מהדורת החדשות של ערוץ 20 כללה בשבוע שעבר סקר דעת קהל שבחן את עמדות הציבור כלפי הקרן החדשה לישראל (גילוי נאות: עמותת "העין השביעית" זוכה לתמיכה כספית מהקרן החדשה לישראל), אך נערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בלבד. חרף זאת, מהדיווח ניתן היה להבין כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של כלל הציבור בישראל.

על-פי הדיווח ששודר במהדורת החדשות של ערוץ 20, של הכתב לירן לוי, הסקר כלל שאלות כגון "האם אתה תומך בהפסקת שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה לבין 'הקרן החדשה לישראל'", "האם אתה בעד או נגד חוק שלא יאפשר לקרן החדשה לפעול בישראל" ו"האם אתה תומך בהפסקת תרומות מממשלות זרות לעמותות פוליטיות בישראל (דוגמת בצלם ושוברים-שתיקה)". תוצאות הסקר הראו תמיכה גורפת בהגבלת פעולותיה של הקרן החדשה לישראל.

הסקר, כך דיווח לוי, הוזמן על-ידי תנועת אם-תרצו ובוצע בקרב פאנל פרויקט המדגם. עם זאת, בשום שלב לא הובהר לצופים בקרב מי בדיוק נערך הסקר. לוי הסתפק בדיווח כי הסקר נערך "בקרב 500 נשים וגברים".

ערוץ 20, 3.5.2018

ערוץ 20, 3.5.2018

ד"ר אריאל איילון, העומד בראש פאנל פרויקט המדגם, אישר בשיחה עם "העין השביעית" כי הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. לדבריו, כך התבקש לעשות על-ידי מזמינת הסקר, תנועת אם-תרצו. עוד הוסיף ד"ר איילון כי לו ידע שהסקר נועד לפרסום, ולא לשימוש פנימי של הארגון, היה דורש לנסח בעצמו את השאלות ולבצע אותו בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה.

סקרי אפרטהייד, הבודקים את העמדה לגבי סוגיה הנוגעת לכלל האוכלוסייה במדינה אך נערכים בקרב יהודים בלבד, פסולים מבחינה אתית, כך קבעה מועצת העיתונות לישראל (תוך הכנסת סייגים שלגביהם תלוי ועומד ערעור). ערוץ 20 הודיע זה מכבר על פרישתו ממועצת העיתונות, ובכל זאת אין בכך הצדקה לפרסום ממצאי סקרים מפלים. אין בכך גם הצדקה להטעיית קהל הצופים לגבי אופן ביצוע הסקרים.

אף שהסקר על היחס לקרן החדשה לישראל בוצע בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, ההתייחסות אליו בערוץ 20 היתה כאילו ממצאיו מייצגים את עמדות כלל הציבור בישראל, יהודים וערבים כאחד. "רוב הציבור מתנגד לפעילות הקרן החדשה לישראל", דיווח הכתב לוי. מנכ"ל אם-תרצו, מתן פלג, הופיע בכתבה ודיבר על "קונצנזוס גדול מאוד בחברה הישראלית" נגד פעילות הקרן. ח"כ אמיר אוחנה הופיע אף הוא, והתייחס לעמדות "הציבור" כפי שהן עולות מהסקר.

בדיון קצר שנערך באולפן חדשות 20 לאחר פרסום ממצאי הסקר התייחסה גם המגישה דנה סומברג לממצאים כאילו הם מייצגים את כלל הציבור, וגם הפרשן אראל סג"ל התייחס ל"ציבור הישראלי" כשדיבר על הסקר. הכותרת שהתנוססה על המסך קבעה: "סקר חדש קובע: לישראלים נמאס מהקרן לישראל חדשה". אמנם, מתוצאות הסקר נראה כי גם לו היו נכללים ערבים בעלי אזרחות ישראלית במדגם היה נותר רוב למביעים תמיכה בהגבלת פעילות הקרן בישראל, ובכל זאת האופן שבו הוצגו הממצאים היה מטעה.

הכתב רן לוי והעורכת הראשית של המהדורה, דנה בהט-אפלבאום, לא השיבו לפניית "העין השביעית". דוברת הערוץ, אירית שגב, מסרה כי הערוץ לא יגיב. מאם-תרצו לא נמסרה תגובה.