי ההון – מה הגבולות, והם שורטטו בהרבה מאוד קשיים וחקירות ודיווחים. הדי.אן.איי של חדשות עשר, של המערכת של חדשות עשר, לא היה מאפשר את זה".

כיום, הוסיף יוכפז, הוא כלל לא משוחח עם בעלי המניות של הערוץ על סוגיות עיתונאיות. "אני לא בדיאלוג עם בעלי המניות שלי על תוכן בכלל, ולו פעם אחת", הצהיר. אילנה דיין הקשתה עליו: "אתה אומר שאתה לא בדיאלוג בכלל, אבל זה לא שיוסי מימן לא הרים טלפון לאושרת קוטלר בסוף מהדורת המגזין של מוצאי שבת, כשהיה לו משהו להגיד לה על איזשהו שידור". יוכפז השיב: "אני לא יכול להעיד על תקופות שקדמו לי. בתקופתי אין תופעה כזו".

וייס אמר דברים דומים על בעלי המניות של חברת החדשות – משפחת ורטהיים, משפחת שטראוס, בעלי ההון עידן עופר ואהוד אנג'ל, בתו של הטייקון יצחק תשובה ועוד. לדבריו, הוא נפגש פעם אחת בלבד בחייו עם יצחק תשובה, וכך גם עם מוזי ורטהיים המנוח. עם מיכאל שטראוס, מבעלי רשת, נפגש לדבריו פעם אחת בלבד לפגישת היכרות.

"פגשתי את ורטהיים ודיברתי איתו פעם אחת בימי חיי – ב-2007, כשהתמודדתי על התפקיד", אמר וייס. "הוא היה נגדי, הוא היה לטובת רפי גינת, ואחר-כך נסים משעל. מאז לא דיברתי איתו ולא ראיתי אותו, וכך גם עם תשובה – לא דיברתי איתו, לא ראיתי אותו, ואם הוא יראה אותי ברחוב אין שום סיכוי שהוא יידע מי אני".

במושב אחר שהתקיים במסגרת הפסטיבל עלתה סוגיית הפוליטיזציה של השידור הציבורי. מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי, אלדד קובלנץ, הודה כי פוליטיקאים פנו אליו כדי להציע מינויים לתפקידים בדרגים גבוהים בערוץ הטלוויזיה כאן 11 – ואף טען כי מדובר בהצעות לגיטימיות. לדברי קובלנץ, הקו האדום מבחינתו הוא איומים. לטענתו, היו מקרים שבהם פוליטיקאים איימו עליו. כשהמנחה, כתב התקשורת של "דה-מרקר" נתי טוקר, ביקש ממנו לציין מי הפוליטיקאים שבחשו בענייני התאגיד – קובלנץ העדיף להימנע מכך, ולא נקב בשמות.

פלאי מאיר הוא סטודנט בחוג לתקשורת ובחוג למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה